După 20 de ani: Ce ar fi businessul românesc fără voi, dar şi fără noi?!

Autor: Cristian Hostiuc Postat la 07 octombrie 2024 2003 afişări

Business MAGAZIN, revista pe care o citiţi săptămânal, a făcut 20 de ani – şi noi, şi voi, ne întrebăm cum au trecut atât de repede aceşti ani – şi am ales să marcăm acest lucru prin sloganul „Ce ar fi businessul românesc fără voi, dar şi fără noi?!” BUSINESS Magazin este o revistă care şi-a propus şi îşi propune să scrie despre businessul românesc, despre antreprenorii din businessul românesc, despre companiile şi brandurile din businessul românesc, despre realităţile şi tendinţele din businessul românesc.

Nu de alta, dar trebuie să ştim ce se întâmplă în jurul nostru, cine sunt oamenii din spatele unor companii, din spatele unor branduri, din spatele unor idei. Toate aceste lucruri trebuie scrise şi lăsate moştenire generaţiilor care vin an de an şi care, poate, ar vrea să ştie cine a creat un lucru, pentru cine şi cu cine lucrează, cine este antreprenorul din spatele unui brand.

Dacă aş lucra la eMAG, aş vrea să ştiu cine este Iulian Stanciu, CEO-ul grupului, cum a ajuns să facă ceea ce face acum, ce l-a adus aici, care au fost deciziile bune pe care le-a luat în business, care au fost deciziile proaste pe care le-a luat etc.

În 2007, BUSINESS Magazin scria despre eMAG şi Iulian Stanciu, alături de fondatorii celui mai mare retailer online din România. Dacă aş lucra la Banca Transilvania, poate aş vrea să ştiu cine este Horia Ciorcilă, preşedintele băncii, cum a ajuns să aducă o bancă începută în Cluj pe primul loc în sistemul bancar românesc.

La fel, poate aş vrea să ştiu cine este Omer Tetik, CEO-ul băncii, cum a ajuns un bancher turc născut în Germania să conducă cea mai mare bancă din România, trecând prin patru achiziţii. La fel, poate aş vrea să ştiu povestea lui Bogdan Putinică, unul dintre primii milionari din IT-ul românesc după ce şi-a vândut firma pe care a fondat-o pe când era student la ASE, şi care acum este CEO-ul Microsoft România.

Cine ştie cine este Andrei Dunca? E un personaj foarte, foarte discret, care alături de Sergiu Biriş (ambii antreprenori din Cluj), au pus bazele prin 2006-2007, stând la o bere la o terasă din Cluj, unui start-up de tehnologie – LifeRail, care peste ani, după ce a fost descoperit de un englez şi dus la Londra, a ajuns în 2014 să fie cumpărat de Facebook pentru 500 de milioane de dolari. Iar apoi gigantul american a închis această companie pentru că s-au schimbat nişte şefi la Londra.

Trecând în revistă coperţile BUSINESS Magazin din cei 20 de ani, putem să vedem istoria fascinantă a businessului românesc, cu creşteri spectaculoase, cu căderi dramatice, cu apariţia unor antreprenori sau unor executivi de nicăieri, dar care au reuşit să creeze ceva în businessul românesc.

Din ideile lor, din munca şi determinarea acestor antreprenori şi bineînţeles a tuturor oamenilor din spatele lor (vorba lui Virgil Şoncutean, CEO Allianz Ţiriac – Ca CEO eşti un personaj solitar, eşti singur în deciziile pe care trebuie să le iei, dar inevitabil trebuie să ai încredere în echipa ta, pentru că nu poţi să faci toate lucrurile de unul singur), a crescut businessul românesc, au crescut companiile româneşti, dar şi multinaţionalele, astfel încât economia românească, măsurată prin PIB, adică prin valoarea adăugată în fiecare an, a ajuns la cel mai ridicat nivel din istorie – 360 de miliarde de euro, adică de peste cinci ori faţă de acum 20 de ani, când s-a lansat revista. 

Fără voi, antreprenorii României, mai mari sau mai mici, economia şi business-ul din ţara noastră nu ar fi ajuns unde sunt astăzi. Fără noi – BUSINESS Magazin -, povestea voastră nu ar fi fost scrisă.  Orice antreprenor, pentru că aici noi vorbim de antreprenori, vrea să i se recunoască succesul de către cineva, vrea să povestească cum a ajuns aici, cine este el, ce decizii a luat, prin ce drame a trecut, ce a câştigat şi ce a pierdut.

BUSINESS Magazin încearcă să scrie poveştile voastre, încearcă să surprindă prin text, prin video, ce se întâmplă în economia românească, cine e pe val, cine cade şi de ce, şi ce urmează să vină. Nu ne-am propus şi nu ne propunem să fim consultanţi, să luăm locul celor despre care scriem, noi nu ştim să facem business – dacă am fi ştiut, eram în locul vostru, ne vedeaţi şi pe noi pe coperta BUSINESS Magazin -, aşa că lăsăm antreprenorii să se ocupe de acest lucru. 

Din punctul nostru de vedere, a scrie despre ce se întâmplă în businessul românesc, a scrie despre antreprenori, a scrie despre ceea ce vedem şi auzim că se întâmplă, a descoperi oameni, antreprenori sau executivi înainte ca ei să ajungă mari reprezintă o satisfacţie profesională extraordinară.

Pentru noi aceasta este şi o formă de educaţie financiară, de a întoarce către publicul nostru poveşti interesante, cu amănunte inedite, cu personaje interesante, care prin ideile lor, prin visurile lor, prin deciziile lor au schimbat businessul din România.

Toată lumea consideră presa ca o chestie dată, dar şi BUSINESS Magazin este o afacere antreprenorială românească, cu venituri şi cheltuieli, cu P&L, cu campanii de marketing, cu conferinţe şi emisiuni video, până la urmă cu tot ceea ce stă în spatele unui brand.

Dacă nu ar fi existat capitalism în România, dacă nu ar fi existat patroni/oameni de afaceri/antreprenori care să creeze companii şi branduri, dacă nu ar fi existat creşteri spectaculoase şi prăbuşiri dramatice de oameni de afaceri şi companii, noi nu am fi avut despre ce să scriem, dar din fericire avem o clasă de antreprenori, în România s-a creat o clasă de antreprenori care au format şi sunt la baza businessului românesc. Iar noi trebuie să scriem despre ei, ca să afle şi alţii.

Despre asta este BUSINESS Magazin.   

Primul numar Business MAGAZIN - 2004. 

Această opinie a apărut prima dată pe Business Magazin.

(cristian.hostiuc@zf.ro)

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.