Razr de vanzare

Postat la 05 februarie 2008 1 afişăre

Nici nu s-a asezat bine in fotoliul executiv al Motorola, ca Greg Brown pare sa se fi dat batut deja. Problemele cu care se confrunta producatorul de telefoane mobile de mai multa vreme l-au determinat sa-si doreasca sa vanda aceasta parte a afacerii. Dar are cui sa vanda?

Ultima zi a lunii ianuarie ar putea ramane in memoria multora pentru anuntul facut de Greg Brown, cel care a preluat de la inceputul acestui an fraiele Motorola, ca ia in considerare separarea diviziei de telefoane mobile de restul afacerilor, cel mai probabil printr-o vanzare. „Cautam solutii alternative pentru redresarea situatiei in care se afla divizia de celulare“, spunea Brown, care a preferat insa sa nu detalieze posibilitatile pe care le are compania pana nu va fi luata o decizie clara. Nici Donald F. McLellan, vicepresedinte in cadrul companiei si responsabil cu strategia Motorola, nu a dat detalii suplimentare. „Deocamdata luam in calcul toate variantele.“

Mai multi analisti din industrie sunt de parere ca Motorola nu are decat doua optiuni: sa renunte la divizia de telefonie mobila sau, daca o pastreaza, sa vanda celelalte afaceri pe care le mai are, adica divizia ce construieste retele wireless si pe cea care produce modemuri si echipamente pentru televiziune digitala, indreptandu-si astfel atentia intr-o singura directie.

Pentru investitorii companiei, in frunte cu miliardarul Carl C. Icahn, cel care a sustinut inca de anul trecut ideea ca Motorola nu va face decat sa mearga in jos, o posibila vanzare este solutia cea mai potrivita. „Motorola inca mai poate incasa in jur de 20 de miliarde de dolari (13,4 mld. euro) pentru divizia de telefoane mobile, adica echivalentul cifrei de afaceri anuale“, crede Icahn. Valoarea de piata a diviziei este estimata de Philip Cusick, analist la Bear Stearns, la 6 miliarde de dolari (4 mld. euro).

Vanzarea diviziei de telefoane mobile ar insemna ca Motorola va continua sa mearga inainte cu o afacere profitabila, chiar daca mai putin atragatoare decat cea cu celulare, situatie in care mai multi analisti calculeaza valoarea de piata a companiei la aproximativ 30 de miliarde de dolari (peste 20 de miliarde de euro). Dar in acelasi timp, vanzarea implica si dizolvarea unui business care a marcat inceputurile telefoniei mobile si care a fost multa vreme considerat un simbol in industrie. Motorola a reinventat celularul nu o data, cu al sau StarTac in 1996 sau cu telefonul ultra-subtire Razr. Mai mult, compania a fost printre putinele care au incercat sa personalizeze telefoanele, dandu-le nume in loc de indicative seci, in speranta ca astfel va apropia consumatorii de produsele pe care le comercializeaza. Dar chiar si asa, afacerea a inceput sa scada, vanzarile de telefoane mobile Motorola alunecand de la un an la altul. Chiar daca a vandut pana acum peste 8 milioane de telefoane Razr, 3 milioane de Krzr si 1,5 milioane de modele Razr2, ultima greseala a companiei a fost ca nu a atacat piata in preajma sarbatorilor, cand vanzarile cresc oricum.

Pe de alta parte, varianta vanzarii celorlalte divizii, pastrand-o pe cea de telefonie mobila, ar presupune eforturi destul de mari pentru Motorola. Pentru a evita scaderi si mai abrupte, compania ar trebui sa gaseasca in scurt timp o strategie prin care sa recupereze terenul pierdut pana acum; ultimul an a insemnat pierderea unui loc in clasamentul mondial al producatorilor de telefoane mobile, in favoarea Samsung, si scaderi pe linie. Numai in ultimul trimestru din 2007, profitul Motorola a scazut cu 84% fata de aceeasi perioada a anului precedent, la 100 de milioane de dolari (67,2 de milioane de euro), in timp ce veniturile din vanzari au coborat cu 20%, la 9,6 miliarde de dolari (6,4 miliarde de euro). Cat despre intreg anul trecut, veniturile companiei din vanzarea de telefoane mobile au scazut cu 33% fata de 2006, la aproape 19 miliarde de dolari (aproximativ 12,7 miliarde de euro), cu toate ca Motorola a trecut printr-o perioada de restructurare a afacerii si a concediat peste 7.500 de angajati ca parte a strategiei de reducere a costurilor.

„Scaderea veniturilor si a numarului de telefoane mobile vandute se va mentine si in lunile urmatoare. Afacerea cu telefoane mobile nu-si va reveni mai devreme de inceputul lui 2009“, suna estimarile lui Greg Brown pentru anul acesta. O perspectiva deloc atragatoare pentru cei care ar putea fi interesati sa cumpere divizia de telefonie mobila a Motorola. Si totusi, nu este exclus ca unul dintre rivalii de top ai Motorola sa faca o oferta de preluare. In opinia unui analist al pietei telefoanelor mobile, LG Electronics, care se afla in prezent pe locul al cincilea in clasamentul mondial, ar putea fi interesat sa profite de tehnologia si echipamentele Motorola pentru a-si creste cota de piata in SUA si pentru a face un salt pe locul al treilea, mai aproape de liderii Nokia si Samsung. „Nici ideea ca Samsung ar putea pune mana pe Motorola, pentru a creste competitia cu Nokia nu este de neconceput“, spune acelasi analist.

Alti potentiali cumparatori, in opinia lui Ittai Kidron, analist in cadrul Oppenheimer & Co., ar putea fi si cateva dintre companiile producatoare de echipamente din Asia, cum ar fi Huawei Technologies sau chiar Lenovo Group, proprietarul afacerii cu PC-uri a IBM. „Un cumparator asiatic ar fi o solutie potrivita pentru Motorola, pentru ca ar ajuta compania sa isi extinda prezenta pe pietele internationale importante, sustinand in acelasi timp evolutia din SUA“, este de parere Jordan Zounis, analist in cadrul Morningstar.

Ramane insa intrebarea cate dintre companiile mentionate ar fi dispuse sa plateasca o suma apropiata de estimarea lui Icahn de 20 de miliarde de dolari (13,4 de miliarde de euro), la care sa adauge dupa aceea si investitiile pentru a repune afacerea pe picioare. „Nu va fi deloc usor si implica destul de multe riscuri“, spune Kidron.

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/telecom/razr-de-vanzare-2364760
2364760
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.