Care e cea mai mare greşeală pe care ai făcut-o în business? Am angajat pe cine nu trebuia sau nu am dat la timp afară pe cineva

Autor: Cristian Hostiuc Postat la 13 decembrie 2021 236 afişări

Care e cea mai mare greşeală pe care ai făcut-o în business? Am angajat pe cine nu trebuia sau nu am dat la timp afară pe cineva

Una dintre întrebările puse antreprenorilor sau celor care conduc companii din România la emisiunea „Viaţa ta este un business”, de la Aleph Business, este legată de cea mai mai greşeală făcută în business. Aproape toţi spun că nu prea au făcut greşeli majore care să aibă un impact în business – bineînţeles că se fac greşeli zi de zi. Totuşi, toţi spun că cea mai mare greşeală (sau printre cele mai mari greşeli) este legată de oameni pe care i-au angajat şi cu care au lucrat sau de situaţiile în care nu i-au dat afară la timp.

Adrian Mihai, CEO, Fan Courier, un business anual de peste 1 miliard de lei şi unul dintre fondatori, a spus la emisiune: De foarte multe ori am greşit, am angajat oameni nepotriviţi, neavând experienţă. Am venit cu servicii noi, despre care aveam impresia că vor rupe piaţa. Florin Bâlcan, CEO al Provident Financial România, cei care dau credite la uşă, spune că ar fi trebuit să renunţe mai repede la nişte oameni.

Bogdan Putinică, cel care de la 1 noiembrie a preluat poziţia de CEO al Microsoft România, spune că cea mai proastă decizie a fost „să-mi angajez cu CFO – director financiar – destul de târziu, era să-mi rup gâtul din capacitatea de plată a companiei. Acela a fost momentul în care am angajat un CFO, cu singurul task de a face ce face un CFO, să coordoneze numerele şi finanţele companiei. Ar fi trebuit să fac asta, poate, când am ajuns la 1 milion cifră de afaceri, în loc să trag de timp încă doi, trei ani. Cred că ne-ar fi ajutat mult să evităm dezastrul în care era să intrăm.”

Cei care au companii în România au făcut de toate şi le este foarte greu să renunţe la a face lucrurile pe care le făceau la început, adică micromanagement. De aceea, când sunt puşi în postura de a angaja pe altcineva, neavând prea mare experienţă, de multe ori dau greş, pentru că nu ştiu cum să angajeze. De cele mai multe ori, odată ce au angajat pe cineva despre care speră să fie clona lor, cred că lucrurile merg de la sine, ca şi cum ei ar fi în continuare directorii companiei. Dar lucrurile nu pot să fie ca înainte şi atunci urmează primele conflicte, care de obicei sfârşesc cu o ceartă între acţionari, patron, antreprenor, proprietarul businessului şi CEO, director general. 

Este foarte greu să găseşti pe cineva care să conducă o companie şi să facă acest lucru într-un mod responsabil. Pentru a ajunge aici, astfel încât să se ardă etapele găsirii unor oameni de management, antreprenorii ar trebui să se gândească cum să structureze businessul încât să nu apară decizii catastrofale peste noapte, luate de directorii din fruntea companiei. În companiile româneşti este haiducie în management, de foarte multe ori se pârjolesc fântânile când proprietarul şi directorul se ceartă.

Procesul de recrutare şi de găsire a unor oameni de top, mai ales în businessurile româneşti, este extrem de greoi, şi de aceea fondatorii sau acţionarii rămân cât mai mult la cârma companiei, la operaţiunile de zi cu zi, ceea ce câteodată constituie un minus pentru business. Cu o experienţă de sute de ani în spate, multinaţionalele au reuşit să structureze atât de bine poziţia de CEO astfel încât să se facă greşeli cât mai puţine.

De multe ori businessul, aşa procedural, birocratic cum este, trebuie să nu depindă de cine îl conduce, ceea ce nu este cazul companiilor antreprenoriale. Pentru că nu au succesori, pentru că nu îşi propun de timpuriu să găsească oameni de management, la un moment dat antreprenorii, acţionarii, proprietarii se înfundă în conducerea zilnică şi pierd oportunităţile care se nasc în piaţă. Businessul din România, cel antreprenorial, este la început şi de aceea foarte mulţi spun că cea mai mare greşeală pe care au făcut-o ţine de alegerea unor oameni. Poate peste un deceniu companiile româneşti se vor structura mai bine, astfel încât să nu mai ajungă în această situaţie în care o afacere să depindă de un singur om.

(cristian.hostiuc@zf.ro)

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.