Cand e momentul pentru un manager expat

Postat la 19 iunie 2007 1 afişăre

Lanturile hoteliere internationale au trecut de ceva timp la fineturi cand vine vorba de numirea unui manager pentru un hotel care le poarta numele, astfel ca fiecarei etape din evolutia hotelului ii corespunde o anume tipologie de manager.

Lanturile hoteliere internationale au trecut de ceva timp la fineturi cand vine vorba de numirea unui manager pentru un hotel care le poarta numele, astfel ca fiecarei etape din evolutia hotelului ii corespunde o anume tipologie de manager.

 

Pe santierul de la fostul hotel Bucuresti, unde se va deschide la inceputul anului viitor primul hotel Radisson SAS din Romania, un tip inalt in costum si cu o casca galbena se plimba toata ziua printre muncitori. Din cand in cand, se duce intr-un birou auster de la etajul unu, unde are un laptop si un telefon. Multi il confunda cu supraveghetorul lucrarilor de constructie, dar este de fapt Torbjorn Bodin, general manager al Radisson SAS Bucuresti.

 

Cu sapte ani in urma, Bodin patrula pe santierul primului Radisson din Estonia, la Tallinn, in 2002 gandea printre schele cum sa pozitioneze primul Radisson pe piata din Oman, iar in 2004 a deschis primul hotel Regent (un alt brand detinut de Rezidor Hotels, alaturi de Radisson) in aceasta parte a Europei, in Croatia. Bodin nu este, asadar, doar un manager general, ci unul specializat in deschidere de hoteluri. "Nu am ales neaparat sa fac asta, dar am fost unul dintre managerii cu care Rezidor Hotels a inceput sa opereze in 1994 si am intrat automat pe aceasta specializare, de deschizator de drumuri si piete", spune Torbjorn Bodin.

 

"Deschiderea este poate cea mai importanta etapa din existenta unui hotel, iar managerul care deschide hotelul, alaturi de echipa pe care o coordoneaza, este esential pentru ce va insemna acel hotel in piata", spune Tinu Sebesanu, director al Trend Hospitality, care coordoneaza la nivel local managerii si dezvoltarea unor hoteluri precum Howard Johnson si Ramada. Sebesanu isi motiveaza afirmatia prin faptul ca un hotel poate avea in jur de 30.000 de proceduri si toate trebuie puse la punct si integrate de managerul general, pentru ca acesta determina pozitia pe care o va avea in piata hotelul la deschidere: "Trebuie sa il deschizi fara cusur, pentru ca asa cum il deschizi, asa il ai".

 

Iar daca un manager de deschideri "plaseaza pe orbita" un hotel, la aproximativ doi ani dupa aceea va fi solicitat in alta parte, pentru a deschide un alt hotel, iar in locul lui va veni un manager specializat pe ceea ce se numeste "intarire de brand". Toate lanturile hoteliere internationale, dar mai ales cele care au un program alert de dezvoltare, precum Intercontinental, Starwood, Marriott, Rezidor sau Hilton, au cateva zeci de manageri pentru fiecare etapa din dezvoltarea unui hotel, iar fiecare dintre acestia se specializeaza pe deschidere de hotel, pe intretinere de brand, pe repozitionare sau renovare. Bineinteles, exista si aici niste subcategorii: sunt hoteluri de capitale, hoteluri de leisure, hoteluri de business sau complexuri hoteliere cu mix de functiuni.

 

"Un general manager are de obicei un mandat de trei-patru ani, cu mai multe optiuni: il poate prelungi pentru o perioada nu foarte lunga, poate astepta sa fie numit in alta parte in functie de capacitatile sale sau poate candida in sistem pentru o pozitie care i se potriveste si cu care managementul este de acord", spune Kurt Strohmayer, general manager al JW Marriott Hotel Bucuresti, singurul hotel din gama de lux prezent pe piata romaneasca.

