Petrol: După un an 2020 marcat de volatilitate, 2021 vine cu o mulţime de temeri

Autor: Catalina Apostoiu Postat la 30 decembrie 2020 144 afişări

Petrol: După un an 2020 marcat de volatilitate, 2021 vine cu o mulţime de temeri

2020 a fost un an fără asemănare pentru preţurile petrolului, notează Reuters.

Chiar în condiţiile în care preţurile la nivel mondial încheie anul la aproximativ 51 $ pe baril, aproape de media pentru perioada 2015-2017, situaţia maschează un an de volatilitate. În aprilie, ţiţeiul american s-a prăbuşit în teritoriu negativ, iar petrolul Brent a scăzut sub 20 de dolari pe baril, sub presiunea pandemiei şi unui război al preţurilor între giganţii petrolieri Arabia Saudită şi Rusia.

Restul anului a fost marcat de o recuperare în condiţiile în care pandemia a distrus cererea de combustibil la nivel mondial. Deşi intrarea temporară a petrolului american în teritoriu negativ nu se va repeat probabil în 2021, noi lockdown-uri şi o distribuire graduală a vaccinurilor vor pune presiune asupra cererii anul viitor şi poate şi mai departe.

“Cu siguranţă nu am mai asistat la aşa ceva, nici în criza financiară, nici după 9/11”, arată Peter McNally, de la firma de cercetare Third Bridge. “Impactul asupra cererii a fost remarcabil şi rapid”.

Cererea de combustibili fosili ar putea rămâne scăzută chiar şi după pandemie, în condiţiile în care ţările încearcă să limiteze emisiile pentru încetinirea schimbărilor climatice. Companii importante din energie, ca BP şi Total, au publicat rapoarte ce includ scenarii în care cererea globală de petrol a atins un vârf probabil în 2019.

Producţia mondială de petrol şi combustibili lichizi a scăzut în 2020 la 94,25 milioane de barili pe zi de la 100,61 milioane de barili pe zi în 2019 şi este aşteptată să urce la numai 97,42 milioane de barili pe zi anul viitor.

Următoarele luni vor fi probabil caracterizate de volatilitate în condiţiile în care investitorii cântăresc cererea modestă în raport cu o nouă posibilă creştere a ofertei de petrol din partea producătorilor.

“Pieţele au fost tumultuoase şi dezordonate în ultimele 12 luni cu implicaţii pe termen lung”, arată analiştii Mitsubishi UFJ Financial Group.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.