Curierilor nu le mai ajunge Romania

Postat la 31 iulie 2007 1 afişăre

Concentrarea este cuvantul de ordine pe piata locala de curierat, a carei valoare este asteptata sa urce in acest an la aproximativ 200 de milioane de euro. Curierii, fie autohtoni sau multinationale, incearca sa isi consolideze pozitia prin parteneriate sau preluari.

Concentrarea este cuvantul de ordine pe piata locala de curierat, a carei valoare este asteptata sa urce in acest an la aproximativ 200 de milioane de euro. Curierii, fie autohtoni sau multinationale, incearca sa isi consolideze pozitia prin parteneriate sau preluari.

 

Piata de curierat a crescut de aproape doua ori in valoare din 2005, de cand datele Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR) vorbeau de un volum total de 100 de milioane de euro. Companiile estimeaza pentru acest an ca piata de profil ar putea urca la 200 de milioane de euro, stimulata de aderarea la Uniunea Europeana si implicit de eliminarea taxelor vamale, respectiv de cresterea generala a economiei.

 

Investitiile in marirea parcului auto, in sisteme informatice sau in construirea de noi depozite sunt acum dublate de strategii de consolidare cu ambitii regionale, curierii romani uitandu-se spre pietele vecine, in timp ce multinationalele incearca sa creasca ponderea adusa de piata romaneasca in afacerile proprii. "Tendinta este de concentrare. Apar mari jucatori care fie prin aliante, fie prin preluari urmaresc sa isi asigure o cota de piata cat mai mare", spune directorul general al Fan Courier, Adrian Mihai.

 

Fan Courier, cea mai mare firma de pe segmentul curieratului intern, a avut in primul trimestru, potrivit propriilor estimari, o crestere a veniturilor cu 45% si estimeaza o cifra de afaceri anuala de 32 de milioane de euro. Compania si-a bugetat pentru acest an investitii totale in valoare de sapte milioane de euro, pentru marirea parcului auto (numarul autovehiculelor a trecut deja de 1.000), construirea unui nou sediu si a unui nou depozit, precum si pentru trainingul angajatilor si dezvoltarea sistemului IT. Fan Courier a optat pentru varianta extinderii prin parteneriate cu companii regionale: va incepe din aceasta luna sa opereze livrari si in Ungaria, in urma incheierii unui parteneriat cu compania locala Royal Sprint Ltd., iar iesirea pe alte piete regionale se va realiza prin parteneriatul cu Transbalcan Grup, care opereaza pe relatiile Bulgaria, Grecia, Turcia si in curand si Macedonia.

 

La randul sau, Curiero are in vedere extinderea pe pietele vecine, inclusiv prin intermediul unor eventuale achizitii. "Luam in considerare posibilitatea achizitiei unei companii de curierat din tari precum Bulgaria, Ungaria, Ucraina sau Iugoslavia, care au un potential de crestere considerabil", a declarat presedintele Curiero, Bogdan Carcu. Compania a inregistrat in primul semestru al anului o cifra de afaceri de 7,5 milioane de euro, de trei ori mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut, obiectivul pentru 2007 fiind dublarea cifrei de afaceri la 16,6 milioane de euro.

 

Presedintele Curiero nu exclude nici varianta unor parteneriate cu firme straine, anii urmatori urmand sa aduca probabil iesirea companiei pe pietele vecine. "Prioritate va ramane in continuare dezvoltarea companiei prin serviciile de curierat intern. Asteptarile in ceea ce priveste contributia prezentei regionale in cifra de afaceri se ridica la aproximativ 10% in urmatorii doi ani", mai spune Bogdan Carcu, adaugand ca in acelasi interval nu este exclusa nici posibilitatea unei vanzari a companiei, care a primit pana acum "mai multe oferte de preluare, inclusiv din partea unor fonduri de investitii". Curiero preconizeaza pentru acest an investitii totale de 3,2 milioane de euro pentru marirea flotei auto pana la 500 de autovehicule, construirea de hub-uri si sedii, investitii in IT si dotarea cu GPS-uri.

