Ce salariu câştigă un angajat la Metro

Postat la 21 august 2021 516 afişări

Reţelele străine de magazine plătesc salarii ce pornesc de la 2.310 lei şi ajung la 3.870 de lei ♦ Fiecare dintre jucătorii din comerţul modern are câteva mii de salariaţi, unii retaileri angajând chiar peste 10.000 de oameni, numărându-se astfel printre cei mai mari angajatori locali ♦ Cei zece jucători din comerţul modern aveau 93.000 de salariaţi în 2020.

Jucătorii din comerţul modern local au plătit în 2020 un salariu mediu net de 2.976 de lei lunar, în urcare cu 7,6% faţă de anul anterior. Variaţiile sunt mari între retaileri, aproape de la simplu la dublu, în contextul în care cele mai mici salarii, plătite de Profi, au fost la 2.300 de lei, pe când în cadrul grupului german Metro câştigul mediu net lunar a fost de aproape 3.900 de lei.

Cele mai multe reţele s-au încadrat în media din industrie sau puţin sub acest prag, de circa 3.000 de lei, potrivit INS. Este vorba de salariul mediu net din comerţ, in­di­ferent că e alimentar, electro-IT sau agri­col. Nu se ţine cont nici că e comerţ angro sau en detail. Prin compara­ţie, salariul me­diu net pe economie este de circa 3.550 de lei, iar cel minim se situează în jurul a 1.400 de lei net lunar.

Este interesant de remarcat că în comerţul modern local - ce numără în total zece reţele străine, cu aproape 100.000 de salariaţi - deja două reţele (Metro şi Lidl) plătesc salarii peste media de la nivel naţional, iar Kaufland se apropie şi el de acest prag.

Calculele ZF privind salariul mediu net din comerţul modern local au fost realizate pornind de la cheltuielile cu personalul declarate de retaileri şi de la numărul mediu de salariaţi din 2020. Calculele ZF nu ţin cont de poziţiile deţinute de angajaţii din retail, fiind un simplu exerciţiu jurnalistic. Totuşi, o particularitate în comerţul local cu dominantă alimentară este faptul că cea mai mare parte a salariaţilor din aceste companii lucrează în magazine, majoritatea în poziţii de lucrător comercial sau casier. Astfel, salariile mai mari ale managerilor afectează puţin media generală din comerţul alimentar.

Fiecare dintre jucătorii din comerţul modern local are câteva mii de salariaţi, unii chiar peste 10.000, numărându-se printre cei mai mari angajatori locali.

Reţelele de magazine au devenit unii dintre cei mai mari angajatori din economie după ce an de an au angajat sute sau chiar 1.000 de noi oameni ca urmare a expansiunii.

An de an, în comerţul modern se deschid 350-400 de magazine noi, în special pe format mic, dar nu numai.

Salariile medii nete plătite de marii retaileri internaţionali au crescut constant, dar mai accelerat în ultimii ani (până în 2019 inclusiv) pe fondul unei crize a forţei de muncă. Ele au crescut şi în pandemie când lanţurile de hipermarketuri şi supermarketuri au funcţionat permanent, chiar şi în lockdown când toate celelalte magazine erau închise.

Astfel, aceşti oameni s-au situat în linia întâi. Ritmul de creştere al salariilor în 2020 a variat de la reţea la reţea, campioni fiind Penny, Carrefour România, Profi şi Lidl. La polul opus, la Metro salariile au stagnat (0,8%), iar la Mega Image au scăzut cu 9%, conform calculelor ZF pe baza datelor publice.

Ani de zile indicatorul salariul a fost unul dintre cele mai bine păstrate secrete de către companii deşi sunt informaţii pe care fiecare instituţie le publică anual la Registrul Comerţului. Salariile plătite în retailul modern pentru angajaţii de la casă şi de la raft erau văzute printre cele mai mici pe economie, alături de cele din restaurante (ospătar sau picol) şi din hoteluri (personal de curăţenie). Totuşi, reţelele se aliniază treptat la situaţia din economie, astfel că operează majorări salariale an de an.

Cu toate acestea, în funcţie de oraş şi de angajator, salariile pot varia pentru aceeaşi poziţie cu 30-35%, potrivit informaţiilor din piaţă. Salariul diferă de asemenea în funcţie de experienţa angajatului şi în funcţie de raportul cerere-ofertă de muncă din oraş, conform datelor comunicate anterior de jucători. Aceste diferenţe sunt mai pregnante în cazul jucătorilor care acoperă uniform ţara, precum discounterii Lidl şi Penny Market sau lanţul de supermarketuri Profi. De altfel, în cazul Profi media salarială poate fi influenţată de faptul că retailerul a mers în multe localităţi mici, de câteva mii de salariaţi, unde oferta de locuri de muncă este limitată. Spre deosebire de alţi jucători care au pariat puternic pe Bucureşti, Profi a mers către restul ţării, chiar şi către zona rurală, unde salariile sunt sub media naţională. În Capitală, prin comparaţie, salariul mediu net este cu 30-40% mai mare decât media de la nivel naţională.

Această situaţie poate influenţa spre exemplu câştigul salarial din cadrul Metro, grup prezent doar în marile oraşe.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
crestere,
castigare,
comert,
plati

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.