Pluteste ceva in aer

Postat la 22 ianuarie 2008 1 afişăre

In fiecare ianuarie, centrul de expozitii Moscone din San Francisco devine o veritabila Mecca a fanilor Apple si a iubitorilor de tehnologie. Conferinta MacWorld culmineaza mereu cu show-ul lui Steve Jobs, de la care lumea s-a obisnuit sa astepte macar o minune pe an.

In urma cu zece ani, Apple era in pragul falimentului. Cu o cota de piata sub marja de eroare a estimarilor si cu pretul actiunilor in cadere libera, singura solutie gasita de actionari a fost readucerea lui Steve Jobs la carma. Pentru a evita colapsul, Jobs a apelat la Microsoft, care a pornit din nou linia Office pentru Mac si a investit 150 de milioane in actiuni Apple fara drept de vot. Astazi Apple este din nou pe culmile gloriei. In materie de computere, cresterea de la an la an a fost spectaculoasa, depasind 37% in trimestrul III al anului 2007 fata de aceeasi perioada a anului trecut, Apple urcand pe locul 3 in topul furnizorilor de computere pe piata americana (dupa Dell si HP), cu o cota de piata de 8,1% (conform Gartner). Ecosistemul creat in jurul playerelor portabile iPod a fost un urias succes, plasand Apple intr-o pozitie dominanta in domeniul de distributie de continut audio si video online. In total, iTunes Store a vandut pana acum peste 4 miliarde de piese muzicale, 125 de milioane de emisiuni TV si 7 milioane de filme. Anul trecut a fost lansat iPhone si, in cele cateva luni de la lansare, a vandut peste 4 milioane de unitati, devenind deja al doilea furnizor de „telefoane inteligente“ din Statele Unite.

Asadar, nu intamplator toata lumea ardea de nerabdare sa afle ce noutati va prezenta Steve Jobs la MacWorld 2008. Iar cum Apple este poate cea mai secretoasa companie din Silicon Valley, speculatiile au inundat blogurile si paginile de tehnologie ale presei. Chiar si bursa a parut sa asculte de speculatii, caci in ziua de Craciun actiunile Apple s-au tranzactionat cateva ore la preturi de peste 200 $ (un maxim in istoria companiei). Cand Jobs si-a inceput prezentarea, in sala de la Moscone peste 200 de bloggeri relatau „in direct“ evenimentul, incepand cu fraza de deschidere: There's something in the air today (fraza-cheie a intregului eveniment). Probabil, cand veti citi aceste randuri, vor fi disponibile pe YouTube toate cele 90 de minute de show oferite de Steve Jobs, asa ca ma voi multumi sa mentionez doar doua noutati.

Oarecum surprinzator, vedeta prezentarii a fost un notebook (desi speculatiile vizau mai degraba un sub-notebook sau un „tablet computer“), pe care Jobs l-a scos dintr-un plic mare de birou. Noul Macbook Air este cel mai subtire portabil din lume, cu o grosime ce nu depaseste 19,3 mm si o greutate de circa 1,3 kg, dimensiuni care nu compromit performantele. Ecranul de 13,3 toli este (ca la toate Mac-urile) impecabil, iar tastatura este de dimensiuni standard, cu iluminare backlight controlata de un senzor de lumina. Procesoarele ce echipeaza noul notebook sunt Intel Core 2 Duo (la 1,6 GHz in standard sau 1,8 GHz optional) si au fost adaptate impreuna cu Apple pentru dimensiunile cerute. Cu 2 GB RAM si disc hard de 80 GB (sau, optional, un drive SSD de 64 GB), Macbook Air nu este un portabil de varf, dar este comod si extrem de elegant. Ceea ce este cu adevarat nou este insa un touchpad de mari dimensiuni, care se comporta aproape similar cu ecranele tactile de la iPhone si iPod Touch. Mai trebuie spus ca Macbook Air este conceput din start pentru wireless, motiv pentru care nu este echipat cu unitate DVD (poate insa folosi unitati DVD din reteaua locala sau poate utiliza o unitate externa).

Insa anuntul cel mai important se refera la lansarea unei noi linii de business, care poate provoca efecte majore: serviciul de inchiriere de filme iTunes Movie Rental. Desi Apple detine peste 50% din piata distributiei de materiale video online, Jobs considera un esec vanzarea filmelor si revine cu o varianta mai apropiata de uzantele publicului. In primul rand, filmele pot fi descarcate nu doar folosind un computer veritabil, ci si un iPod sau un iPhone. Insa piesa de baza este noua versiune de Apple TV, care nu mai are nevoie de un computer, ci descarca direct filmul si il trimite televizorului. Filmul nu trebuie descarcat in intregime, ci poate incepe sa ruleze la circa 30 de secunde dupa ce a fost comandat si ramane la dispozitia utilizatorului 24 de ore de la prima vizionare. Extrem de importante sunt acordurile semnate de Apple cu toate marile studiouri, astfel incat din luna februarie catalogul iTunes Movie Rentals va cuprinde peste 1.000 de titluri. Preturile vor fi de 3 $ pentru calitate DVD standard si 4 $ pentru calitate HD, cu un dolar in plus pentru filmele noi. Piata este imensa, iar Jobs si-a dovedit deja geniul comercial. Va reusi oare Apple sa transpuna in domeniul filmului succesul din domeniul muzicii?

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii
/opinii/pluteste-ceva-in-aer-2345229
2345229
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.