Arhitectul dot-com

Postat la 28 august 2006 35 afişări

La mai putin de 10 de ani de cand a intrat in afacerile pe Internet, Orlando Nicoara a devenit cel mai vanat om din bransa si cel mai citit blogger din Romania.

In iunie, cand s-a aflat ca a demisionat de la netBridge, numele lui Orlando Nicoara (30 de ani) a fost alaturat Google sau concurentilor netBridge - Arbomedia si SplendidMedia. Dupa ce si-a tinut \"pretendentii\" in sah cateva zile bune, Nicoara a anuntat ca a acceptat propunerea de a ocupa functia de director general al MediaPro Interactive, noua divizie de internet a MediaPro. \"Asa am in spate cel mai puternic publisher din Romania\", s-a justificat el. Pozitia in care a ajuns Nicoara se datoreaza, in cea mai mare parte, increderii pe care a acordat-o dezvoltarii Internetului in Romania. In urma cu mai bine de 10 ani, cand a ajuns in Bucuresti, putina lume auzise de site-uri, mail-uri sau messenger. Ca student, a ales Facultatea de Marketing la ASE, iar din anul trei a inceput sa se gandeasca serios la viitor. Avea doua alternative: fie se intorcea in localitatea natala - Mangalia, pentru a lucra in turism, fie isi cauta ceva serios in Bucuresti. Si s-a hotarat: a ramas in Capitala si, imediat dupa ce a absolvit, s-a apucat de treburi \"serioase\" - comert cu ciorapi de dama, la firma unei prietene. Nicoara recunoaste, pe blogul personal - orlando.ro - ca , desi nu a vandut propriu-zis ciorapii, a fost o experienta buna. \"Acolo am vazut prima data un CD folosit ca suport de cafea\", isi aminteste el.\"Spam\"-ul de serviciuDe Internet a inceput sa se intereseze inca din anul doi de facultate, cand puteai numara pe degete conexiunile din Bucuresti. Lucrarea de diploma si-a facut-o, in \'98, pe tema \"Publicitatea pe Internet\", \"un lucru SF la vremea aceea\". Dupa trei luni din \"stagiul de pregatire\" la firma de ciorapi s-a si angajat, de altfel, in domeniu.Firma care l-a angajat se numea Strategic Information Tehnology - SIT, companie americana care dezvoltase, intre 1995-1996, cateva software-uri pe PC, pe care le vindea in Romania si SUA. Cand a ajuns la SIT, in octombrie \'98, compania tocmai lansase site-ul Newssurfer.com, un agregator de stiri in engleza - un fel de Google News de acum. \"Atunci am avut primul contact cu marii publicitari on-line din America: DoubleClick, Engage, AdForce, Technosurf (acum Advertising.com) RealMedia.com si 247 Media (care au fuzionat in RealMedia 247), ValueClick s.a\". Nicoara a fost angajat ca marketing assistent, pentru a ajuta la promovarea Newssurfer.com, iar primele trei saptamani le-a petrecut, dupa cum isi aminteste, \"facand spam de pe conturi de hotmail\". Dupa o luna, compania a pus la punct un program de marketing bazat pe parteneriate si pana in 2001, a avut contracte cu Yupi.com (acum MSN in limba spaniola), QuePasa.com, sau efe.com - agentie spaniola de stiri, dar si cu alte site-uri din America Latina, India, Australia si Noua Zeelanda.Valuri din AmericaTot in perioada aceea, SIT a lansat Ad.ro, \"prima agentie de publicitate on-line, care, practic, a format piata\", sustine Nicoara. Daca pana atunci lucrase doar cu clienti straini, Ad.ro a inceput sa colaboreze si cu publicatii din Romania - EVZ, Romania Libera, Ziua, Jurnalul National, pe site-urile carora vindeau reclama. Si vindeau bine, pentru ca in perioada 1999 - 2001 Orlando castiga cateva mii de dolari pe luna, sume mari chiar si pentru 2006. \"Ne-am chinuit enorm sa-i convingem pe clientii din Romania ca exista si varianta publicitatii on-line. Iar cand incepusem sa-i lamurim, s-a prabusit Internetul in SUA si au inceput falimentele. Raspunsul lor era sa-i lasam in pace cu marea noastra afacere\", spune Nicoara. Criza din SUA a resimtit-o si SIT, care a pierdut o treime din angajati pana in 2001, ajungand, de la 46 de angajati in 1999, la 15 - in mai 2001. \"Dupa o discutie cu reprezentantul actionarilor m-am decis sa plec si eu\", marturiseste Nicoara, care a parasit SIT la 11 septembrie 2001 - data atentatelor din Statele Unite. \"Firma de garsoniera\"In septembrie 2001, Bogdan Secara l-a convins pe Nicoara sa se alature netBridge ca director de dezvoltare. Firma, al carei principal actionar este fondul de investitii Broadhurst (New Century Holdings), s-a lansat in Romania in aprilie 2000, cu site-ul de licitatii Okazii.ro. Pana sa-l contracteze pe Nicoara, netBridge - denumita de concurenti \"firma de garsoniera\", pentru ca-si avea sediul intr-un apartament de doua camere - a mai lansat si Trafic.ro, program de analiza a traficului inregistrat de un anumit site. In momentul sosirii sale, NetBridge se pregatea sa lanseze