Revolutii sexuale
Au existat revolutii sexuale in Romania? Au existat schimbari radicale de comportament erotic in reprezentarile publice, ceva asemanator cu miscarile hippie si alte forme de dezinhibare cu ceva coloratura de stanga din vest? E si asta un subiect. Mi-a venit in cap citind tulburatorul roman al lui Philip Roth, "Animal pe moarte".
Au existat revolutii sexuale in
Fascinanta nu e atat istoria de dragoste din "Animal pe moarte", cat povestea schimbarii comportamentului erotic de la o generatie la alta. Un tip de vreo 40 de ani asista uimit la dezinhibarea completa a studentelor si studentilor sai. Si participa fericit la acest dans bahic de campus, inlaturand cu intelepciune hedonistica orice forma de ideologie. Sa fim intelesi, nu vorbim aici despre o evolutie organica a comportamentului sexual. Este exclusiv vorba despre o anumita imagine publica a individului, in varianta sa erotica. Inca o precizare: este aici povestea unei schimbari intr-un mediu academic aparte, cel american; evident, lucrurile stau altfel in Franta, de exemplu, care poate numara destule revolutii in perceptia sexului in societate, de multe secole incoace.
Ajungem la intrebarea de la inceput. A avut
Dupa razboi, imaginea publica a sexului a fost stearsa complet. Comunismul a obscurizat viata intima a tovarasilor. Asta in vreme ce eliberarea sexuala avea in vest forme ideologice de stanga. Imi amintesc ca am citit o marturie amuzanta a unei mari traducatoare, Antoaneta Ralian, care povestea ca, in anii 50, avea misiunea nu doar de a transpune in romaneste carti straine, ci si de a curata de scene de sex indraznete respectivele povesti. Traditia "pudorii comuniste" a continuat - e de ajuns sa ne uitam la un intreg limbaj al eufemismelor atunci cind se vorbeste despre sex. Romanele romanesti din anii 60, 70, 80 (Breban, Buzura et comp.) nu au decat foarte putine pasaje erotice "curajoase". Iar duritatea sau indrazneala unora dintre ele nu vine neaparat dintr-o dorinta reformatoare a sexului in societate. In orice caz, literatura interbelica era mult mai inventiva la acest capitol. Poate Breban sa aiba un oarecare cuvant de spus cu scene din "Bunavestire" sau "Don Juan", in care erotismul sa cunoasca o oarecare expresie libera, interesanta, socanta.
Veti spune: ce l-a apucat pe asta sa discute pasajele erotice, la ce sunt ele bune? Ce influenta pot avea paginile fara perdea asupra inaltei culturi? Ei bine, cred ca astfel de texte masoara si forta libertatii artistului si mai cred ca in anii 60-70 un astfel de curaj ar fi fost util, in conditiile in care un teribil conservatorism dictatorial domina paturile conjugale si cabinetele ginecologice (avortul interzis, metode mizere de contraceptie).
In
Asa se face ca fiecare companie de cablu furnizeaza pentru sume modice programe pornografice la indemana fiecarui cetatean. Si in felul acesta credem ca nimic nu ne mai poate soca. Numai ca pornografia poate distra, dar nu poate emancipa. Poate obisnui ochiul cu practici sexuale la care bunicii nostri s-ar fi gandit mai greu, dar nu le poate deschide mintea indivizilor in ce priveste complexitatea cuplului, ca aparenta sociala si ca "celula de baza" erotica.
Cum spune Roth, pornografia e o forma decazuta de arta care are totusi un efect de anestezie, de impresie de libertate, de impresie de libertinaj pana la urma. Pornografia a intrat firesc in viata cotidiana a romanului. Fara ca acesta sa pretinda macar ca doreste sex, nu razboi. O fi bine, o fi rau?
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro