Parada vacilor colorate

Postat la 09 februarie 2006 1 afişăre

Cow parade: o poveste despre tranzitia vacii de la animalul care duce tot greul pe la casa omului la un instrument de marketing cu rol artistic si chiar caritabil. Acum si in Bucuresti.

Cow parade: o poveste despre tranzitia vacii de la animalul care duce tot greul pe la casa omului la un instrument de marketing cu rol artistic si chiar caritabil. Acum si in Bucuresti.Lansata ca o manifestare timida, acum sase ani in capitala Elvetiei, Cow Parade s-a transformat, in scurt timp, in cel mai mare eveniment de arta publica din lume. Pe langa artisti celebri, parada vacilor a implicat personalitati precum Nelson Mandela, Vaclav Havel, David Lynch sau Elton John.

 

A pus pe jar o organizatie "terorista" in Suedia, a provocat miscari de protest in Londra, iar in Chicago, cand vacile au fost scoase la licitatie, s-au strans 3 milioane de dolari intr-o singura zi. Dar care va fi impactul paradei la Bucuresti?

 

Data oficiala a lansarii Cow Parade in Bucuresti a fost 1 iunie. Dar de ziua copilului vacile inca isi mai faceau curaj sa apara pe strada. "Din cauza ploii", au explicat organizatorii. Acelasi motiv a dus si la amanarea conferintei de presa, care urma sa aiba loc pe terasa La Motoare, ca sa marcheze lan-sarea. A doua zi, in sediul Event Horizon, compania care organizeaza parada din Capitala, nimeni nu era insa abatut din cauza intarzierii. "Important e ce au de spus vacile si nu noi", crede Michele Lagueux, directoarea Event Horizon. Iar vacile incepusera deja sa atraga atentia pe strazile Bucurestiului.

 

Ovidiu Tataru, directorul de logistica al organizatiei spune ca, in prima zi, fiecare plasare a vacilor a fost acompaniata in cor de reactii de uimire ale trecatorilor. Nu de mirare, in conditiile in care pana si Marianei Ioanitescu, artista care a desenat prima vaca din parada, nu i-a venit sa creada despre ce e vorba cand cei de la Event i-au propus colaborarea.

 

"Mi-au cerut sa le pictez o vaca, si i-am intrebat la ce dimensiuni vor tabloul." Vacuta ei, Denise, a fost pentru o perioada lunga atractia numarul unu in Hotelul J.W. Marriott, unde a fost amplasata. "Oameni de afaceri se sprijineau cu cotul de ea cand vorbeau la telefon, copii alergau pe culoar spre ea imediat ce o vedeau, iar turistii nu scapau ocazia sa se fotografieze alaturi de ea", spune Ioanitescu.

 

Adina, asistent manager la o firma din Bucuresti, n-a vazut-o pe Denise, insa cand a intalnit-o pe TelecomMUUUnication cow, in fata Teatrului National, nu-i venea sa creada. Era incantata si in acelasi timp surprinsa. Efectul vacii asupra ei? "De acum o sa stau mult mai relaxata cand sunt la volan in trafic. Daca o sa aud, cum mi s-a mai intamplat, pe cineva tipand «ia uite, ce vaca!»", o sa stiu ca face trimitere la una din «membrele» paradei." Insa prezenta vacutelor nu s-a simtit numai la Bucuresti.

 

Turistul american John Crowd isi va incepe vacanta programata pentru aceasta vara la Barcelona cu un scurt popas la Bucuresti. A aflat de "Cow Parade Bucharest 2005" dintr-un ziar local si nu vrea sa rateze evenimentul. Iar Crowd nu e singurul turist de peste hotare care va veni in Romania special pentru a admira vacile. "Am primit mesaje de la foarte multi straini care abia asteapta sa ajunga aici sa vada parada vacilor si sa cunoasca Bucurestiul", spune Michele Lagueux.

