Consiliul Fiscal: structura cheltuielilor bugetare evidentiaza risipa si lipsa de prioritati

Postat la 11 august 2010 29 afişări

Cea mai mare pondere a cheltuielilor de capital in ultimii ani a fost alocata invariabil catre bugetele consiliilor locale (61,2% in 2007, peste 51% in urmatorii doi ani), ceea ce, atata vreme cat aceste cheltuieli n-au o destinatie prestabilita, incurajeaza risipa de bani, in dauna investitiilor.

Potrivit lui Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, ponderea mare a sumelor de la buget alocate consiliilor locale contrasteaza cu cea a banilor destinati Companiei Nationale pentru Autostrazi si Drumuri Nationale (4,9% in 2007, respectiv 12,4% in 2008 si 24,5% in 2009).

Din punctul de vedere al cheltuielilor de capital, Romania nu sta deloc rau, avand in vedere ca ponderea totala alocata in 2009, adica 5,4% din PIB (peste media UE, de 4,7%), este printre primele din Europa - a sasea in UE si a patra in grupul noilor state member UE. Prin urmare, problema nu tine atat de sumele puse in joc, ci de eficienta cheltuirii lor, atunci cand ne referim la rezultatul investitiilor statului.

Ionut Dumitru sustine, asadar, ca Guvernul va trebui sa aiba in vedere, inainte de toate, eliminarea risipei si prioritizarea atenta a investitiilor catre care sunt directionati banii.

Cealalta prioritate, in opinia Consiliului Fiscal, este atragerea fondurilor europene, tinand cont ca Romania a ramas singura tara din UE aflata in postura de platitor net la bugetul Uniunii, la capitolul fondurilor post-aderare, cu un sold negativ de 455,9 milioane de euro pentru perioada 2007-2009. Anul trecut, rata de absorbtie a fondurilor europene, raportat la totalul de 34.805 milioane de euro alocate Romaniei pentru perioada 2007-2013, a fost de numai 9,3%.

Chiar si daca s-ar imbunatati absorbtia fondurilor europene insa si s-ar reusi o reorientare a cheltuielilor de capital catre anumite proiecte de investitii, Ionut Dumitru considera ca singur statul n-ar fi capabil sa finanteze sis a administreze proiectele de infrastructura vizate indeobste atunci cand se vorbeste de investitiile publice. Ca atare, o a treia directie recomandata de Consiliul Fiscal este constituirea unui numar cat mai mare de parteneriate public-privat, ca solutie de a debloca anumite proiecte si de a le accelera pe altele.

Iar in fine, toate acestea ar trebui asezate intr-un cadru de planificare bugetara multianuala, cu o strategie clara de investitii. Aceasta strategie - "pe care o asteptam de la sfarsitul lunii mai" - ar urma, de altfel, sa faca si obiectul evaluarii din partea membrilor Consiliului Fiscal, cel mai probabil dupa ce acestia vor analiza planul de rectificare bugetara.

Ca institutie proaspat constituita, dupa aprobarea din luna iunie din partea Parlamentului, Consiliul n-a avut deocamdata ocazia decat sa studieze structura bugetului, felul cum au evoluat veniturile si cheltuielile in ultimii ani si unde anume au gresit (sau nu) guvernarile, din 2000 incoace, atunci cand si-au stabilit politica fiscala. Consiliul va oferi insa recomandarile sale atat actualei guvernari, cat si partidelor politice care vor dori sa testeze cat de realiste sunt programele lor electorale, a precizat Ionut Dumitru. Cat despre rezultatele evaluarii, Consiliul le va face publice oricum - asa cum se intampla si in alte tari unde functioneaza institutii analoge - indiferent daca partidele respective vor accepta sau nu concluziile acesteia.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/consiliul-fiscal-structura-cheltuielilor-bugetare-evidentiaza-risipa-si-lipsa-de-prioritati-6853812
6853812
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.