Piata auto, victima crizei

Postat la 22 decembrie 2009 34 afişări

Industria auto si imobiliarele, adica domeniile care au profitat cel mai mult de pe urma cresterii economiei de dupa 2004, au intrat in soc in acest an si nici 2010 nu arata prea bine.

Dupa ani in care piata parea ca nu se mai opreste din cresteri, lucrurile s-au schimbat dramatic in mai putin de un an si jumatate. Importurile de automobile second-hand, avantajate de o taxa de poluare micsorata si de o inasprire a conditiilor de creditare, au explodat.

In ianuarie, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile anunta un obiectiv de vanzari de 130.000 de autoturisme pentru 2009, raportat la 270.000 in 2008 si la recordul de 315.000 din 2007. Acest nivel n-a fost atins insa: din punctul de vedere al pietei interne, 2009 va ramane in istorie drept unul dintre cei mai slabi ani ai pietei de dupa '89 si totodata anul in care agentii de vanzari s-au multumit cu salarii de 200-300 de euro, fata de miile de euro castigate in 2007 si 2008.

Trebuie totusi mentionat ca, spre deosebire de Ungaria, unde in 2009 aproape 30% din dealeri si-au inchis portile din cauza scaderii vanzarilor, in Romania s-au inchis doar showroomurile amplasate la parter de bloc, dependente exclusiv de activitatea de vanzari si nu si de service.

Exporturile insa au inflorit: productia Dacia din acest an a urcat la aproape 300.000 de masini, din care exporturile au reprezentat 85%. 2009 a fost primul an cand Romania nu a mai fost prima piata pentru Dacia, nici macar a doua, ci s-a clasat pe locul al treilea dupa Germania si Franta.

Programele "Rabla" din Europa, si in special cel german, nu au salvat doar Dacia, ci si importatorii, care au reexportat masini, adica le-au revandut catre dealerii din Europa de Vest.

Tot in 2009 a repornit si uzina auto din Craiova, de aceasta data sub emblema Ford. La anul, in vara, va intra in fabricatie un nou model de clasa mica.

Potrivit estimarii dealerilor, in 2010 in cel mai bun caz vanzarile se vor mentine la acelasi nivel ca si in 2009. Majoritatea se asteapta la o continuare a declinului de cel putin zece procente. Pe de alta parte, Dacia va lansa Duster, primul SUV din istoria marcii, in timp ce Ford va incepe productia de autoturisme la Craiova.

Cititi si:

Politica: Sub semnul alegerilor

Macroeconomie: Anul recesiunii

Banci: Anul in care banii au devenit mai scumpi

Asigurari si pensii: Fara pierderi

Bursa: Reteta banilor usori nu mai functioneaza

Consultanta: Anul paradoxurilor

Companiile energetice au pierdut din greutate

Petrol si carburanti: Minus 20%

Industrie: Fara cerere

Farma: Anul surprizelor neplacute

Industria alimentara: Consum redus

Agricultura: 2009, anul nefericirii

Retail si distributie: Comert cu surprize

Textile: Anul extremelor - unii s-au extins, altii au inchis

Real estate: Chinul imobiliar

Media: Reducere la jumatate

Resurse umane: Anul concedierilor

Telecom: Un pic mai bine

Internet si IT: "A fost cel mai greu an"

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
vanzari,
Rabla
/analize/transporturi/piata-auto-victima-crizei-5198219
5198219
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.