Povestea unei afaceri româneşti născute din dragostea pentru Grecia
Cosmin Filipaş, antreprenor din judeţul Cluj care deţine un business în IT, Thoughtin Transilvania, dar şi unul în zona de food, fiind coproprietar al Carmangeriei Pasini din Gherla, a transformat dragostea pentru Grecia şi vacanţele însorite într-o nouă linie de afaceri, aducând în România ceva din parfumul verilor din Creta în gustul aromat al uleiului de măsline.
D’Olive, brand de ulei de măsline lansat de familia Filipaş în plină pandemie, în 2020, a devenit recent prima afacere românească care deţine o livadă de măslini în sudul insulei Creta. „Pentru că există o legătură strânsă între noi şi familia care produce uleiul, colaborarea noastră nu este doar o simplă tranzacţie, ci un angajament pe termen lung. Această relaţie ne asigură calitatea constantă şi continuitatea de care avem nevoie pentru a oferi mereu acelaşi gust autentic. Partenerii noştri au văzut achiziţia livezii ca pe un lucru bun, a fost un pas firesc şi un ajutor de ambele părţi. Gândul nostru e să mai achiziţionăm în timp teren”, povesteşte Cosmin Filipaş. În afară de el, un rol important în afacerea cu ulei o are fiul lui, David, care are acum 14 ani, dar este implicat în administrarea businessului încă de la început, din pandemie.
Cosmin Filipaş spune că dragostea dintre ei şi uleiul de măsline s-a născut în 2018, în timpul unei vacanţe în Creta, iar noul business, început ca o linie de distribuţie prin eMAG, a devenit extrem de important şi un job full-time odată cu implicarea lui David. „Lucrurile au devenit mult mai serioase în acel moment, cu planuri mari pe următorii zece ani”. După cinci ani de import şi distribuţie de uleiuri extravirgine din soiul Koroneiki, familia devine acum proprietar al livezii din care provine deja până la 30% din producţia comercializată în România. Astăzi, brandul are peste 5.500 de clienţi în toată ţara şi chiar dincolo de graniţele ei. Chiar dacă familia este implicată şi în alte afaceri, David spune că afacerea cu ulei îi aduce cele mai mari satisfacţii tocmai pentru că o dezvoltă alături de fiul său.

„Anul 2025 este unul dificil din punct de vedere economic, însă noi ne propunem să dublăm cantitatea de ulei de măsline vândută, ajungând la aproximativ 26 de tone.“
Cosmin Filipaş, fondator, D’Olive
Livada cumpărată de familia de români are 3.000 mp şi se află în zona Mesará, o vale din sudul insulei Creta unde cultura măslinului datează de peste 4.000 de ani. Solul vulcanic şi climatul blând fac din această parte a Cretei una dintre cele mai apreciate surse de ulei extravirgin din Europa. „Ne securizăm sursa de autenticitate. Acolo unde alţii cumpără o casă de vacanţă, noi am ales un loc unde timpul are miros de pământ şi de frunză de măslin”, declară Cosmin Filipaş. Pentru el, achiziţia aduce stabilitate, trasabilitate şi o legătură directă între sursă şi consumator.
Grecia este, de câţiva ani, una dintre destinaţiile preferate de români nu doar pentru turism, ci şi pentru investiţii. În insule şi pe continent, mii de cetăţeni europeni au achiziţionat locuinţe de vacanţă, atraşi de preţuri accesibile şi de un regim fiscal avantajos. Cosmin Filipaş spune că în general românii ajung să cumpere case de vacanţă sau să lucreze în turism, dar agricultura este un domeniu greu. „Într-o lume în care se vorbeşte mult despre sustenabilitate, dar puţin se face, noi am ales să plantăm rădăcini. La propriu.”
