Cum vrea IKEA să reducă decalajele de gen din România?

Autor: Mădălina Dediu Panaete Postat la 21 martie 2019 192 afişări

Peste 28 de miliarde de dolari este suma cu care ar creşte PIB-ul la nivel mondial dacă decalajele de gen pe piaţa muncii ar fi eliminate până în 2025. România joacă şi ea un rol important pe harta lumii, mai ales că în estul Europei discriminarea este mult mai prezentă decât în vest şi o îmbunătăţire a situaţiei de pe plan local ar echilibra balanţa. Cum vrea retailerul suedez de mobilă şi decoraţiuni IKEA să reducă decalajele de gen din România?

Cum vrea IKEA să reducă decalajele de gen din România?

Stefan Vanoverbeke conduce operaţiunile retailerului de mobilă IKEA din România de aproximativ patru ani, perioadă în care businessul companiei a crescut cu peste 50%, până la 609 milioane de lei (plus TVA) în anul financiar încheiat la 31 august 2018. IKEA deţine un singur magazin în România, în zona Băneasa din Capitală, şi se pregăteşte să-l deschidă pe al doilea, în zona Theodor Pallady, tot în Bucureşti. Însă Stefan Vanoverbeke, un executiv cu o experienţă de aproape două decenii în cadrul retailerului, s-a decis ca dincolo de evoluţia unuia dintre cele mai mari businessuri din sectorul de mobilă local să mai lase ceva în urmă: reducerea inegalităţii de gen la locul de muncă în România.

„În România, concentrarea noastră constantă este aceea de a asigura o reprezentare egală în poziţiile de decizie, remuneraţie egală şi oportunităţi egale. Suntem foarte încântaţi să comunicăm faptul că 54% dintre liderii noştri sunt femei, ceea ce este grozav”, a spus Stefan Vanoverbeke, executivul care conduce un business cu mai mult de 1.000 de angajaţi. Managerul are experienţă atât în cadrul filialelor IKEA din vestul Europei, activând în Belgia, Franţa şi Italia, dar şi în est, având în vedere că în perioada 2005-2009 a fost CEO al IKEA Polonia. Astăzi, el conduce operaţiunile IKEA din regiunea Europei de Sud-Est, în care sunt incluse România, Croaţia, Serbia şi Slovenia.

Recent, IKEA România şi Carta Diversităţii din România, cu sprijinul Ambasadei Suediei în România, au lansat un apel la acţiune la nivel de CEO pentru egalitatea de gen la care a aderat o reţea de companii şi organizaţii care pledează pentru o reprezentare egală a femeilor în poziţiile de conducere, remunerare egală pentru aceeaşi muncă şi oportunităţi egale pentru femei şi bărbaţi. IKEA împreună cu alte companii, precum Unilever, L’Oréal, Orange şi Genpact, au lansat un grup de lucru pentru promovarea egalităţii de gen. „Susţinerea echilibrului de gen nu ar trebui să reprezinte o problemă doar în ţările puternic dezvoltate din punct de vedere economic. Inegalitatea de gen este o problemă globală care depăşeşte graniţele şi care afectează oamenii atât din ţările puternic dezvoltate din punct de vedere economic, cât şi din cele mai puţin dezvoltate. Cu toate acestea, este necesară abordarea inegalităţii de gen în ţările slab dezvoltate economic, unde împuternicirea femeilor promite reducerea sărăciei şi încasări imediate.”

De altfel, studiile arată faptul că dacă schimbările vor continua în acelaşi ritm, decalajul global de gen se va echilibra în 61 de ani în Europa de Vest, însă acelaşi proces va dura 124 de ani în Europa de Est.

Stefan Vanoverbeke spune că ideea organizării unui grup de lucru vine tocmai de la faptul că una dintre aceste provocări în societatea noastră modernă este lipsa egalităţii de gen în aproape toate sferele vieţii. Astfel, el consideră că societăţile trebuie să-şi asume această responsabilitate mai rapid, să facă schimb de experienţă şi să înveţe unii de la alţii. Aceasta este şi povestea nevoii organizării Forumului pentru Egalitatea de Gen. Însă, dincolo de responsabilitatea pe care o are la conducerea unuia dintre cei mai mari retaileri de mobilă de pe plan local, Stefan Vanoverbeke a luat promovarea egalităţii şi ca pe o provocare profesională, pentru că el consideră că şi bărbaţii joacă un rol important în reducerea decalajelor de gen. 

„Personal, sunt de părere că susţinerea unei cauze pozitive îţi oferă o satisfacţie grozavă şi te face foarte umil în acelaşi timp. Va veni vremea în care noi, liderii din domeniul afacerilor, vom privi în urmă la carierele noastre şi nimeni nu îşi va aminti care este cifra de afaceri exactă pe care companiile pentru care am lucrat au înregistrat-o în 2019, dar va rămâne în memorie schimbarea pozitivă pe care o realizăm în societate”, a mai spus el. Misiunea managerului vine în condiţiile în care un studiu recent al IKEA România, în colaborare cu Ipsos, a arătat că mai mult de 40% din bărbaţii din România sunt conştienţi de statutul lor privilegiat la locul de muncă comparativ cu femeile. Studiul a arătat, de asemenea, că 46% din femeile din România au fost expuse personal sau cunosc pe cineva care s-a confruntat cu discriminarea de gen la locul de muncă. Cercetarea confirmă, de asemenea, că se aşteaptă ca firmele să contribuie în mod semnificativ la realizarea egalităţii de gen la locul de muncă. Iar un echilibru între numărul de femei şi bărbaţi dintr-o echipă poate juca un rol definitoriu în dezvoltarea unei companii.

„Echipele diverse şi incluzive sunt mult mai creative şi inovatoare, membrii se provoacă reciproc să gândească şi să acţioneze diferit. Egalitatea de gen are sens în afaceri. Studiile au demonstrat faptul că în cadrul companiilor cu diversitate de gen în poziţiile de conducere s-au obţinut rezultate mai bune din punct de vedere financiar şi organizaţional. Echipele diverse din punctul de vedere al genului au demonstrat că sunt mult mai creative şi inovatoare în comparaţie cu echipele omogene.”

Stefan Vanoverbeke spune că, în cadrul găsirii unui echilibru între rolurile pe care le au bărbaţii şi femeile, compania a introdus adiţional concediul de paternitate plătit integral pentru proaspeţii taţi care lucrează în cadrul IKEA România, pentru a-şi ajuta familiile să se adapteze noilor circumstanţe şi să încurajeze bărbaţii să fie mai activi în noul rol, acela de a avea grijă de copiii lor.

„Bărbaţii reprezintă o parte importantă a discuţiilor privind egalitatea de gen”, subliniază managerul. Ca urmare a politicii privind egalitatea de gen, IKEA România deţine în prezent un procentaj de 49% femei angajate în magazin şi 54% femei în funcţii de top management.

„În cadrul Ingka Group ne-am luat angajamentul de a atinge echilibrul de gen pe toate nivelurile de conducere, funcţii şi poziţii până în 2020. Pentru noi munca nu s-a terminat în momentul în care egalitatea a depăşit cifrele pe care ni le-am propus. Vrem să construim un mediu de lucru incluziv în care fiecare să se simtă integrat şi să poată să fie el însuşi”, a completat Stefan Vanoverbeke.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.