Când este cel mai bun moment să vă cumpăraţi o locuinţă

Autor: Andra Stroe Postat la 19 martie 2019 5535 afişări

Când vine vorba de cumpărarea unei locuinţe, obiectiv la care românii se pare că nu vor renunţa prea curând, mulţi se concentrează în primul rând pe preţul acesteia. În opinia lui Valentin Morar, care conduce grupul de dezvoltare imobiliară Wallberg Properties, există factori mult mai importanţi de care ar trebui să ţinem cont înainte de a face o investiţie „pe viaţă”. Care sunt aceştia şi când ar fi cel mai potrivit moment să investim într-o proprietate?

Când este cel mai bun moment să vă cumpăraţi o locuinţă

Antreprenorul din fruntea Wallberg Properties, companie care reuneşte un grup de firme de dezvoltare imobiliară, susţine că ne aflăm într-un „moment ideal” pentru achiziţia unei locuinţe, deoarece raportul dintre salariul mediu net şi preţul mediu de achiziţie a unui apartament este foarte favorabil, net superior pieţelor mature.

La toate acestea se adaugă şi „apetitul românilor pentru statutul de proprietar, dar şi siguranţa investiţională pe care ţi-o dă plasarea banilor în achiziţia unui apartament a cărui valoare în timp nu poate decât să crească. Ne îndreptăm spre un punct de stabilizare a cererii şi a preţurilor după ce a fost recuperată parţial diferenţa pierdută în criză. Ritmul actual este cât se poate de sănătos; dacă în 2007 asistam la creşteri de preţuri lunare de peste 5%, acum acest ritm este atins într-un an de zile. Ce este sigur e că accesul la apartamente acum este mult mai facil decât va fi peste 10 sau 20 de ani”, consideră Valentin Morar.

În ceea ce priveşte întrebarea care stă pe buzele multora – „Vine sau nu criza?” – antreprenorul susţine că, în ciuda faptului că piaţa este invadată de „opinii ale unor aşa-zişi specialişti care prevestesc o criză imobiliară”, în prezent indicatorii pieţei imobiliare arată bine: preţurile sunt stabile, cererea se menţine la un nivel ridicat şi sustenabil, chiar dacă sub anul 2017, când a fost într-adevăr foarte mare, şi apar investiţii noi.

„Nu vedem aşadar riscul apariţiei unei crize imobiliare pe termen scurt cauzate de evoluţia pieţei în sine, cererea fiind în continuare peste ofertă, în toate oraşele mari din ţară. Sunt mai degrabă nişte opinii nefondate, neargumentate, care speculează teama cumpărătorilor faţă de o eventuală criză, ţinând cont de efectele adânci pe care precedenta le-a lăsat în memoria colectivă a românilor”, crede Morar. El adaugă că, în ciuda faptului că şi piaţa chiriilor va creşte în oraşele mari, chiria va fi mereu văzută ca o etapă în viaţa românilor, deoarece „avem adânc ancorat în cultura noastră apetitul pentru achiziţia de locuinţe. Să fii la casa ta, adică să deţii propria locuinţă, înseamnă să fii cu adevărat realizat”. Totuşi, antreprenorul subliniază că modul în care românii îşi aleg locuinţa nu este cel mai corect: „În continuare nu ştim să alegem foarte bine o locuinţă, ne raportăm într-un mod prea absolut la preţul unui apartament, neevaluând de fapt ce înseamnă locuirea”. „Ieftin nu este de ajuns. La fel cum nu e suficient să evaluăm doar gresia şi suprafeţele”, adaugă Morar. Potrivit acestuia, printre  cele mai importante elemente în alegerea unei locuinţe sunt: prestigiul dezvoltatorului, conceptul de locuire propus, avantajele şi beneficiile oferite, intimitatea, funcţionalitatea, dar şi compatibilitatea cu vecinii şi cu cei cu care se vor împărţi spaţiile comune. „Trebuie să învăţăm să ieşim din paradigma preţului pe metru pătrat, acesta e doar un indicator de trend, atunci când achiziţionăm o locuinţă achiziţionăm un mod de viaţă.”

Compania arădeană cu 30 de angajaţi are la activ un portofoliu de şase proiecte şi 150.000 de metri pătraţi construiţi la o valoare de piaţă estimată la peste 90 de milioane de euro, iar suprafaţa cumulată a apartamentelor livrate în 2018 a depăşit 30.000 mp. Wallberg Properties a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 18 milioane de euro, în creştere cu 360% faţă de anul precedent, când veniturile companiei au fost de 5 milioane de euro; pentru anul acesta, executivul businessului se aşteaptă la venituri similare. Reprezentanţii companiei imobiliare se concentrează în prezent pe extinderea celor două proiecte în lucru, Sunnyville (Braşov), care urmează să fie finalizat anul acesta, şi XCity Towers (Timişoara). Tot pentru 2019 dezvoltatorul pregăteşte şi prima investiţie în Bucureşti, care va fi una „semnficativă, pe care o vom anunţa în a doua parte a anului”, spune Morar.

Absolvent al Facultăţii de Construcţii din Timişoara, Valentin Morar s-a lansat în antreprenoriat încă din anii studenţiei, iar la încheierea acesteia a pus bazele unei firme de topografie şi cadastru. În 2004, a demarat activitatea de dezvoltare imobiliară; a cumpărat un teren în Arad, următorul pas fiind un parteneriat cu un om de afaceri arădean, care a avut ca rezultat construcţia primului proiect rezidenţial din oraş, cu 18 case înşiruite – „un model de inspiraţie britanică”.

Proiectul a fost finalizat în 2006, într-un an în care piaţa imobiliară din România era în plină creştere, astfel că pasul următor a venit firesc, povesteşte antreprenorul: „Am achiziţionat al doilea teren, pe care am replicat modelul iniţial de locuinţe.” Spune că ceea ce l-a motivat să se lanseze în imobiliare a fost dorinţa de a face ceva consistent în viaţă, de a lăsa definitiv amprenta în mod vizibil: „Dezvoltările imobiliară reprezintă unul dintre puţinele domenii în care contribuţia are loc în mod efectiv, direct şi personal. Un dezvoltator construieşte şi poate schimba faţa unui oraş şi în definitiv viaţa oamenilor”. 

În 2007, după ce îşi „validase modelul de business în oraşul natal”, a decis că e momentul să se îndrepte spre alte oraşe din ţară care puteau să genereze o cerere mai mare, prima oprire fiind Braşov. Extinderea a continuat în 2010, la Cluj-Napoca, unde a preluat un proiect blocat, pe care l-a finalizat în plină criză. De altfel, spune că „de departe cea mai mare provocare a fost traversarea crizei, care ne-a prins cu proiecte demarate, credite luate, rate ce creşteau în fiecare lună şi blocarea totală a vânzărilor. Doar o bună planificare a făcut posibil să o traversăm cu bine, iar la finalul ei să fim o companie mai puternică, cu lecţii învăţate şi pregătită cu adevărat pentru următoarea etapă. Businessul a ajuns într-o fază de maturizare pentru că a realizat un ciclu economic complet traversând şi faza de dezvoltare, dar şi criza”.

A urmat un nou proiect în 2015, iar un an mai târziu compania a început construcţia unui alt ansamblu în Braşov, Sunnyville. Anul trecut, a venit rândul Timişoarei, unde Wallberg Properties a demarat proiectul XCity Towers, cu un prim bloc turn de 15 etaje şi 135 de apartamente. Valoarea totală a proiectului este estimată la peste 62 de milioane de euro, din care prima etapă va reprezenta 36 milioane de euro. În prezent, compania a ajuns la peste 1.000 de unităţi livrate în mai multe oraşe, iar una dintre „regulile” pentru succesul unui proiect este „să ştii să anticipezi un concept care va fi funcţional şi vandabil peste câţiva ani de când îl gândeşti, să dezvolţi un brand nou şi să pui bazele unei echipe competitive”, crede Morar.

În ceea ce priveşte aspectul caselor din următorii ani, Valentin Morar nu se aşteaptă, cel puţin nu în următorul deceniu, la schimbări fundamentale. Spune că vom vedea totuşi clădiri din ce în ce mai verzi, mai sustenabile, iar clădirile de locuinţe vor integra din ce în ce mai mult noile tehnologii şi funcţiile smart. „Bineînţeles, vor creşte pretenţiile cumpărătorilor, care vor fi din ce în ce mai educaţi şi pretenţioşi. Câştigătoare vor fi proiectele care propun un concept de locuire bine închegat, un amplasament convenabil cu acces facil şi care pune cumpărătorul în centrul atenţiei, cu funcţionalitate clară, bine integrat în dezvoltarea urbanistică”.

Viitorul pieţei locale este, în opinia antreprenorului, unul optimist: „Am încredere deplină în România, după părerea mea este una dintre pieţele cu cel mai mare potenţial din Europa. Românii sunt foarte competitivi, ceea ce îi face ingenioşi, creativi, talentaţi şi cu multă disponibilitate spre muncă. Avem toate atuurile pentru a ne dezvolta potenţialul şi a deveni una dintre cele mai interesante pieţe europene”, încheie el.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.