Obama online

Postat la 11 noiembrie 2008 62 afişări

In 1960, televiziunea i-a adus lui John F. Kennedy victoria in alegerile prezidentiale. In 2008, victoria lui Barack Obama s-a bazat intr-o semnificativa masura pe “new media”.

Alegerile prezidentiale din Statele Unite au o miza imensa la scara planetara, asa ca analizele care le urmeaza sunt intr-o covarsitoare proportie axate pe consecintele politice ale rezultatului votului. Insa rezultatul scrutinului este important si prin faptul ca aplica un verdict eficientei cu care candidatii si-au transmis alegatorilor mesajul si imaginea, urmand ca acest verdict sa se rasfranga asupra tehnicilor si a mediilor folosite si, mai apoi, sa influenteze intregul spectru al domeniilor care implica transmiterea cu succes a unui mesaj catre public. Din aceasta perspectiva, victoria lui John F. Kennedy in confruntarea cu Richard Nixon din 1960 a devenit un studiu de caz clasic asupra modului in care un mediu nou se impune ca vector al mesajului. Victoria lui Kennedy a fost si victoria televiziunii.

 

Este extrem de tentanta o paralela dintre alegerile din 1960 si cele inche­iate zilele trecute. Atat JFK, cat si Obama au fost considerati prea tineri si lipsiti de experienta in comparatie cu contracandidatii lor republicani Nixon si McCain. In plus, ambii au fost considerati initial lipsiti de sanse datorita abaterii lor de la traditionala norma “anglo-saxon protestant” (Kennedy era catolic). Insa ceea ce-i aseamana cel mai mult este carisma si abilitatea lor de a utiliza potentialul noilor medii de comunicare. Este interesant de notat ca in cazul primei dezbateri dintre JFK si Nixon - prima televizata vreodata - telespectatorii l-au considerat in general pe candidatul democrat invingator, in vreme ce publicul care a ascultat la radio dezbaterea a fost de parere ca Nixon a fost mai bun. Insa audienta mai mare a televiziunii a facut diferenta. In 2008, victoria lui Obama vine pe fondul unei campanii utilizand mijloace diverse, intre care noile tehnologii au fost extrem de importante. Unii observatori considera ca utilizarea masiva a internetului a mobilizat la vot un numar important de tineri - altfel destul de lipsiti de interes fata de chestiunile politice - si este foarte posibil ca tocmai acestia sa fi fost cei care i-au adus procentul hotarator.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu
/opinii/obama-online-3482147
3482147
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.