Batalia pentru iaurt

Postat la 17 noiembrie 2009 26 afişări

Camarazii nostri de codasit prin Europa, bulgarii adica, detin 60% din piata japoneza de iaurt, o piata unde 40 de milioane de oameni sunt consumatori constanti. Nu castraveciori, nu cefe groase sau altele din stupiditatile repetate pavlovian de idiotii emfatici din Romania, ci iaurt. Mie iaurtul acela mi se pare putere.

Stirea de unde am luat datele vorbeste de o intalnire la nivel de oficiali, de produse ecologice, de "mai vrem si altele, legume, porc, pui si vin", de "va stiam cu parfumul de trandafiri", de "calitate, gust si produse ecologice" sau de "...o poarta spre piata asiatica", chestii cam triste pentru idiotii emfatici, dar pe care eu le apreciez, in continuare, a fi putere.

Pentru ca iaurtul, trandafirii, vinul, suma impresiilor a 40 de milioane de oameni despre calitate si gust, ambitia de a intra pe o piata aflata la capatul lumii inseamna bani. Bani buni, adevarati, care rasplatesc idei si munca si nu bani scursi din bugete secatuite de sforarii mai mici sau mai mari. Bani la care am putea ravni si noi daca am folosi animalele si la altceva decat la scrisul pe munti. Daca am face si altceva in general.

Cea mai trista si mai imbecila campanie electorala de oricand este pe cale sa se termine, si in context, nu poti sa nu te intrebi pentru ce se bat oamenii aceia? Pentru binele Romaniei, desigur, pentru bun-simt, pentru nivel de trai crescut, pentru depasirea crizei si bla-bla-bla. Si pentru putere sau, ma rog, pentru ceea ce inteleg romanii prin putere - puterea de a scrie pe munti cu oile, in loc sa fie mulse si din lapte sa se faca branza.

Dar pentru iaurt se bat? Prietenii bulgari o fac si inca bine; este adevarat ca nu o duc deloc stralucit daca e sa privim datele macroeconomice, au probleme politice, cu coruptia sau criminalitatea. Dar iaurtul nu stie macroeconomie si cred ca mai importante decat statisticile, inflatia crescuta sau injumatatirea investitiilor straine este energia pozitiva a strazii si a omului simplu, lucruri pe care le-am simtit si de care mi s-a povestit. Valoarea iaurtului acela amarat nu poate fi foarte mare, cateva zeci de milioane, dar importanta lui ca vector intr-o strategie, chiar nescrisa, este cum nu se poate mai importanta. Iar iaurtul nu este singur in poveste: la capul Kaliakra am vazut o ferma absolut impresionanta de turbine eoliene, care produceau energie si in niciun caz nu stricau frumusetea locurilor; mai mult, aduceau o nuanta moderna si confortabila, o imbinare eleganta a secolului 21 cu istoria locului. Amatorilor de cifre le spun ca puterea instalata a morilor de vant bulgaresti este de 330 de megawati, in timp ce acum, in Romania, puterea instalata este de 15 megawati.

Sa ne intoarcem de la puterea morilor de vant la putere, intreb din nou: pentru ce se bat? As fi vrut sa vad teme serioase de campanie: crearea, ba nu!, stoparea distrugerii clasei de mijloc, prin mijloace economice si politice, de exemplu. Formarea unei elite moderne. Crearea unei economii. Definirea domeniilor de interes si dezvoltare. Sa nu ne mai moara copii.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Bulgaria,
iaurt,
Europa,
piata japoneza
/opinii/batalia-pentru-iaurt-5112192
5112192
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.