Hit.ro. \"Hit.ro trebuia sa detroneze BestJobs, dar nu numai ca am esut in acest obiectiv, dar am ignorat si ceilalti concurenti. Asta ne-a costat si am fost depasiti categoric si de eJobs\", recunoaste Nicoara. Dupa numai o luna de la \"inrolarea\" sa, in octombrie 2001, compania a lansat agentia de publicitate Boom.ro care, la scurt timp, a devenit lider de piata printr-o campanie pentru ING. \"Odata cu mine, la NetBridge a ajuns si reteaua formata la Ad.ro, precum si know-how-ul necesar pentru operarea acestui business\", explica Nicoara rapiditatea cu care s-a format si s-a impus Boom.ro.El a incercat sa creeze o \"panza protectoare\" in jurul netBridge printr-o serie de achizitii care sa ocupe piata, inaintea altor concurenti. Astfel, in februarie 2002 netBridge a lansat Aman2.ro, site de dating, care ajunge imediat in top zece pe Trafic.ro; in 2003 a achizitionat Referat.ro; a facut una dintre cele mai bune achizitii, cumparand principalul concurent al site-ului Aman2.ro - Sentimente.ro si a lansat Hr-Romania.ro, site de job-uri pozitionat pe sectiunea middle-top. netBridge a trecut pe profit in 2004 si si-a continuat campania de achizitii cu Myjob.ro, pentru a resuscita Hit.ro, in timp ce Boom.ro si-a consolidat pozitia de lider pe piata de advertising, cu o cota de peste 70%. In ianuarie 2005 compania netBridge a scapat si de apelativul \"firma de garsoniera\" mutandu-se intr-o noua locatie - o cladire cu doua nivele. \"La vechiul sediu eram 10-12 oameni. Am fost nevoiti sa tranformam si bucataria in birou\", explica Nicoara. La noul sediu s-au mutat deja 25 de oameni, iar achizitiile au continuat intr-un ritm alert: Curs-Valutar.ro, Animale.ro, Kestionare.ro, Statistici.ro. Totodata, a fost lansat si T3.ro, serviciul de analiza avansata a traficului unui site.Castelul de nisipIn februarie 2005, Nicoara a preluat functia de Director General al netBridge si a demarat negocierile de preluare a Imobiliare.ro, Vodanet, Imedia, Softure si Weblog. Astfel, Neogen a ramas singurul concurent al netBridge. Dupa ce a cumparat, in mai 2006, Ziare.com, lui Orlando i s-au interzis alte achizitii, pe motiv de \"focusare\". El spune ca netBridge a incheiat anul 2005 cu o cifra de afaceri de 2 milioane de euro - de trei ori mai mare decat in 2004 - in timp ce numarul angajatilor s-a triplat, ajungand la 75.In ciuda realizarilor sale, Orlando marturiseste ca nu s-a imbogatit in perioada in care a lucrat la netBridge. \"Salariul cu care am inceput mi-a crescut cu doar 300 de dolari in mai bine de trei ani. La SIT am castigat mai bine - am reusit sa-mi cumpar apartamentul in care locuiesc acum\", adauga el. Cu toate acestea, decizia de a pune capat colaborarii cu netBridge a fost foarte grea. \"Din momentul in care am preluat functia de director general, am avut o viziune despre nivelul la care trebuie sa ducem compania. Dar conducerea nu mi-a mai impartasit aceasta viziune. A fost ca si cand mi-ar fi spus \'ok, ai construit destul, dar acum este timpul sa te intorci la jucariile tale, la galetusa si lopatica cu care ai venit aici\'\", se justifica Orlando. \"Personal, cred ca netBridge nu va rezista pe toate fronturile: publishing, publicitate si dezvoltare. Pentru ca fara oameni nu se poate, oamenii fac companiile, nu invers\", precizeaza el. Strategia blog-ului personalNotorietatea de care se bucura in spatiul virtual nu l-a schimbat foarte mult pe Nicoara in viata \"reala\". \"Nu sunt si nu ma consider un om bogat. Vara mai plec la mare, mai ales in weekend, pentru ca sunt din Mangalia iar parintii locuiesc inca acolo\", spune el. La munte a renuntat din cauza aglomeratiei de pe DN 1 si a lipsei timpului liber, capitol la care se declara chiar \"sarac\". \"In ultimii doi ani a avut cinci zile de concediu si, culmea, trei le-am petrecut in pat, racit\", spune, amuzat, Nicoara. El isi aminteste ca, pe vremea cand lucra la SIT, juca strategie in \"sesiuni\" de 10-11 ore cu colegii de munca. Joaca si acum, pentru ca il relaxeaza, dar reprizele s-au redus simtitor. Oricum, nici in ziua de azi n-a renuntat la abonamentul la World of Warcraft - jocul preferat. Tot in momentele de relaxare, Orlando isi scrie impresiile pe blog. De cand si-a dat demisia de la netBridge, numarul celor care-i viziteaza jurnalul on-line a crescut la 1.500- 2.000. Zilnic. Curiozitatea care-i face pe acestia sa citeasca insemnarile sale il conving pe Nicoara - daca mai era cazul - ca a facut alegerea corecta, in 1998, pariind pe Internet.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Arhitectul,
dot-com
/lideri/arhitectul-dot-com-4073248
4073248
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.