Ce impact va avea pandemia de COVID-19 asupra pieţei rezidenţiale

Autor: Andra Stroe Postat la 27 august 2020 164 afişări

Ce impact va avea pandemia de COVID-19 asupra pieţei rezidenţiale

Impactul pandemiei asupra pieţei rezidenţiale va fi diferit pentru fiecare categorie de cumpărători în parte, corelat cu preţul de vânzare al proprietăţilor, cel mai afectat fiind segmentul care se adresează cumpărătorilor interesati de proprietăţi cu preţuri de sub 1.300 euro/mp, spun reprezentanţii companiei de consultanţă imobiliară JLL România. Această categorie reprezintă cea mai mare parte a ofertei de locuinţe noi din Bucureşti, respectiv 64% din total. În aceste condiţii, măsuri guvernamentale precum programul Prima Casă sau cota redusă de TVA vor continua să susţină dinamica pieţei în aceste momente de incertitudine.

„Creşterea ratei somajului va afecta preponderent acest segment de piaţă. Unul din efectele pe termen scurt va fi scăderea eligibilităţii potenţialilor cumpărători din această categorie, pentru care va fi mai dificil procesul de calificare în vederea obţinerii unui credit ipotecar. Volumul tranzacţiilor pe acest segment s-ar putea diminua, cel puţin pe termen scurt sau mediu şi, prin urmare, preţurile de vânzare ar putea urma aceeaşi tendinţă”, a declarat Andreea Hamza, senior director living department JLL Romania.

Segmentul care se adresează cumpărătorilor din categoria de preturi 1.300-2.000 euro/mp, reprezentând aproximativ 30% din numărul total de unităţi din Bucuresti si Ilfov va resimti mai puţin eventualele fluctuaţii din piată. Această categorie de cumpărători beneficiază de venituri mai stabile şi au o rezistenţă mai mare în faţa instabilităţii economice. 

Totodată,cumpărătorii oportunişti vor rămâne motivaţi şi în această perioadă, aşteptând momentul oportun pentru achiziţii în proiecte aflate în dificultate

Cel mai puţin afectat va fi segmentul care se adresează cumpărătorilor din categoria de preturi de peste 2.000 de euro/mp, reprezentand aproximativ 6% din numărul total de unităţi de pe piaţă. Acest segment s-a dovedit a fi cel mai rezistent în perioade dificile. Nu preconizăm o schimbare a apetitului potenţialilor cumpărători de proprietăţi rezidenţiale din categoria high-end, astfel că cererea va rămâne stabilă pe această nişă.

Nivelul tranzacţiilor cu locuinţe noi în primul semestru din 2020 a fost de aproximativ 8.000 de unităţi pentru Bucureşti şi 3.000 de unităţi pentru Ilfov, presupunând că 60% din tranzacţiile realizate în Capitală şi înregistrate oficial de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară au fost incheiate pentru unităţi noi, în timp ce pentru Ilfov noile vânzări sunt estimate la 90% din totalul tranzacţiilor. Faţă de semestrul 1 din 2019, nivelul tranzacţiilor ascăzut cu 7%.

„Considerăm că volumul tranzacţiilor va fi încetinit în acest an de creşterea preconizată a ratei şomajului în condiţiile unei scăderi a economiei. De aceea, măsurile guvernamentale de susţinere a segmentului imobiliar, precum extinderea progarmului Noua Casă sau mărirea plafonului de aplicabiliate a cotei reduse de TVA,pot fi un real ajutor pentru dezvoltatori şi cumpărători. Dacă programul Noua Casă a fost deja prelungit si optimizat, măsură mult aşteptată acum este mărirea plafonului maxim pentru care se aplică TVA-ul de 5%.”, a adăugat Andreea Hamza.

În perioada ianuarie-mai 2020, în Bucureşti şi Ilfov, au fost livrate circa 4.000 de locuinţe noi

În ceea ce priveşte oferta nouă din 2020, reprezentanţii JLL estimează că aceasta va fi cu cel puţin 10% mai mică decât în 2019, ajungând la circa 12.900 unităţi, tinand cont si de potenţialele întârzieri ale termenilorde livrare. „Mai mult decât atât, scăderea ar putea fi mai mare în 2021, în condiţiile în care efectele crizei actuale vor fi mai clare pe termen lung, iar impactul asupra proiectelor aflate în faza de planificare nu poate fi evalut încă. Ne aşteptăm însă ca dezvoltatorii să fie mai precauţi şi să opteze pentru defalcarea proiectelor într-un număr mai mare de faze, pentru a limita expunerea la fluctuaţiile pieţei şi pentru a avea flexibilitate în adaptarea produsului la potenţialele schimbări la nivelul cererii.”

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
piata,
impact,
pandemie

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.