100 cele mai puternice femei din business - Astăzi: Mariana Gheorghe, OMV-Petrom

Autor: Iuliana Roibu Postat la 29 mai 2012 703 afişări

Cariera Marianei Gheorghe a început în urmă cu 31 de ani în industrie, în producţia chimică, a continuat cu comerţ intern şi internaţional, apoi cu macroeconomie, iar de la mijlocul anilor ‘90 cu banking în cadrul BERD: „Cei 14 ani de banking la Londra au fost cea mai lungă etapă din cariera mea, care a marcat foarte mult profilul meu de profesionist, dar şi personalitatea şi cariera în final".

În 2005 Mariana Gheorghe a fost recrutată de OMV de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. Acceptarea poziţiei de CEO al Petrom a însemnat cea mai mare provocare a vieţii profesionale pentru cel mai puternic CEO din România. De la venirea la conducerea celei mai mari companii din România, Mariana Gheorghe a aplicat cea mai mare parte a planului de privatizare propus de compania mamă, care a însemnat restructurarea companiei, investiţii de aproape 4 miliarde de euro, în special în producţia de hidrocarburi, dar şi în rafinare şi marketing, schimbarea sistemului de operare a benzinăriilor şi construcţia unui nou sediu unde să lucreze toţi angajaţii companiei.

BUSINESS Magazin: Cât de greu îşi croieşte o femeie drumul în lumea de business?

Mariana Gheorghe: Cred că la succesul în business contribuie câteva ingrediente cheie, cum ar fi pasiunea pentru ceea ce faci şi dorinţa de a face lucrurile altfel. Apoi, contează foarte mult educaţia atât din punct de vedere profesional, cât şi pe plan personal, la care se adaugă munca serioasă, susţinută, responsabilă. Dacă ai aceste componente şi o doză de noroc, pentru că e nevoie să fii omul potrivit la locul potrivit, atunci şansele să faci ceva bun sunt foarte mari. Cred că orice om care îndeplineşte aceste condiţii, indiferent că este bărbat sau femeie, va avea succes. Într-adevăr, câteodată poate fi mai greu pentru o femeie. Suntem în mileniul 3, într-o societate dezvoltată, însă prejudecăţi vor exista tot timpul într-o anumită măsură.

BUSINESS Magazin: E mai uşor sau mai greu să te impui ca lider, fiind femeie?

Mariana Gheorghe: Noţiunea de lider este foarte complexă şi presupune o serie de atribute care nu se rezumă la autoritate sau funcţie. Un lider îmbină comportamentul, viziunea şi valorile pentru a atinge un scop comun şi pentru a le inspira celor din jurul său dorinţa de a atinge acel scop. O femeie poate fi mai empatică, lucru extrem de important pentru un lider. Poate fi mai atentă la semnalele celor din jurul său, mai concentrată pe detalii care fac diferenţa. Personal, eu am mare încredere în oameni pentru că ei sunt cei care adaugă valoare businessului şi nu numai.

BUSINESS Magazin: Cum v-aţi caracteriza stilul de conducere şi/sau de creare a unei afaceri?

Mariana Gheorghe: Respectându-i pe ceilalţi, te respecţi pe tine însăţi - acesta este principiul după care mă ghidez în activitatea mea. Am încredere în oameni şi am convingerea că fiecare dintre noi dispune de un potenţial pe care trebuie să-l utilizeze cât mai eficient. Atât ca om de afaceri, cât şi în viaţa personală, consider că un set de valori care să te definească este esenţial pentru a fi cu adevărat un om împlinit. Eu mă bazez pe valori ca încredere, echitate şi integritate, cinste şi respect. Totodată, am încredere în intuiţia mea şi în abordarea directă, în comunicarea francă. Îmi place să discut cu toţi cei din jurul meu, îmi place să aflu întotdeauna ceea ce gândesc, pentru că fiecare părere contează. În ceea ce priveşte businessul pe care îl conduc, consider cu tărie că trebuie să se bazeze pe principii de etică. Succesul în business este strâns legat de respectul pentru parteneri, clienţi, furnizori, comunitate.

