People first

Well-being pentru toţi. Ce soluţii au găsit companiile din România pentru a asigura bunul mers al echipelor în perioada pandemică

18 oct 2021 Autor: Andra Stroe

În contextul pandemiei, echilibrul între viaţa profesională şi cea personală a devenit mai important decât oricând. Cum trecerea la programe de lucru remote sau hibrid a adus provocări fără precedent în rândul angajaţilor, s-a acutizat şi nevoia ca organizaţiile să implementeze soluţii care să îi ajute pe aceştia în gestionarea provocărilor cu care se confruntă la nivel individual sau ca echipă. Iar rezultatele nu au întârziat să apară pentru companiile care au inclus acest element pe ordinea de zi.

Succesul unei companii reprezintă totalitatea succeselor tuturor indivizilor din companie, iar a fi un om de succes înseamnă să ai echilibru şi să trăieşti într-o stare de bine”, este de părere Doina Filip, head of reward & HR budget, Orange România. În opinia sa, nu se poate vorbi despre o organizaţie sănătoasă fără oameni care se simt bine cu ei înşişi, în echipe şi în raport cu obiectivele pe care le au. „Tocmai de aceea, ne-am dat seama că atât Orange România, cât şi angajaţii au nevoie de programele de well-being.” Astfel, cu mulţi ani în urmă, compania a lansat acest pilon inclus în conceptul de Total Reward.

Anul trecut, pe fondul crizei sanitare, Doina Filip spune că nu numai adoptarea unor astfel de programe, ci şi programele existente au cunoscut schimbări radicale. „În primul rând, grija pentru menţinerea nivelului emoţional la un nivel optim trebuie să fie prioritatea zero. Iar pandemia a afectat multe dintre cutumele noastre individuale şi de grup şi ne-a pus în faţa unei situaţii noi: cum facem să contracarăm efectele negative asupra acestora în raport cu locul de muncă, cu colegii noştri, cu viaţa noastră personală?”

Un răspuns a fost încheierea unui parteneriat cu agenţia de employee experience Exploratist, pentru desfăşurarea unui program de well-being în rândul angajaţilor. 

„Echipa HR a Orange România a înţeles imediat importanţa de a acţiona pentru a asigura o stare de bine colegilor într-o perioadă plină de provocări, aşa cum a fost vara anului 2020. Am construit împreună unul dintre primele programe online de wellbeing destinate angajaţilor din România. Am promovat poveşti reale, ale unor oameni reali, care şi-au dorit să împărtăşească experienţele personale celor care aveau nevoie de un moment de inspiraţie. Astfel, i-am ajutat să îşi gestioneze mai uşor provocările şi incertitudinile din viaţa personală şi profesională”, spune Mirela Tănase, senior partner, Exploratist.


Mirela Tănase, senior partner, Exploratist: „Echipa HR a Orange România a înţeles imediat importanţa de a acţiona pentru a asigura o stare de bine colegilor într-o perioadă plină de provocări, aşa cum a fost vara anului 2020. Am construit împreună unul dintre primele programe online de well-being destinate angajaţilor din România. Am promovat poveşti reale, ale unor oameni reali, care şi-au dorit să împărtăşească experienţele personale celor care aveau nevoie de un moment de inspiraţie. Astfel, i-am ajutat să îşi gestioneze mai uşor provocările şi incertitudinile din viaţa personală şi profesională.”


Programul de well-being lansat de Exploratist a avut o abordare emoţională, bazată pe storytelling, şi a mizat pe faptul că atunci când o persoană vede că altcineva se confruntă cu aceleaşi provocări, nu se mai simte singură. Provocările devin astfel comune. Obiectivele au constat în sprijinirea oamenilor în etapa de adaptare la noul mod de lucru în sistem work from home, creşterea nivelului de motivaţie în rândul angajaţilor prin activarea unor elemente din psihologia pozitivă, oferirea unui nou spaţiu identitar în care oamenii să se regăsească într-un mod confortabil în mediul online, îmbunătăţirea calităţii relaţiilor interumane în cadrul companiei şi promovarea exemplelor personale şi a practicilor de succes.

Canalele folosite au constat în videouri motivaţionale, podcasturi şi pastile video de inspiraţie, care stârnesc curiozitatea şi cresc nivelul de energie, webinarii înregistrate care dezbat tema, teatru de improvizaţie şi altele. Acţiunea s-a desfăşurat pe durata a 20 de săptămâni, în intervalul mai-septembrie 2020. Conţinutul original, special creat pe baza insighturilor primite din organizaţie, s-a axat pe zece atribute din psihologia pozitivă, mindsetul pozitiv şi well-beingul digital, printre care se numără fericirea, optimismul, motivaţia, echilibrul sau valorile.

Doina Filip povesteşte că, iniţial, angajaţii Orange România au fost luaţi prin surprindere de noul program, pentru că a fost ceva total inedit. „Iar apoi, a venit întrebarea «Ce urmează?». Se pare că i-am obişnuit cu acest conţinut variat, de calitate, interactiv şi captivant, iar interesul lor constant pentru program ne bucură enorm şi ne motivează pe măsură”. Legat de workshopurile care au trezit cel mai mult interesul participanţilor, ea spune că două dintre cele mai bine primite experienţe au fost sitcomul de educaţie financiară „Despre bani şi fericire” şi programul „Oameni ca tine”.