 

"Evenimentul e de-ja un fenomen mondial si a devenit pentru multi motiv de pelerinaj." Cum a ajuns parada in capitala Romaniei? Bucurestiul a fost selectat dintre peste 500 de orase care si-au exprimat interesul de fi gazda evenimentului in 2005, pentru rolul sau cultural, dar si pentru ca a fost perceput ca o poarta intre est si vest. Anul acesta, Bucuresti va fi primul oras est-european care va gazdui Cow Parade. Tot in 2005 vacile isi vor face intrarea si in Barcelona, Florenta, Monte Carlo, Moscova si Sao Paolo. 

 

"Muubilizarea" vacilor, cum denumesc organizatorii parada, a inceput in 1998 la Zürich, ca o initiativa de atrage mai multi turisti si in acelasi timp de a creste notorietatea capitalei elvetiene. Dar de ce o parada a vacilor si nu o parada a oilor sau a taurilor? "In Elvetia vaca e intr-un fel animalul national", spune directoarea paradei. Pe de alta parte Lestat Monroe, art directorul evenimentului spune ca nici un alt animal nu poate inlocui vaca din punct de vedere artistic.

 

"Suprafata si structura osoasa a unei vaci reprezinta un suport artistic ideal", e de parere  Monroe. Cele trei tipuri de vaca folosite in parada, cu capul sus, pascand si asezata, sunt din fibra de sticla si au fost create de sculptorul Pascal Knapp pentru evenimentul din Zürich. Acum ele sunt produse in Polonia.  Vaca a fost aleasa si pentru ca "e un animal indragit de toata lumea si joaca un rol important in transformarea evenimentului intr-unul social".

 

Milionul de turisti care au ajuns in Zürich in timpul paradei a facut ca in doi ani parada vacilor sa iasa la pascut prin cele mai mari orase ale lumii. Pana anul acesta peste 25 de orase, printre care Chicago, New York, Londra, Sydney, Tokio sau Praga, au gazduit cate o cireada colorata. Motivul? In primul rand faptul ca parada imbina intr-un mod ideal conceptul de arta publica cu cel financiar-caritabil si cu cel social. Mai precis, mediul de afaceri e implicat direct, fiecare companie putand adopta o vacuta al carei design e apropiat de imaginea firmei.

 

Vazuta de afara, parada poate fi definita ca o imprastiere a unor vaci pictate prin oras. Dar lucrurile sunt ceva mai complexe. La Bucuresti, peste 350 de artisti s-au inscris in cursa pentru decorarea unei vaci, in total strangandu-se peste 1.000 de proiecte. Si nu pentru bugetul de 500 de euro per rumegatoare. Lestat Monroe afirma ca parada e o modalitate perfecta pentru un artist de a se face cunoscut. "Putin romani intra intr-o galerie sau intr-un muzeu, iar lucrarile de arta din parada sunt mult mai vizibile, lucru ce poate duce foarte usor la recunoasterea unui artist."

 

Dupa o evaluare de catre comitetul artistic al Cow Parade, s-a alcatuit un portofoliu de peste 500 de lucrari care au ceva in comun. "Majoritatea sunt lucrari mai cuminti, dar mai cuminte nu inseamna neaparat si mai slab calitativ", spune art directorul. "Am fost obligati sa alegem aceste proiecte pentru ca stiam ca oamenii de afaceri din Bucuresti sunt mai putini receptivi la idei mai neconformiste, mai nebune." De fapt Event Horizon a incercat, probabil, sa evite genul de controversa iscata acum doi ani la o actiune caritabila ce presupunea vanzarea unor brazi de Craciun decorati de artisti.

 

Unul dintre proiectele de atunci, un pom negru impodobit cu cateva figurine - oameni cu pungi in mana, care vroia sa scoata in evidenta transformarea Craciunului intr-o eveniment comercial -, a atras dezaprobarea unora dintre personalitatile prezente la licitatie. Cu alte cuvinte, o mare parte a publicului nu e inca receptiva la proiecte mai indraznete.

