Altfel de cautari
Cu toate ca in materie de motoare de cautare a informatiei jocurile sunt facute, exista inca multe oportunitati pentru firmele care au cu adevarat curaj si idei indraznete.
Se pare ca orice lucru bun aduce cu sine si cateva dezavantaje. De pilda, avem de la Google un excelent motor de cautare in web, ceea ce este foarte bine. Rau este in schimb ca puterea acestui produs este un serios factor inhibitor pentru companii mai mici, care ar avea ceva interesant de spus in domeniul cautarii. Daca intrebi pe cineva ce alte motoare de cautare foloseste in mod uzual, este improbabil sa auzi mai mult de doua alternative la Google - eventual Yahoo! si LiveSearch. Cu toate acestea, apar in continuare noi pretendenti, care incearca sa se lupte cu gigantii evitand zonele in care acestia sunt, pe moment, imbatabili.
Un motor de cautare este format din trei mecanisme. In primul rand, e vorba despre culegerea informatiilor din web, incredintata unor programe numite “web crawlers” (sau “spiders”), care exploreaza neincetat paginile web urmand legaturile dintre pagini. Al doilea mecanism este cel de indexare, in care informatia culeasa este stocata in imense baze de date intr-o forma care sa fie usor de regasit. In principiu, fiecare cuvant este asociat cu paginile in care apare si cu contextul din pagina (de exemplu, conteaza daca un cuvant apare intr-un titlu sau intr-un subtitlu). In fine, avem un mecanism care sa ordoneze rezultate obtinute prin “potrivirea” termenilor cautarii cu indexul. Aici este punctul sensibil, cel care face diferenta si care-l plaseaza pe Google in postura de lider. Desigur, exista o serie intreaga de detalii, cum ar fi conversia termenilor de cautare intr-o forma standard, cautarile exacte si inca multe altele.