Cumpărarea unui teren agricol în Grecia este posibilă, dar nu întotdeauna simplă, spune antreprenorul român. Legea prevede restricţii pentru străinii din afara Uniunii Europene şi verificări suplimentare pentru terenurile din zone considerate strategice (în special în insule). În schimb, cetăţenii UE pot cumpăra terenuri agricole, inclusiv livezi de măslini, cu respectarea formalităţilor de proprietate locală. În Creta, de pildă, o livadă matură de
1-2 hectare costă între 40.000 şi 100.000 de euro, în funcţie de vârstă, soi şi accesul la drum şi apă.
Pentru a obţine un ulei de măsline de calitate, viteza este esenţială şi de aceea, ideea de a produce şi îmbutelia uleiul în România ar fi greşită, povesteşte Cosmin Filipaş. Totul trebuie să se întâmple cât mai aproape de livadă, acolo unde măslinele sunt proaspăt culese. De aceea, uleiul distribuit sub brandul D’Olive este îmbuteliat direct în Creta, iar în România familia Filipaş are un spaţiu de depozitare în judeţul Cluj, de unde livrează în toată ţara uneori şi în străinătate.
Compania a livrat până acum doar în cutii de 5 litri, dar planurile pentru 2026 includ şi lansarea unei variante de ulei la 1 litru, deschizând şi noi pieţe pentru brandul local.

PRODUCŢIE
UE este cel mai mare producător, consumator şi exportator de ulei de măsline. UE produce aproapte 70% din cantitatea totală
CONSUM
Grecia are cel mai mare consum de ulei de măsline din UE: aproximativ
12 kg pe an
PREŢ
În Creta, o livadă matură de 1-2 hectare costă între 40.000 şi 100.000 de euro
„Am început cu doar 1.300 de litri în primul an şi de atunci creştem, încet pentru o companie mare, spectaculos pentru noi. Anul 2025 este unul dificil din punct de vedere economic, însă noi ne propunem să dublăm cantitatea de ulei de măsline vândută, ajungând la aproximativ 26 de tone.”
Planul de dezvoltare pe următorii ani include consolidarea brandului şi diversificarea cantităţilor pe care le pune pe piaţă, în sticle şi cutii mai mici. „Piaţa din România e focusul nostru pentru 2026, însă până acum ne-am adresat doar unui grup de consumatori, cei care preferă să gătească mai mult acasă şi îşi doresc rezerve pentru mult timp.” Afacerea a avut în 2023, ultimul an când sunt raportări oficiale, afaceri de 447.586 lei şi un profit de 41.278 lei.
Cum identifici un ulei de măsline de calitate? Gustându-l, spune Cosmin Filipaş. Trebuie să ai un echilibru între gustul picant, iute şi fructat. „Iar soiul de măsline e foarte important”. Cum priveşte piaţa din România consumul de ulei de măsline? „Oamenii au început să gătească şi să mănânce tot mai sănătos. Mai ales cei în vârstă, care îşi doresc, într-un fel, să repare greşelile din trecut. În acelaşi timp, şi tinerii caută produse bogate în antioxidanţi, precum uleiul de măsline. Este o piaţă în plină creştere, tot mai atractivă pentru mulţi producători şi consumatori deopotrivă”.
La nivel global, UE este cel mai mare producător, consumator şi exportator de ulei de măsline. Ţările de pe bătrânul continent produc aproapte 70% din cantitatea totală la nivel mondial. Aproximativ
4 milioane de hectare, situate în principal în ţările mediteraneene ale UE, sunt dedicate cultivării măslinilor (tradiţională, intensivă şi foarte intensivă), arată datele Comisiei Europene.
Italia şi Spania sunt cei mai mari consumatori de ulei de măsline din UE, fiecare cu un consum anual de aproximativ 500.000 de tone, în timp ce Grecia are cel mai mare consum din UE pe cap de locuitor (aproximativ 12 kg pe an). În total, consumul UE reprezintă aproximativ 53% din consumul mondial.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe alephnews.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro













