De unde va veni cresterea in telecom

Postat la 22 februarie 2010 48 afişări

Pe o piata telecom in declin, pare imposibil sa se mai puna in discutie cresteri sau macar stagnari de venituri, desi se vorbeste tot mai mult la telefon si numarul clientilor continua sa urce. Raspunsul vine de la companii, dar nici aici nu mai e atat de simplu.

"Acum un an si ceva, in perioada sarbatorilor de Craciun, lucrurile in piata telecom mergeau extraordinar. Cresteau si numarul de clienti si veniturile. Cand ne-am intors din vacanta insa, situatia era deja cu totul alta", isi aminteste George Makowski, directorul executiv comercial pentru segmentul clientilor de business din cadrul Romtelecom. Pentru operatorii obisnuiti cu cresteri indiferent de contextul economic, lovitura a fost destul de mare in prima jumatate a anului trecut, cand odata cu picajul in care a intrat economia, au inceput sa planeze si principalii indicatori ai industriei - numarul de clienti, venitul mediu per utilizator si implicit veniturile si piata in ansamblu. "Anul trecut a fost greu pentru intreaga economie, insa industria telecom a iesit totusi destul de putin sifonata", apreciaza Catalin Marinescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

Este adevarat, se putea si mai rau, iar criza nu a facut decat sa accelereze o situatie in care ar fi ajuns oricum piata la un anumit moment dat, cand saturatia deja intalnita pe serviciile de voce ar fi migrat si inspre cele de internet mobil. Dar aceasta nu schimbacu nimic faptul ca operatorii nu au fost in totalitate pregatiti pentru contractia industriei si pentru un nou razboi al preturilor, pornit in goana dupa cota de piata.

Pe de-o parte, segmentul rezidential a fost compromis din cauza cresterii somajului si a reducerii consumului si a puterii de cumparare. Pe de alta parte, cele mai multe dintre companiile care in perioada de boom nu si-au pus prea mult problema cheltuielilor cu serviciile de telecomunicatii, considerandu-le marginale, au intors acum foaia. "Reevaluarea bugetelor pentru comunicatii inseamna un avantaj strategic pentru operatorii alternativi, cum este si UPC Business, considerati acum o optiune tot mai interesanta in competitia cu operatorul traditional", este de parere Mihai Struteanu, directorul comercial in cadrul diviziei de business a operatorului.

Reactia companiilor de telecom la aceste probleme s-a tradus intr-o redesenare a ofertelor, schimbarea venind nu prin reducerea tarifelor, ci prin extinderea minutelor incluse in abonament sau suplimentarea serviciilor din pachet, dupa cum observa Marinescu. Iar rezultatele s-au vazut, dat fiind ca "anul trecut s-a vorbit cu 30% mai mult la telefon, in conditiile in care baza de clienti si veniturile s-au mentinut cat de cat la acelasi nivel". Mai putin vizibila a fost insa abordarea pe care au avut-o companiile asupra segmentului de clienti de business, despre care Dinu Malacopol, seful Digital Cable Systems (DCS), apreciaza ca reprezinta in jur de 40% din veniturile din intreaga piata de aproximativ patru miliarde de euro anul trecut.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/telecom/de-unde-va-veni-cresterea-in-telecom-5588172
5588172
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.