 

Dar nici lucrarile mai "cuminti" nu s-au dovedit o solutie sigura. Cea mai grea perioada pentru organizatori a fost tatonarea companiilor care ar fi urmat sa adopte cate o vaca. "La inceput a fost o provocare pentru noi sa convingem firmele sa se implice in parada", spune directoarea evenimentului. Doar cele care stiau de eveniment nu au stat mult pe ganduri si au intrat imediat in joc. Ca sa adopti o vacuta te costa 5.000 de euro. "Cow Parade e un instrument de marketing eficient si accesibil cu un inalt grad de vizibilitate si priza la publicul tinta", spune Lagueux.

 

O serie de studii desfasurate in alte orase in care s-a organizat Cow Parade a demonstrat, intr-adevar, ca pentru companiile implicate in parada vanzarile au crescut cu pana la 28%. "In plus o implicare intr-o actiune caritabila si in acelasi timp faptul ca dai o mana de ajutor comunitatii artistilor e un beneficiu pentru imaginea ta", mai spune Lagueux.

 

Pe de alta parte, nici nu e greu sa faci legatura dintre TelecomMUUUnication cow, Graffiti cool Cow sau Cowffee Parade si companiile care le-au adoptat. Rodica Stere, marketing manager la Indesit Company, descrie Cow Parade ca pe o modalitate de a comunica cu clientii intr-un mod deosebit. "Am ales doi tineri artisti, pasionati de Graffiti, pe care i-am rugat sa imagineze un desen al vacutei Indesit", spune Stere. Rezultatul: Graffiti Cool Cow, o vacuta care te duce cu gandul imediat la ultimul frigider lansat de Indesit, pe care se poate scrie, desena si apoi sterge.

 

Pe de alta parte, Docu Guard Romania a adoptat o vacuta decorata cu un curcubeu in culori foarte vii. Pe Happy Rainbow Cow o asociezi mai greu cu domeniul de activitate al companiei - servicii de administrare si depozitare a documentelor. Dar Mara Priboi, marketing coordinator al Docu Guard, spune ca "pentru companiile din Romania, sufocate efectiv de cantitatile insemnate de hartie, Docu Guard a aparut ca un adevarat curcubeu".

 

Anchor Grup, in schimb, a ales pentru cele doua centre comerciale ale sale, Plaza Romania si Bucuresti Mall, vacuta "vesela" care va fi realizata de celebrul artist Ioan Nemtoi. Burcu Karasoy, directorul de comunicare Anchor Grup, e sigur ca exemplarele alese de ei vor aduce cu siguranta un plus de imagine, un punct in plus companiei.

 

In aceste conditii RomTelecom ar putea primi sapte puncte pentru ca a adoptat sapte vacute care vor decora Bucurestiul. Cristina Popescu, media relations manager la RomTelecom, crede ca si romanii vor aprecia originalitatea acestei parade. In plus, compania se gandeste si la crearea unei linii telefonice speciale unde sa se poata raporta "accidente" ale vacutelor sau daca acestea sunt vandalizate sau furate.

 

Pana la 1 iunie au fost adoptate 41 de vacute. Kids cow, Dream cow, vaca Puzzle, Vaca inteleapta, Muurbanizare, Nasty cow sau traditionala Florica sunt doar cateva dintre cele 41 de membre ale cirezii care vor fi expuse intr-o prima faza prin Bucuresti. La sfarsitul evenimentului, pe 12 septembrie, vacile vor fi adunate si scoase la licitatie in cadrul Festivalului George Enescu. Banii stransi vor fi donati organizatiei caritabile Special Olympics Romania, motiv pentru care una dintre vaci a fost pictata de Nadia Comaneci, vicepresedinte onorific al comitetului director al organizatiei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Parada vacilor colorate
/media-marketing/parada-vacilor-colorate-976390
976390
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.