Reprezentanţii Orange România şi-au propus să nu limiteze însă programul doar la echipă, ci să adreseze acţiunea întregii familii. Mai precis, programul s-a adresat atât părinţilor – angajaţii companiei –, cât şi copiilor acestora. Doina Filip aminteşte de faptul că trecerea peste noapte la munca de la distanţă a fost perturbatoare pentru majoritatea angajaţilor cu copii, care s-au lovit de integrarea rapidă a anumitor taskuri personale în timpul orelor de lucru şi invers, de gestionarea diferită a timpului şi de găsirea acelei variante câştigătoare care să-i facă să ajungă cu bine la final de zi. „Nu am fi putut să rezolvăm în totalitate aceste probleme, însă ştim cu certitudine din mesajele primite că aceste programe au fost şi sunt ca o gură de aer proaspăt. I-am ajutat şi îi ajutăm pe colegi să găsească noi provocări pentru cei mici, când nu mai au alternative şi toate soluţiile cunoscute s-au epuizat.”



Doina Filip, head of reward & HR budget Orange România: „Deoarece pandemia va lăsa o amprentă asupra modului în care relaţionăm, va trebui să lucrăm foarte mult pe acele programe care să aducă oamenii aproape, online sau offline. Marea provocare, însă, va fi de acum încolo, când va trebui să îi ajutăm pe angajaţi să se regăsească pe ei înşişi, în aceeaşi organizaţie, dar totuşi alta.”


Astfel, pentru cei mici Exploratist a creat „Academia de Super Puteri”, un program de well-being şi educaţie în online, destinat copiilor de toate vârstele, cu două obiective majore: copiii continuă activităţile din aria dezvoltării personale la care înainte participau offline, iar părinţii au încredere că ei petrec un timp de calitate până la terminarea programului lor, chiar şi în regim work from home. Conceptul a îmbinat un spaţiu virtual, dublat de o tehnologie audio-video care să îi captiveze pe micii participanţi preţ de 45 de minute, animatori costumaţi şi bine antrenaţi în online, cu experienţă în comunicarea cu copiii şi experienţe educative şi distractive care încurajează interacţiunea, îmbunătăţesc creativitatea şi alungă timiditatea.

Câteva dintre cele 20 de workshopuri dedicate copiilor au fost „Atelierul de magie: MagiTOT”, „Spectacol de marionete” şi „Vorbim corect şi tare”.

Doina Filip spune că rata de participare pentru ambele grupuri ţintă – angajaţi şi copiii lor – a fost, într-adevăr, mare, dar consideră că acest aspect este mai puţin important decât faptul că le-au fost depăşite aşteptările, că nu au oprit deloc aceste programe şi că ele sunt din ce în ce mai diversificate. „Şi, ca să fie şi mai uşor, am implementat o platformă unică de gestionare a programelor de well-being în care, odată ce ai ales o sesiune, aceasta intră automat în calendarul Outlook şi primeşti un reminder, pe care n-ai cum să-l ratezi.”

Potrivit Doinei Filip, soluţiile Exploratist răspund excelent strategiei de well-being a companiei Orange România. „Sunt deschişi la nou, la a experimenta, crea, asculta clientul pentru a veni cu soluţii adaptate nevoii reale. «A asculta» este complet diferit de «a auzi», iar Exploratist ne confirmă acest lucru la fiecare interacţiune.”

În ceea ce priveşte planurile pentru 2022 în aria de well-being, Doina Filip spune că nu s-a epuizat inovaţia, aşa că au foarte multe planuri: crearea de comunităţi, campionate, ateliere noi de lucru, continuarea galei de recunoaştere publică – un alt proiect în premieră cu Exploratist, lansat în vara aceasta. Totodată, adaugă ea, foarte multe lucruri din cele desfăşurate acum vor continua şi anul viitor, programele online vor merge mai departe în paralel cu cele on-site, aşa că va trebui să găsească un echilibru între ele. „Deoarece pandemia va lăsa o amprentă asupra modului în care relaţionăm, va trebui să lucrăm foarte mult pe acele programe care să aducă oamenii aproape online sau offline. Marea provocare, însă, va fi de acum încolo, când va trebui să îi ajutăm pe angajaţi să se regăsească pe ei înşişi, în aceeaşi organizaţie, dar totuşi alta.”

Fondată în 2011, acum 10 ani, Exploratist este prima agenţie de employee experience din România care livrează expertiză 360 în comunicare internă, Employer branding intern şi extern, marketing şi strategii de HR prin soluţii cu un design unic, curajos şi experienţial.


People First este un proiect editorial dezvoltat de Business Magazin şi agenţia de employee experience Exploratist. People First îşi propune să aducă în lumina reflectoarele organizaţiile care pun oamenii pe primul loc şi implementează proiecte creative prin care experienţa angajaţilor este dusă la cel mai înalt nivel. Fondată în 2011, Exploratist este prima agenţie de employee experience din România. Serviciile livrate acoperă o arie vastă de nevoi organizaţionale, de la comunicare internă, Employer branding şi marketing experienţial, până la strategii de HR. Soluţiile au un design unic, inovativ şi sunt 100% personalizate. 

O campanie Business Magazin si   

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.