Telecomul dupa vanzarea Zapp (GALERIE FOTO)

Postat la 07 iulie 2009 651 afişări

Zapp, primul operator de telefonie mobila, pionierul internetului si al telefoniei fixe fara fir din Romania, operatorul care a inovat mereu, dar niciodata nu a avut tot ce-i trebuie pentru a-si fructifica la nivel de massmarket tehnologia si ideile a capotat, asa cum se astepta deja toata lumea, in bratele OTE si Deutsche Telekom - probabil singurii proprietari care pot face brandul Zapp celebru inainte de a-l trece pe linie moarta.

Zapp nu a fost niciodata de vanzare. (…) Ultimul zvon pe care l-am auzit era ca Saudi Oger cumpara Cosmote.” In ultimul interviu pe care l-a acordat, probabil, presei din Romania in calitate de CEO al Zapp, pe 19 iunie, Chris Bataillard era intr-o forma de zile mari.

Asezat relaxat pe unul din scaunele din biroul directorului financiar al Zapp, fostul bancher de investitii zambea larg si isi insotea cu gesturi largi afirmatiile. Chiar daca dificultatile Zapp de a ramane pe piata erau la fel de evidente ca presiunile nemtilor de la Deutsche Telekom ca grecii de la OTE sa obtina o licenta 3G in Romania, Bataillard isi repeta afirmatiile atat de convingator pe cat poate sa o faca doar un bancher de investitii care timp de 20 ani a vandut si a cumparat active pentru Goldman Sachs si JP Morgan in perioada in care numele celor doua institutii chiar trezeau respect.

Declaratiile lui Bataillard n-au facut totusi prima pagina nicaieri si n-au ajuns nici macar intr-un colt de pagina: chiar si pentru cel mai neavizat interlocutor era destul de clar ca la jumatatea lunii iunie, grupul elen Cosmote si familia multimiliardarului Saad Hariri deja convenisera pretul si termenii contractului de vanzare-cumparare. Tranzactia nu a fost de altfel o surpriza, oricat de mult s-au straduit reprezentantii Zapp sa induca ideea ca grupul Saudi Oger va pompa in Romania suficienti petrodolari pentru a tine operatorul in viata.

 

Intotdeauna cu resurse prea mici pentru a apuca o cota de piata mare, cu tehnologii eficiente, dar neadaptate gustului marelui public, cu produse-soc, dar promovate doar din gura in gura, Telemobil era de ceva vreme suspectul de serviciu numarul doi, dupa RCS&RDS, pentru titlul “tranzactia anului” in industria locala telecom. Primele semne ca familia Hariri a inteles din businessul telecom de miliarde de dolari pe care il desfasoara pe piete precum Turcia ca un operator mic cu o tehnologie exotica precum Zapp nu poate tine pasul cu gigantii prezenti pe piata din Romania au aparut inca din 2008. Saudi Oger a preluat integral Zapp, dar nu a continuat sa pompeze cash, ci a facut ceea ce face un investitor care stie ca vrea sa vanda: a negociat echipamente ieftine si finantare, la pachet, din China. Familia Hariri salva astfel Zapp de la pericolul de a pierde licenta 3G din Romania - activul numarul unu al companiei.

La un an si jumatate de la preluarea integrala a Zapp, familia Hariri isi incheia aventura din Romania, in care a fost atrasa de Chris Bataillard, cu un bilant putin imbucurator: investitii de aproape un miliard de dolari - conform unor estimari ale analistului telecom Nicolae Oaca - si un venit de 61 de milioane de euro de la Cosmote. Consolarea? Datoriile de 146 mil. euro asumate de Cosmote. De ce a capotat Zapp? Probabil perioada care a pecetluit soarta operatorului a fost cea dintre 2006 si 2008, cand cei doi actionari au avut dezacorduri atat de puternice incat nu au mai investit nimic, desi tocmai ce luasera din fata Cosmote una dintre cele doua licente 3G. Cei doi ani cu investitii zero, comunicare zero, publicitate zero au fost exploatati din plin de Orange, Vodafone si chiar si de Cosmote. Practic, ceea ce s-a realizat ulterior, investitia rapida in reteaua 3G, lansarea unor servicii prepay inovative si a unor noi terminale asociate cu servicii furnizate impreuna cu grupul american Yahoo!, veneau deja tarziu.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Romtelecom,
Deutsche Telekom,
Zapp,
3G,
Cosmote
/business-hi-tech/telecom/telecomul-dupa-vanzarea-zapp-galerie-foto-4622064
4622064
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.