O proba de concept

Postat la 23 septembrie 2008 22 afişări

Dupa patru ani in care a refuzat sa confirme sau sa infirme zvonurile privind dezvoltarea unui presupus browser web, Google a iesit la rampa cu un produs care este ceva mai mult decat atat.

Daca cineva pare sa nu inteleaga o explicatie simpla, are toate sansele sa primeasca o intrebare acida: Sa-ti fac un desen? Ca mai toata lumea, am fost surprins ca Google si-a prezentat lumii noua creatie - browserul web Chrome - sub forma de benzi desenate. Chiar putin iritat. Dar surpriza a crescut cand am aflat ca cele 38 de pagini au fost desenate chiar de Scott McCloud (printre altele, autor al cartii de referinta “Understanding Comics”), ca sunt reprezentate personaje reale (ingineri si manageri implicati in proiect) si, mai ales, ca explicatiile furnizate sunt in mare masura tehnice (se vorbeste despre alocarea si eliberarea memoriei, despre procese si fire de executie, despre compilare dinamica si altele de acest fel). Trebuie sa admit ca nu am mai vazut o prezentare tehnica atat de expresiva si, totodata, condensata. Insa dincolo de aspectele tehnice, comentatorii evenimentului au ramas cu o intrebare de ordin general: De ce avea nevoie Google de un browser? Se inscrie acesta intr-o strategie mai larga? Daca da, care este aceasta?

 

Explicatia cea mai la indemana este ca Google se simte suficient de puternic pentru a declansa un nou razboi al browserelor, incercand sa darame suprematia detinuta de Microsoft. Se estimeaza ca Internet Explorer (in diferite versiuni) detine peste 70% din piata, Mozilla Firefox in jur de 20%, Safari vreo 6 procente, restul fiind distribuit intre mai multe produse, Opera fiind cel mai important. Statisticile sunt discutabile, insa analiza bazei de utilizatori sugereaza ca Chrome ar putea capta mai degraba utilizatori de Firefox (mai tehnici) decat de IE (mai conservatori, preferand produsele pre-instalate). Pe de alta parte, Google a promovat intens Firefox si nu este niciun secret ca este principalul finantator al Mozilla, asa ca este greu de inteles de ce si-ar lovi aliatul. De altfel, oficiali din ambele parti au confirmat deja ca inte­le­gerile actuale merg mai departe.

 

O alta varianta este ca, prin Chrome, Google vrea sa se apere de o presupusa agresiune din partea Microsoft, care ar putea prin anumite functionalitati din Interner Explorer 8 sa-i afecteze sistemul de publicitate AdSense/AdWords (de exemplu prin blocarea colectarii informatiilor privind link-urile urmate in timpul navigarii). Insa pentru aceasta ar trebui sa ia din baza de utilizatori ai IE, ceea ce ne aduce inapoi la paragraful anterior. De ce nu ar incerca mai degraba sa contribuie mai mult la dezvoltarea lui Firefox, care se afla deja intr-o pozitie foarte buna? Oarecum surprinzator in acest context este ca Google Chrome nu a preluat sistemul de randare Gecko de la Mozilla, ci a preferat alternativa WebKit, dezvoltata initial de Apple si utilizata in Safari, dar si in Android. Aceasta pare sa sugereze ca Google vizeaza zona “mobile web” (unde Microsoft este vulnerabil), dar Chrome vine cu un sistem multi-proces care nu are sanse sa fie suportat de aparatele de buzunar intr-un viitor previzibil. Mai mult, Chrome este clar orientat spre desktop si are multe trasaturi caracteristice sistemelor de operare.

 

Dupa ce am citit zeci si zeci de comentarii, tind sa ma alatur lui Michael Arrington de la TechCrunch, care crede ca Chome este, intr-adevar, un atac la Microsoft, dar nu in zona browserelor ci chiar in zona platformei desktop. Indiciul principal este unul tehnic. Chrome este in mare masura asamblat din diverse componente open source, dar o componenta esentiala a fost dezvoltata de la zero: procesarea codului JavaScript. Echipa din Danemarca ce a primit aceasta sarcina a inlocuit interpretorul JavaScript din WebKit cu o “masina virtuala”, numita V8, care compileaza codul si-l ruleaza ca un executabil binar (deci ca un program obisnuit), obtinand astfel un spor de viteza considerabil. Avand in vedere ca aplicatiile online de la Google (GMail, Docs, Maps etc.) sunt bazate pe JavaScript, inseamna ca V8 le va rula mult mai rapid, la performante comparabile cu aplicatiile native. Cum V8 este un sistem open source si oarecum independent, este de asteptat ca celelalte browsere sa il preia ca atare sau sa il imite, impunand astfel un standard greu de evitat chiar si de catre Microsoft. Adaugand mixturii componenta Gears (inclusa in Chrome) si Prism, aplicatiile din web vor putea rula pe desktop, chiar si offline, intr-un mod similar cu cele locale, diminuand astfel importanta sistemului de operare. Google are dreptate in comunicatul oficial: Chrome este mai mult decat un browser, este o platforma pentru un web dominat de aplicatii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop,
Mircea Sarbu

Citeşte pe Gandul.ro

/opinii/o-proba-de-concept-3219835
3219835
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.