Noile vedete telecom

Postat la 15 ianuarie 2008 1 afişăre

In mod exceptional, pentru lumea IT&C anul 2007 se va incheia prin februarie 2008. Abia atunci evolutiile din anul care au trecut isi vor dezvalui sensul si vom putea intui efectele pe care convergenta dintre telefonie si internet le va avea asupra telecomunicatiilor.

Aceasta pagina ar fi trebuit sa fie dedicata concluziilor ce se pot trage pe baza evolutiilor semnificative din domeniul IT&C in anul care tocmai s-a incheiat. Din pacate, ciclurile tehnologice si comerciale nu prea se potrivesc cu cele astronomice. Marea concluzie a anului 2007 nu o vom putea deduce decat peste vreo luna, cand vom cunoaste castigatorii marii licitatii pentru banda de 700 MHz pe care Comisia Federala pentru Telecomunicatii (FCC) din Statele Unite o scoate la mezat la sfarsitul lui ianuarie. Teoretic, efectele practice ale acestei licitatii vor aparea abia in 2009, deoarece anul acesta televiziunile americane vor adopta formatul digital, eliberand astfel banda de 700 MHz care era dedicata televiziunii analogice. Desigur, e vorba deocamdata de Statele Unite, dar aceeasi miscare se va petrece curand in tarile Uniunii Europene, iar evolutiile de pe piata telecom americana vor fi in mare masura replicate in Europa.

Miza reprezentata de banda de 700 MHz este majora. Pe de o parte, reprezinta ultima portiune de spectru valoroasa pentru telecomunicatiile fara fir - semnalul emis pe aceste frecvente bate departe si traverseaza usor peretii, fiind astfel extrem de atractiva pentru operatorii de telefonie mobila. Pe de alta parte, reprezinta o sansa enorma pentru o serie de noi jucatori de a schimba „regulile jocului“ in domeniul telecomunicatiilor. Ceea ce este important este ca deja regulile au inceput sa se schimbe, iar factorii perturbatori sunt doua companii care pana acum nu erau implicate in domeniu: Apple si Google.

Apple a redefinit telefonul mobil: iPhone a fost lansat magistral si a fost investit de public cu o „incarcatura emotionala“ fara precedent (la limita isteriei, zic cei care au facut coada la magazinele Apple). Fiind un computer, convorbirile vocale inceteaza sa defineasca aparatul, ramanand o simpla functionalitate printre altele. iPhone incepe sa devina ceea ce Kenny Hirschorn de la Orange numea „o telecomanda pentru viata ta“. Impactul devine evident cand constatam ca pentru prima data producatorul terminalului alege operatorul, si nu invers, pastrand chiar si o marja de joc ce permite un discret santaj. Nu intamplator seful AT&T, Randall Stephenson, a anuntat la sfarsitul lui noiembrie ca in prima jumatate a lui 2008 AT&T si Apple vor lansa un iPhone 3G. O fraza care a inghetat vanzarile de iPhone din decembrie, estimate la aproape 2 milioane de unitati. Apple a raspuns reorientandu-si vanzarile de sfarsit de an spre iPod Touch (un iPhone fara telefonie) si a anuntat ca in februarie va lansa un kit de dezvoltare pentru iPhone. Comentatorii vad in incident o confirmare a zvonurilor conform carora Apple va sustine Google in licitatia din ianuarie, ceea ce nu poate decat sa irite AT&T.

Ajungem astfel la Google, care a confirmat participarea la licitatie si este creditat cu sanse importante de a obtine o licenta. Dar Google a obtinut deja o victorie in aceasta batalie, determinand FCC sa adopte asa-numita „regula a liberului acces“ pentru o treime din spectrul de 700 MHz, reglementare care prevede ca frecventele in chestiune sa fie disponibile pentru orice telefoane si orice aplicatii, indiferent de operator. Aceasta poate sa insemne ca viitoarele telefoane echipate cu Android - sistemul de operare open source lansat de Google in toamna - nu vor putea fi obstructionate de operatori. Mai mult, chiar si iPhone beneficiaza de aceasta regula (in ciuda acordului pe 5 ani dintre Apple si AT&T), ceea ce ne aduce aminte ca Eric Schmidt face parte din consiliul directorial al firmei Apple. Se speculeaza ca Apple lucreaza la separarea din MacOS X a unui sistem OS X „curat“, care sa poata fi licentiat. Observatorii considera ca liberul acces va fi dificil de pus in practica, dar este cert ca deja are efecte: Verizon a anuntat ca se aliniaza regulii, iar AT&T a afirmat ca reteaua sa a fost mereu deschisa, insa (bizar) nu si-au anuntat clientii.

Dar marea problema cu Google este alta. Daca Google isi va dezvolta propria retea (eventual impreuna cu partener, Sprint fiind un candidat) este foarte probabil ca aceasta va urma modelul aplicat in internet. Adica va fi nu doar deschisa (bazata pe standarde si API-uri publice) ci si gratuita. Pentru Google, posibilitatea de a-si extinde serviciile de publicitate pe telefoane - adaugand contextului si aria de proximitate - este aur curat. O asemenea miscare ar zgudui din temelii intreaga industrie telecom asa cum o stim astazi.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
opinii,
weboscop
/opinii/noile-vedete-telecom-2336352
2336352
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.