 

Inainte sa fie solicitat, in 2003, sa vina la Bucuresti pentru a prelua conducerea hotelului Marriott de aici, deschis in 2000, Kurt Strohmayer lucrase la deschiderea unui Marriott la Moscova, iar apoi condusese deschiderea primul Marriott Resort Golf & Spa in Mallorca. "Prefer intr-adevar deschiderile, sunt mult mai provocatoare si cunosti fiecare mecanism; la Bucuresti nu era job de deschidere, dar am vrut mult o piata noua si am venit", afirma Strohmayer. Principalul motiv nu era ca nu i-ar fi placut sa lucreze printre palmieri si crose de golf, ci mai ales pentru ca nu prea avea cu cine socializa: "Mallorca nu se putea compara cu Bucurestiul: aici este o comunitate de afaceri mare, am cu cine lucra si cu cine face afaceri, de asemenea comunitatea de expati este foarte mare, plus ca imi place tara foarte mult". La fata locului, noul manager a gasit insa o altfel de oportunitate: "Mi-am dat seama ca aici puteam face alaturi de echipa o imbunatatire a clasificarii hotelului". Hotelul din Bucuresti fusese afiliat in 2000 la Marriott, care este brandul superior al lantului american Marriott Hotels & Resorts, desi cladirea si amenajarile il recomandau pentru segmentul de lux al lantului, JW Marriott. "De cand am venit, am inceput sa lucram la ridicarea nivelului serviciilor pentru a putea trece la segmentul de lux: asta insemna mai multe elemente, precum serviciu de valeti, business center non stop, muzica live in restaurant si multe altele", povesteste Strohmayer. La un an dupa instalarea sa in pozitia de GM la Bucuresti, hotelul a trecut la categoria de lux: "M-am simtit ca la o deschidere de hotel, mai ales ca eram in postura de director general al primului JW Marriott din Europa". Urmatoarele JW Marriott din Europa se vor deschide anul acesta in insula italiana Capri si la Londra.

 

Mandatul lui Strohmayer se apropie de sfarsit, iar la anul cam pe vremea aceasta va incepe sa se gandeasca unde va fi urmatoarea scoala a celor doi copii ai sai: "Voi mai sta la Bucuresti inca un an, iar apoi voi afla unde ma voi muta. Sper sa fie o deschidere". Pana atunci, Strohmayer mai are doua chestiuni de bifat: dotarea camerelor cu televizoare mari si plate in acest an (actiune care se va intampla in toate hotelurile Marriott din lume), renovarea camerelor la anul si o crestere a gradului de ocupare pentru weekend-uri. "Piata din Bucuresti este una foarte buna si cu marje foarte bune, dar pierdem mult la gradul general de ocupare, din cauza weekend-urilor slabe. De aceea am incheiat o serie de contracte cu companii pentru trimiterea angajatilor in weekend in Bucuresti", spune Strohmayer, care crede ca anul acesta piata hoteliera din Bucuresti va creste cu 4%, iar intrarea de noi hoteluri nici nu se va simti. In 2012, cand Strohmayer se va indrepta spre sfarsitul mandatului in urmatorul hotel, JW Marriott Bucuresti va intra intr-un proces mai serios de schimbare, urmand a fi innoit tot mobilierul si accesoriile.

 

Intrarea hotelului in renovare este insa un alt subiect, de competenta unui alt manager. La Intercontinental, in iarna, cand proprietarul Viorel Paunescu a semnat contractul de management cu lantul Intercontinental (pana atunci fiind franciza), contractul a inclus si conditia ca hotelul sa intre cat de curand in renovare. Pentru aceasta, lantul a trimis si un alt manager, pe Jonathan Soper, manager de renovare. Principala lui sarcina la Bucuresti este ca, in 2008, sa renoveze hotelul fara a-l opri din functionare, iar la sfarsitul investitiilor de 40 mil. dolari, hotelul sa arate ca nou. "Este un fel de arta", spune Jonathan Soper, care, pasionat de operarea hotelurilor, alege personal sistemele cu care se va lucra, lucreaza cu arhitectii pentru design si stie intotdeauna cum sa procedeze pentru ca oaspetele intrat in hotelul de cinci stele sa nu stie ca dupa peretele unde ia masa se renoveaza pana la caramida. "O renovare generala a unui hotel e ca o operatie pe cord: nu poti sa lasi pacientul fara aer, nu poti sa il scoti din circuit, trebuie sa lucrezi pe viu", descrie Soper misiunea sa, pe care a indeplinit-o pana acum la cateva hoteluri din Zambia, New Orleans, Kenya si Abu-Dhabi, in Emiratele Arabe Unite. Hotelul din Bucuresti trebuie sa arate ca nou la mijlocul anului 2009, cand probabil Jonathan Soper va fi schimbat cu un manager specializat pe partea operationala, care sa intareasca pozitia hotelului pe o piata unde, intre timp, multi manageri de deschideri se vor fi gandit cum sa puna hotelul mai bine pe o piata in continua crestere.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/cand-e-momentul-pentru-un-manager-expat-1009508
1009508
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.