Viitorul după Gartner

Autor: Bogdan Cioc Postat la 23 noiembrie 2011 222 afişări

Pe 18 octombrie 2011 compania de analiză de piaţă Gartner a publicat, aşa cum face către finalul fiecărui an, lista cu cele mai importante zece tehnologii ce vor influenţa, în opinia sa, strategile de consum IT în anii ce urmează. Previziunile Gartner sunt importante nu doar pentru că anticipează tendinţe tehnologice, ci şi pentru că influenţează comportamente viitoare.

Intr-un fel companiile de consultanţă şi analiză Gartner, Forrester şi McKinsey se comportă precum agenţiile de rating Standard & Poor's, Fitch sau Moody's, numai că nu în materie de ţări, ci în materie de tehnologii şi deci, într-o anumită măsură, de furnizori de tehnologii. Un rating bun al Garner poate însemna o sugestie de investiţie, fie în tehnologia recomandată, dacă eşti CIO (chief information officer), fie în acţiunile furnizorului tehnologiei recomandate, dacă eşti investitor individual.

Lista Gartner pentru 2012 conţine următoarele intrări: (1) tabletele mobile, (2) aplicaţiile şi interfeţele grafice centrate pe dispozitivele mobile, (3) experienţa utilizatorului contextuală şi socială, (4) internetul lucrurilor, (5) mediile de distribuţie software de tip app store / marketplace, (6) aplicaţiile analitice (de business sau de orice date istorice), (7) cantităţile masive şi crescânde de date (Big Data), (8) procesarea In-Memory, (9) serverele cu consum scăzut de energie şi (10) Cloud Computing.

Înainte de orice, doresc să clarific puţin felul în care firma de analiză îşi imaginează azi lumea tehnologică de mâine, din perspectiva faptului că tehnologia ne influenţează tot mai mult viaţa de zi cu zi.

Pe scurt, din 2012 începând, Gartner prevede o lume în care dispozitivele mobile vor fi din ce în ce mai prezente (previziunile 1, 2, 3, 5) şi vor deveni, din presiunea de a oferi utilizatorului o experienţă contextuală individualizată şi prin consimţământul acestuia, instrumente eficiente de culegere de date personale (previziunile 3, 4).

Semne că epoca "post PC" profeţită de Steve Jobs nu e o utopie au existat în 2011, atât din punct de vedere hardware (tablete), cât şi software (UI, sisteme de operare). Anul 2011 a adus cristalizarea luptei sistemelor de operare mobile, cu doi câştigători de durată, Android şi iOS şi cu alte câteva sisteme în dificultăţi ori muribunde: Blackberry, WebOS al HP (descendent al Palm), Symbian şi MeeGo ale Nokia. Mai puţină entropie va însemna mai multă productivitate pentru dezvoltatori, ce vor putea scrie software fără grija portabilităţii (pe Android încă există această grijă), însă după părerea mea, tendinţa aceasta mai are de aşteptat, din două motive: întâi din cauza productivităţii, care pe o tabletă este mult inferioară celei de pe un laptop obişnuit (am insistat o vreme să îmi scriu articolele pentru BUSINESS Magazin pe iPad, în final am renunţat cu regrete, dar decis) şi în al doilea rând, din cauza modelului de distribuţie a aplicaţiilor: modelele app store / marketplace etc. induc încă probleme comerciale şi de proprietate intelectuală nerezolvate. Mai departe, Gartner spune că, în lumea imaginată astfel, datorită dispozitivelor mobile (dar nu numai) vor rezulta cantităţi imense de date ce, din nevoia de a fi analizate cât mai detaliat şi mai rapid pentru a anticipa comportamente, vor conduce la creşterea importanţei instrumentelor analitice şi a tehnologiilor ce facilitează aceste analize (previziunile 6, 7, 8).

Este deja o realitate faptul că dispozitivele mobile pot să culeagă date individuale (de pildă locaţia geografică) şi de comportament ale utilizatorilor în aşa fel încât să le ofere acestora o experienţă individualizată bazată pe preferinţe şi opţiuni anterioare. Gartner crede că oportunitatea ca aceste date să fie folosite pe scară largă şi pentru scopuri comerciale este prea mare pentru a fi ratată şi vede în această oportunitate un factor major de creştere pentru tehnologiile de data warehousing pe viitor. Eu aş adăuga că la creşterea produselor analitice de date nu vor contribui doar datele "retail" ale potenţialilor consumatori, ci şi depozitele de date organizaţionale mereu în creştere, bazele de date ce întreţin sistemele informatice ale companiilor.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
business hi-tech,
gartner,
consum,
strategii
/business-hi-tech/viitorul-dupa-gartner-8987654
8987654
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.