Comoara de pe Tamisa

Postat la 24 iunie 2008 36 afişări

Daca Milano este capitala europeana a modei, Londra a devenit de-a lungul ultimilor ani capitala designului in materie de tehnologie. Acum, aproape toti principalii producatori de telefoane mobile au cate un centru de design in orasul britanic.

Londra a reusit sa aduca la un loc companii precum Nokia, Samsung sau Sony Ericsson, care desi sunt rivali pe piata extrem de competitiva a telefoanelor mobile, si-au gasit inspiratia comuna in capitala britanica. Mai exact, fiecare dintre acesti producatori a ales sa creeze la Londra designul telefoanelor mobile pe care le lanseaza in fiecare an si sa prezinte tot aici conceptele futuriste la care lucreaza, transformand astfel orasul intr-un fel de capitala europeana a designului.

“Londra si-a creat inca de acum cativa ani reputatia de centru european de design. Peste jumatate de milion de locuitori ai orasului lucreaza intr-un domeniu de creatie”, afirma Michael Charlton, directorul executiv al Think London, agentie de investitii straine in mediul de afaceri din capitala britanica. De fapt, Marea Britanie in sine s-a dovedit de-a lungul timpului un mediu favorabil dezvoltarii ideilor creative, fiind considerata de multe companii o tara potrivita pentru coordonarea afacerilor de pe intreg continentul european. Motorola, spre exemplu, unul dintre primii cinci producatori de telefoane mobile din lume, a optat tot pentru Albion cand a decis unde sa plaseze centrul de design, chiar daca in locul Londrei a ales orasul Birmingham.

Argumentul creativitatii este tocmai motivul pentru care grupul coreean LG Electronics a decis sa mute centrul de design european din Milano in Londra, fiind astfel cel mai nou-venit in capitala designului. Compania producatoare de electronice, electrocasnice si telefoane mobile a inaugurat in aceasta saptamana noul centru de design, in cartierul londonez Covent Garden, renumit pentru boutique-urile cochete, restaurantele si barurile sale, dar si pentru atmosfera creativa generata de artistii ambulanti, de teatrele din zona si de Royal Opera House.

Pentru LG Electronics, mediul insular a fost foarte la indemana, dat fiind ca in urma cu mai putin de un an compania si-a stabilit si sediul central european acolo. Prin noul centru de design din Londra, LG Electronics urmareste ca designul echipamentelor ce urmeaza a fi lansate sa se apropie de preferintele consumatorilor europeni, foarte diferite de cele ale utilizatorilor din Coreea de Sud. Mai exact, misiunea designerilor care vor lucra in birourile din Londra, echipa ce pana la finalul anului viitor va numara 22 de persoane, este sa adapteze designul produselor la piata europeana. Compania a adunat oameni de nationalitati diferite, care sa inteleaga necesitatile consumatorilor din fiecare tara, in prezent echipa avand designeri din Marea Britanie, Irlanda, Italia, Franta si Germania. “Diferentele culturale si tehnologice dintre Europa si alte piete din lume sunt foarte mari, ceea ce explica eforturile de orientare a LG pe piata europeana”, spune James Kim, presedintele si directorul executiv al LG Electronics Europa.

Si Nokia mizeaza pe o echipa multinationala, in laboratoarele de design ale companiei fiind angajati oameni de 35 de nationalitati. “Tocmai aceste diferente culturale contribuie, in cele din urma, la procesul de creare a unui telefon mobil”, considera Alistair Curtis, seful centrului de design al Nokia din cartierul londonez Soho. Decizia LG Electronics de a reloca centrul de design intr-o tara mai apropiata de tendintele pietei si unde a gasit forta de munca specializata reflecta strategia companiei de a-si extinde investitiile pentru cercetare si dezvoltare in Europa, o piata care aduce 19% din veniturile sale globale. La nivel mondial, LG Electronics investeste anual 84 mil. dolari (54,1 mil. euro) in designul produselor, dintre care numai 3,2 mil. dolari in Europa. De anul acesta insa, investitiile in design realizate de LG la nivel european vor creste la 4,8 mil. dolari, odata cu deschiderea noului centru de design, mai ales ca in luna august LG va lansa primul telefon mobil creat in totalitate in Europa, potrivit lui Yong Nam, directorul executiv al companiei la nivel mondial. Totodata, investitiile in marketing si promovare in Europa vor creste cu peste 150 mil. dolari (aproape 97 mil. euro).

Totusi, spre deosebire de Nokia sau Sony Ericsson, care dezvolta exclusiv telefoane mobile, in centrul de design al LG din Londra vor fi create inclusiv televizoare cu ecran plat, electronice sau electrocasnice, o strategie mai apropiata de cea a marelui sau rival coreean Samsung. LG are in lume sase centre de design si 29 de centre de cercetare si dezvoltare care numara in total peste 16.000 de angajati, adica aproape 20% din intreaga echipa LG.

Nokia mizeaza insa pe o strategie usor diferita de cea a LG Electronics, prin care in loc sa separe activitatile desfasurate in cele patru laboratoare de design, din Finlanda, Marea Britanie, Boston si California, le combina. Cei 80 de designeri din Londra colaboreaza in permanenta cu restul echipei de 220 de angajati din restul lumii ce lucreaza in acest segment, pentru a crea terminale care raspund nevoilor globale ale consumatorilor. “Nu lucram doar la aspectul exterior al telefonului, ci si la modul cum acesta incorporeaza noi tehnologii”, spune Alistair Curtis, invocand gama variata de terminale adresate fiecarui tip de utilizator. Evident, pentru Nokia piata europeana e binecunoscuta, atata vreme cat cel mai mare producator de telefoane mobile din lume are sediul central in Finlanda, iar cea mai mare parte a investitiilor anuale de aproape 4 mld. dolari (2,5 mld. euro) pentru cercetarea si dezvoltarea de noi modele de telefoane mobile este destinata continentului european. Angajatii din laboratoarele de design ale producatorilor de telefoane mobile stiu, in linii mari cel putin, cum vor arata modelele lansate peste un an sau chiar doi. “La modelele din gama entry level se lucreaza in general timp de sase luni, dar pentru telefoanele din seria N se lucreaza deja la telefoane ce vor fi lansate in 2010”, a declarat intr-un interviu recent cu BUSINESS Magazin Joeske Schellen, designerul din spatele modelului Nokia N78.

“Sa creezi un telefon nu este deloc simplu. Procesul se bazeaza pe zeci de studii realizate de companie cu privire la asteptarile si nevoile consumatorilor, lucruri pe care multi nu le stiu”, spunea si Daniel Dhondt, designerul modelului N96, in acelasi interviu.

 

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/telecom/comoara-de-pe-tamisa-2736510
2736510
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.