 

Situatia pare mai clara in cazul TCE Logistica, divizia de curierat a grupului RTC. Desi compania se va dezvolta si pe pietele externe, TCE se va vinde cu siguranta in urmatorii doi ani, fiind una dintre diviziile scoase la vanzare de catre presedintele si proprietarul RTC, Octavian Radu. Pana la momentul tranzactiei, TCE Logistica va iesi insa si ea pe pietele din regiune, fara parteneri insa, datorita faptului ca TCE va urma in Bulgaria divizia RTC specializata in distributia produselor de birotica, papetarie si articole de birou, Be Proffice. "Intentia de extindere in Bulgaria este ferma, doar ca vrem sa intram in acelasi timp cu Be Proffice. Speram sa se intample pana la sfarsitul anului", spune directorul general al diviziei RTC, Sorin Sofiani. Compania de curierat a avut in vedere si extinderea in Republica Moldova, insa planurile au fost amanate.

 

"Conditiile de la est de noi sunt mult in urma celor din Romania si Bulgaria - ce se intampla acum la ei este cam ce se intampla la noi acum 10 ani", apreciaza directorul TCE Logistica. Firma si-a majorat cu 20% cifra de afaceri pe primele trei luni din 2007, la 2,5 milioane de euro, obiectivul anual fiind de 11,5 milioane de euro. Chiar daca TCE n-are acum nevoie de parteneri pentru prezenta in strainatate, Sorin Sofiani spune insa ca incheierea de parteneriate cu grupurile internationale pentru servicii de curierat extern ar trebui sa constituie o prioritate pentru toti operatorii interni. "Viitorul este al celor care vor face acest pas cat mai repede", considera directorul TCE.

 

In ceea ce priveste multinationalele de profil prezente in Romania, acestea obtin cea mai mare parte din venituri din curieratul extern. "Estimam ca o pondere de 85-90% din cifra de afaceri este generata de transporturile internationale", a declarat Bogdan Zafiu, sales & marketing manager in cadrul TNT Romania. Compania are insa in vedere si dezvoltarea pe segmentul de curierat intern, peste 15% din cifra de afaceri din acest an (anul trecut a avut 8 milioane de euro) urmand sa fie directionata in investitii. Bogdan Zafiu nu exclude nici achizitia unei firme locale, insa aceasta varianta este avuta in vedere intr-un orizont mai larg de timp, prioritatile pentru acest an fiind reconfigurarea retelei de hub-uri si depozite, precum si deschiderea in septembrie a unui nou centru operational in Otopeni, situat pe Aeroportul Henri Coanda.

 

Spre deosebire de cei de la TNT si DHL, care opereaza direct si pe piata romaneasca, operatorul international de curierat FedEx este prezent aici printr-un parteneriat, livrarile multinationalei in si din Romania fiind realizate prin logistica Fan Courier. Un al patrulea grup international, UPS, care opereaza in Romania prin agentul autorizat Trans Courier Service, nu desfasoara activitati de curierat intern, bazandu-se doar pe livrarile internationale. "Niciodata nu putem afirma ca nu este loc pe piata pentru mai multi. Asa cum de la 1 ianuarie 2007, UPS a extins portofoliul de servicii in Romania ca si pentru orice piata din UE, cu siguranta la momentul oportun, UPS va introduce si acest tip de serviciu", declara directorul executiv al UPS Romania, Iulia Nartea.

 

Compania a inregistrat in primul trimestru din acest an o cifra de afaceri de 1,25 milioane de euro, in crestere cu 13% comparativ cu perioada similara din 2006. Cu toate acestea, rezultatul inregistrat de UPS in perioada mentionata s-a situat sub estimari, avand de suferit din cauza deprecierii dolarului si a euro in raport cu leul. Directorul UPS Romania precizeaza totusi ca pentru 2007 tinta este o cifra de afaceri de 8 milioane de euro.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/curierilor-nu-le-mai-ajunge-romania-1009940
1009940
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.