BUSINESS Magazin: Care sunt calităţile feminine care ajută în business?

Mariana Gheorghe: O femeie în business poate avea anumite avantaje. Atenţia la detalii, disponibilitatea mai mare de a asculta, de a ajuta, concentrarea pe oameni, intuiţia şi dorinţa de a vedea şi de a gândi pe termen lung sunt, de asemenea, trăsături care ajută o femeie de business.

BUSINESS Magazin: Destinaţii de vacanţă preferate.

Mariana Gheorghe: Sunt pasionată de oameni, de natură, de artă şi muzică, acele elemente care ne dau satisfacţia unei vieţi frumoase şi împlinite. Nu am mai avut prea mult timp pentru a ieşi, însă îmi place foarte mult mişcarea, în special drumeţiile la munte. De aceea, petrecem vacanţele în Europa, în ţări precum Elveţia, Italia sau Austria.

BUSINESS Magazin: Cum împăcaţi cariera cu viaţa de familie?

Mariana Gheorghe: Sunt o familistă convinsă, iar marea mea bucurie şi sprijin este familia mea, care este esenţială pentru mine. Am fost binecuvântată cu un soţ minunat, care, deşi nu i-a fost uşor, m-a înţeles şi m-a sprijinit în toţi cei peste 30 de ani de căsătorie. Fiul meu îmi dă bucuria unui om deosebit şi încrederea în viitor. Am încercat întotdeauna să obţin acea balanţă între carieră şi viaţa de familie, dar este un echilibru extrem de dificil de atins şi mereu cineva sau ceva suferă.

BUSINESS Magazin: Carte, muzică, film: ce preferaţi?

Mariana Gheorghe: Îmi place ceea ce fac atât de mult încât munca îmi ocupă aproape tot timpul, dar, ca orice persoană, am hobby-urile mele: prima mea bucurie ca tânăr, literatura, care a rămas o constantă, muzica şi mişcarea în aer liber, care mă relaxează şi mă bucură, teatrul, concertele.

BUSINESS Magazin: Care e lucrul din viaţa dumneavoastră pe care îl preţuiţi cel mai mult?

Mariana Gheorghe: Familia este cea mai de preţ prezenţă din viaţa mea. Chiar dacă viaţa profesională este foarte încărcată, chiar dacă îmi place foarte mult ceea ce fac, familia rămâne pilonul meu de stabilitate şi de încredere. Nu aş fi putut realiza nimic din ce am realizat până acum fără înţelegerea şi sprijinul lor.

BUSINESS Magazin: Vi se pare că discuţia despre discriminarea de gen mai este de actualitate în 2012?

Mariana Gheorghe: Din păcate, discriminarea există, chiar dacă probabil într-o măsură mult mai mică faţă de acum 20 de ani, de exemplu. În continuare însă, statisticile globale arată că femeile ocupă mai puţine funcţii de top management decât bărbaţii (de ex. prezenţa în board-uri) sau sunt mai puţin prezente în politică.


Catalogul "100 Cele Mai Puternice Femei Din Business" prezintă interviuri cu reprezentantele de success ale mediului de afaceri românesc actual şi conţine profilul profesional a 100 dintre liderii feminini.

Au experienţă, au putere, câştigă bine, sunt cochete şi se bucură de respectul celor din jur. Cuvântul lor este cel mai important sau printre cele mai importante în companiile pentru care lucrează. Cele mai puternice femei de afaceri din România sunt un segment aparte şi tot mai bine conturat dintr-o lume care, în mod tradiţional, a fost creată şi condusă de bărbaţi.

Catalogul "100 Cele Mai Puternice Femei Din Business" - prima ediţie va fi distribuit gratuit abonaţilor BUSINESS Magazin şi va putea fi achiziţionat online din 9 aprilie la adresa www.bmag.ro/cataloage, la preţul de 25 de lei (TVA inclus).

Urmărește Business Magazin

/lideri/100-cele-mai-puternice-femei-din-business-astazi-mariana-gheorghe-omv-petrom-9638264
9638264
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.