Romtelecom ia cu asalt piata de televiziune

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 04 aprilie 2011 45 afişări

Romtelecom este la a doua achizitie pe piata de televiziune. Dupa tranzactia cu Boom TV, compania a preluat clientii de televiziune prin satelit ai Digital Cable Systems. Mai urmeaza si altele?

La numai o luna dupa ce a confirmat achizitia platformei Boom TV, Romtelecom a anuntat o a doua tranzactie. Saptamana trecuta a semnat contractul de preluare a operatiunilor de televiziune prin satelit ale operatorului de telecomunicatii Digital Cable Systems. O miscare in spatele careia se afla nu doar confirmarea ca piata de telecomunicatii a intrat intr-o perioada a consolidarilor, dupa ce ultimii ani de criza si-au spus cuvantul asupra operatiunilor majoritatii companiilor din domeniu, dar si faptul ca Romtelecom a devenit astfel al doilea cel mai mare furnizor de televiziune din Romania, in contextul in care in urma cu nici cinci ani nu detinea niciun procent din numarul total de clienti din tara.

Preluarea bazei de abonati a DTH Television Grup, compania din spatele Boom TV, a fost doar un prim pas care a completat portofoliul Romtelecom cu aproape 100.000 de clienti si a diminuat diferenta fata de urmatorul competitor din piata. Acum, preluarea altor aproximativ 80.000 de clienti pe televiziune prin satelit ai Digital Cable Systems a rotunjit cifra la peste 1,2 milioane, peste nivelul de 1,1 milioane de abonati ai americanilor de la UPC. Pretul platit pentru aceasta realizare depaseste pragul de 10 milioane de euro, ba chiar s-ar putea apropia de 15 milioane de euro, cu toate ca valoarea tranzactiei de saptamana trecuta nu este cunoscuta. Numai in cazul abonatilor Boom TV, suma pusa in discutie a fost de 10 milioane de euro, dar cum negocierea s-a facut la nivel de abonat, la un pret de 80,08 euro, inseamna ca tranzactia a fost de cel putin 7,5 milioane de euro. La un calcul similar, suma platita pentru baza de clienti a Digital Cable Systems ar fi de 6,4 milioane de euro.

La o privire de ansamblu, cele doua preluari fac parte dintr-un sir lung de tranzactii derulate in ultimii trei ani de Romtelecom prin NextGen, propria companie de cablu lansata in 2008. In total au fost semnate 12 achizitii, semn ca Romtelecom isi bazeaza o buna parte din strategia de extindere pe achizitii si ca are totodata puterea financiara pentru a face acest lucru. Si probabil va continua sa faca achizitii si in urmatoarea perioada, insa nu cu orice pret, pentru ca, la fel ca si pana acum, Romtelecom n-a cumparat orice companie, desi oportunitati sunt destule in piata.

In acest context, piata de televiziune estimata la 400 de milioane de euro pe an ramane impartita intre doar trei concurenti mari - RCS&RDS, Romtelecom si UPC, care insumeaza un total de aproape 5,5 milioane de clienti. Digital Cable Systems va ramane de asemenea in industrie, numarand alti 180.000 de abonati de servicii de cablu analogic si digital, la care se adauga 50.000 de clienti pe telefonie fixa si internet, insa din pozitia unui competitor mic. Zvonurile legate de o posibila preluare a UPC de catre RCS&RDS ridica insa o problema, intrucat o asemenea tranzactie ar duce la formarea unui duopol dezechilibrat, din care competitorul cel mai mare ar avea in jur de 80% din piata. Desigur, o astfel de tranzactie ar trebui sa fie aprobata de Consiliul Concurentei, lucru valabil inclusiv in cazul tranzactiei recente a Romtelecom, insa zvonurile din piata spun ca ar exista premise sa se intample.

Consolidarea pietei in acest fel ar putea insemna sfarsitul unui razboi al preturilor in care operatorii s-au aruncat in ultimii ani, coborand cat mai mult tarifele pentru a atrage clienti noi. O piata dictata de cativa operatori mari, in care clientii nu mai au la fel de multe alternative cand vine vorba de furnizori, ar putea inregistra o crestere a tarifelor pentru servicii si s-ar apropia astfel de modelul altor piete mai echilibrate, in conditiile in care Romania este considerata ca avand cele mai mici preturi din toata Europa. Nimic nu se va intampla insa peste noapte.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
media,
ofensiva,
Romtelecom,
televiziune
/business-hi-tech/telecom/romtelecom-ia-cu-asalt-piata-de-televiziune-8120125
8120125
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.