Un targ ratat

Postat la 13 mai 2008 8 afişări

Au fost necesare trei luni de negocieri intense intre Yahoo! si Microsoft pentru a scoate la lumina un adevar simplu: marfa nu era de vanzare.

In varianta scurta, istoria tentativei Microsoft de a cumpara Yahoo! se incadreaza intre doua scrisori semnate de acelasi Steve Ballmer, CEO al Microsoft. Prima, datata 31 ianuarie 2008, este adresata board-ului Yahoo! si incepe destul de abrupt - se simte o oarecare agresivitate - cu propunerea de a cumpara toate actiunile Yahoo! disponibile la un pret de 31$, adica cu 62% mai mult fata de pretul cu care s-a incheiat sedinta bursiera din aceeasi zi. Ballmer menajeaza totusi orgoliul partenerilor vorbind de o “combinatie de afaceri” si nu de preluare. Cea de-a doua scrisoare, datata 5 mai 2008, este adresata personal sefului Yahoo!, Jerry Yang, si este mai putin tehnica, dar mai interesanta pentru ca dezvaluie destul de franc ce s-a intamplat pe parcurs. Mai precis, Microsoft a acceptat sa ridice oferta la 33 de dolari, adica 70% peste cotatia din 31 ianuarie (se pastreaza aceeasi data de referinta, pentru ca intre timp actiunile celor doua companii au variat in functie de zvonurile privind negocierile). Cei doi dolari in plus per actiune ar fi insemnat un plus de circa cinci miliarde de dolari, dar Yahoo! a continuat sa insiste ca este subevaluata si a mai cerut inca 4$ pe actiune. Asa ca Ballmer se declara dezamagit si retrage propunerea de preluare a Yahoo!, cu observatia ca de data aceasta termenul folosit este explicit: “achizitie”.

Se termina oare povestea in acest punct? Citand “surse apropiate companiei”, New York Times relateaza ca Jerry Yang si echipa sa au jubilat la aflarea vestii ca Microsoft si-a retras oferta, considerand aceasta decizie o adevarata victorie. Cu alte cuvinte, conducerea Yahoo! nu a vrut nici un moment sa vanda, iar intreaga negociere nu a fost decat o reprezentatie oferita actionarilor, menita sa-i convinga cat de aprig s-a batut board-ul pentru banii lor.

Sigur, se poate pune intrebarea ce ar fi facut Yahoo! daca Microsoft ar fi oferit cei patru dolari in plus (adica inca niste maruntis de 5 miliarde, pe care compania din Redmond ii obtine in cateva luni). Si, la urma urmei, de unde stie Ballmer care este “pretul corect” pentru o companie precum Yahoo!?

Raspunsurile la aceste intrebari ne conduc la o alta varianta interesanta: in faza finala a negocierilor, nici Microsoft n-a mai vrut sa cumpere. Indiciul il gasim tot in ultima epistola a lui Ballmer, care spune ca in timpul discutiilor Yahoo! ar fi facut pasi intr-o directie care s-o faca indezirabila ca achizitie pentru Microsoft, referindu-se cu siguranta la testul pe care Yahoo! l-a facut privind colaborarea cu Google in domeniul publicitatii contextuale.

De altfel, aceasta posibila colaborare este si principala masura de aparare in cazul unei ipotetice tentative de preluare ostila - improbabila totusi, nu atat datorita faptului ca Ballmer spune ca nu i se pare rezonabil sa faca oferta direct actionarilor lui Yahoo!, cat mai ales faptului ca este o practica curenta ca in astfel de situatii oamenii de baza sa ia mult mai in serios posturile oferite de concurenta. Iar cine este aceasta concurenta stie toata lumea.

Ce urmeaza de aici inainte? Cum era de asteptat, pretul actiunilor Yahoo! a scazut inca din prima zi bursiera de dupa anuntul Microsoft, dar au ramas mult peste cotatia din 31 ianuarie, semn ca investitorii asteapta urmatoarele miscari. De fapt, Jerry Yang este pus in situatia sa demonstreze actionarilor ca pretul pe care l-a cerut Microsoft era justificat, in vreme ce acestia par sa considere ca Yang, ca fondator, este prea atasat emotional de companie si ca ar fi putut sa mai scada putin din pretentii. Si actiunile Microsoft au scazut putin, in vreme ce Google a urcat, dar nu semnificativ.

Observatorii continua sa creada ca Microsoft va face totusi o achizitie mare in viitorul apropiat, desi Ballmer spunea in “scrisoarea de adio” ca vor continua singuri, chiar daca intr-un ritm mai lent. Chiar si Bill Gates a intervenit pentru a sustine aceasta varianta. Speculatiile se indreapta spre motorul de cautare Ask.com, dar si spre cumpararea retelei MySpace de la News Corp.

O alta varianta, valabila si pentru Yahoo!, este AOL, detinuta de Time Warner (desi, Google are deja 5% din actiuni). Yahoo! mai are ca optiune o colaborare cu Google, dar pentru aceasta trebuie sa gaseasca o cale de a evita legislatia antitrust. In fine, exista varianta de a merge pe cont propriu. Intr-un sondaj pe blogul Mashable, cei mai multi cititori au optat pentru ultima varianta. Cea mai romantica.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop
/opinii/un-targ-ratat-2631822
2631822
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.