In loc de petrol

Postat la 30 octombrie 2007 25 afişări

Intrebari: ce solutii alternative sunt la petrol, cat timp vom mai alimenta masina cu benzina si nu cu alte tipuri de combustibil, cine si ce rezerve mai are. Pentru ca viitorul, cel putin cel pe termen mediu, va fi al celor care vor mai avea ceva de exploatat, am stat de vorba cu lideri ai pietei petroliere romanesti despre principalele atuuri ale Romaniei in competitia globala a resurselor.

BUSINESS Magazin: Petrolul la 90 de dolari. Este in sine un moment istoric. Cum vedeti aceasta iarna si viitorul mediu din punctul de vedere al evolutiilor pretului petrolului?

Constantin Tampiza: Energia e o parte componenta a costurilor. Orice modificare a pretului energiei duce imediat la modificari ale celorlalte costuri pe toate nivelurile de productie. Iar daca se vor incerca interventii administrative pentru mentinerea unui anumit nivel al preturilor - cum s-a incercat in Ucraina, unde guvernul a vrut sa intervina si sa blocheze cresterea preturilor; concluzia a fost ca a lasat tara trei saptamani fara carburanti. Cresterea abrupta a pretului petrolului ne va afecta vanzarile in retail. La un pret mai mare al petrolului, o familie nu se va mai duce de trei ori la Poiana Brasov, se va duce de doua ori.

Dinu Patriciu: Categoric pretul va creste. Odata cu cresterea pretului petrolului, va creste si pretul la retail. Dar el se reflecta in pretul de retail numai in partea de costuri si profit care ne revine si nu in taxe. Taxele depind de guvern. Dupa parerea mea insa, si aici trebuie sa il contrazic pe colegul si prietenul meu, domnul Tampiza, consumul nu are niciun fel de elasticitate. Nu va scadea consumul pentru ca vor creste preturile. Oamenii nu renunta la masina. Toate studiile pe care le-am facut arata ca pretul nu duce la elasticitatea consumului.

Constantin Tampiza: Teoria economica spune ca totdeauna consumul va fi in stransa legatura cu bugetul.

Codrut Pascu: Desigur, amandoi aveti dreptate. Exista insa o categorie de consumatori, cei care cumpara pentru afaceri, care isi vor cumpara in continuare aceeasi cantitate si vor incerca sa paseze costul adiacent consumatorului final, marindu-si astfel preturile si bineinteles reflectandu-se intr-o inflatie mai mare.

Constantin Tampiza: Intr-adevar, eu m-am referit predominant la consumatorul casnic.

Dinu Patriciu: Da, dar acesta e mic, 20% din consumul total. Consumul industrial e important.

Codrut Pascu: Intr-adevar, acest consumator casnic, cu venituri medii si mici, care nu va avea de unde sa ia resurse suplimentare si va trebui sa accepte ca o parte mai mare din portofelul familiei sa mearga pe consumul de carburanti, dar nu o parte semnificativ mai mare. Insa consumatorul industrial va consuma la fel de mult ca si pana atunci, pretul mai mare al carburantilor va intra in costuri si asta se va refleta in pretul produsului/serviciului pe care il livreaza.

Constantin Tampiza: Multi din consumatori vor renunta la masinile de lux. In Occident, o masina de lux e folosita de cateva ori pe luna, iar in rest este folosita o masina familiala. Iar situatia economica va impune o astfel de masura.

Dinu Patriciu: Scaderile de consum sunt legate de trecerea pe alte sisteme: de exemplu de la incalzire clasica la incalzire electrica. In Vest acesta e un fenomen cat se poate de frecvent.

Codrut Pascu: Dar si la consumul industrial pot sa apara reajustari. De exemplu, se poate scadea consumul prin instalarea de sisteme performante, ca sa vada cum e folosita flota.

Constantin Tampiza: Orice costuri noi care apar sunt cauzate predominant de masuri de economisire a resurselor.

Dinu Patriciu: Care in final pot fi compensate prin alte cresteri.

BUSINESS Magazin: Daca Vestul face eforturi sa scada consumul, pe cealalta parte a planetei e exact invers. Sa ne uitam la China: asa cum curentii de aer cald merg pe niste trasee binestiute, asa si petrolul merge pe niste trasee bine stabilite. Se deschide mai nou o cale spre China. E posibil ca Europa, imbatranita, sa iasa din aceste trasee? Iar zona caspica, India, China, Rusia sa traga spuza pe turta lor?

Dinu Patriciu: Eu cred ca alta e miza importanta. Pentru ca aceasta discutie geostrategica cu implicatii pe termen foarte lung nu poate fi avuta in vedere decat intr-un moment in care are loc si schimbarea tehnologiilor. De exemplu: Europa nu reuseste sa isi gaseasca un numitor comun in relatia cu Rusia; nu stie cum sa negocieze, punctele de vedere sunt complet diferite si nu rezolva nimic in aprovizionarea cu gaze. Pentru ca europenii nu pot negocia, rusii profita si ridica pretul. Credeti ca guvernele vor rezolva aceasta problema? Niciodata! Statele-natiune au inceput sa piarda din forta economica, iar guvernele pierd statut in fata propriilor cetateni. Asta e o problema pe care trebuie sa o rezolve piata: dependenta europenilor de gazul rusesc.

BUSINESS Magazin: Cum se traduce asta concret?

Dinu Patriciu: In masura in care tehnologiile privind LNG-ul (gazul natural lichefiat) incep sa se dezvolte si se construiesc terminale si retele legate de aprovizionare din multiple surse, dependenta din epoca dinozaurilor, a tevilor, scade. Un exemplu pozitiv este Spania: care nu a avut nicio legatura cu nicio teava (va avea cu Algeria, e drept - este vorba de constructia a doua cabluri submarine care sa conecteze Algeria de Spania si de Sicilia - n.red.), dar care e inconjurata de apa si si-a construit o retea de terminale de stocare de LNG si o retea de distributie interna si nu are nicio treaba cu nimeni. Se aprovizioneaza de oriunde: din Algeria, din Qatar, din Trinidad Tobago. Daca va uitati pe graficul de aprovizionare al Spaniei veti constata ca aduce de la mari distante, dar cu costuri mult mai mici decat vecinii lor cuplati la teava la preturi mult mai mici. Europenii nu au o problema politica cu rusii, doar ca nu reusesc sa comunice cu ei. Singura presiune pe care Europa ar putea-o face ar fi sa incurajeze fiscal constructia de terminale de LNG si cu asta s-a incheiat, in trei ani se vor ruga ei de noi.

Constantin Tampiza: Sa ne amintim ca rusii au propus sa construiasca in Romania un terminal de gaz.

Dinu Patriciu: Plus ca Rusia s-a impuscat singura in picior cand a nationalizat resursele naturale in mare masura, ceea ce duce la risipa, la cresterea costurilor de productie si la ineficienta in consum, mai ales. Toate astea se rasfrang acum asupra lui Putin prin cresterea inflatiei, care l-ar putea afecta la alegeri.

Constantin Tampiza: In privinta Rusiei, eu stiu situatia: inflatia la ei merge mai jos decat a fost prognosticata, dar problema politica poate fi rezolvata de companiile multinationale private. Vad cum s-a intamplat cu noi: ne-am plasat in Romania, aducem resurse, ne dezvoltam mai departe, avem si un partener, pe Conoco Phillips, nu degeaba l-am sustinut pe domnul Patriciu.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
CLUB BM,
business,
magazin
/special/in-loc-de-petrol-1018731
1018731
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.