Strategie de unicorn

Autor: Ioana Matei Postat la 16 ianuarie 2017 382 afişări

Strategie de unicorn

În 2015, Business Magazin descria Vector Watch, ceasul inteligent gândit în România, drept „pariul tehnologic al anului”. Şi anul acesta este un pariu – de data aceasta al americanilor de la Fitbit pe talentul românilor care au lansat acest produs. Pesimiştii ar putea descrie mişcarea drept „dizolvarea competiţiei” de o companie globală; optimiştii ar pune accentul pe faptul că o echipă de români va participa la strategia unui unicorn de a lansa un produs revoluţionar pentru revigorarea unei pieţe în cădere liberă.

„Următoarea etapă importantă sunt wearables, dispozitivele de purtat, şi vom dezvolta ceva important în acest sens,” dezvăluia vag Andrei Pitiş planurile sale pe termen lung în februarie 2014, în cadrul unei discuţii ce a urmat după o sesiune a programului de preaccelerare pentru tineri Innovation Lab. Singurii competitori pe acest segment la vremea când îi venise ideea erau producătorul de ceasuri inteligente Pebble (care între timp a dat faliment, iar tehnologia şi oamenii au fost integrate în Fitbit) şi Samsung, care îşi lansase primul smartwatch; despre Apple Watch nici nu se discuta încă. „Voiam un ceas inteligent care făcea ce face şi Fitbit. Pebble avea unele notificări şi aplicaţii; eu voiam ceva care să facă ambele lucruri, dar să fie într-o carcasă din oţel şi să arate mai bine decât Pebble“, îşi descria Pitiş ulterior reperele de inspiraţie în construirea ceasului inteligent Vector Watch, cu o autonomie de 30 de zile. Trei ani mai târziu, şi la doar un an de la lansarea pe piaţă, Fitbit s-a transformat, dintr-un reper în dezvoltarea produsului Vector Watch, în integratorul care ar putea să construiască „cel mai inteligent” ceas inteligent din lume, iar echipa de români va avea un cuvânt greu de spus în acest proiect.

Presa a vuit în timpul săptămânii trecute pe marginea anunţului conform căruia Vector Watch a fost integrat de cel mai mare producător global de dispozitive purtabile. Anunţul a fost făcut discret, pe site‑ul start-up-ului românesc: „Suntem fericiţi să anunţăm că echipa Vector Watch şi platforma software se alătură Fitbit. Credem că este un punct important în istoria noastră şi aşteptăm să începem să lucrăm la noi produse, încorporând tehnologia şi cunoştiinţele Fitbit în domeniu”, se arăta pe site. În răspunsurile oferite ulterior, Andrei Pitiş dezvăluia detaliile acestei integrări: „Tehnologia dezvoltată de Vector Watch pentru dispozitivele purtabile, cât şi echipa Vector Watch vor fi integrate în familia Fitbit. Alte dispozitive hardware sub brandul Vector Watch nu vor mai fi produse”. Astfel, deşi noi modele de Vector Watch nu vor mai fi produse, start-up-ul de la Bucureşti devine baza unui centru de dezvoltare al companiei americane. „Viziunea este de a construi un centru de dezvoltare de top al Fitbit la Bucureşti ce va include atât echipe de product management, cât şi de design, dezvoltare software şi cercetare.” Echipa Vector Watch va fi astfel integrată în gigantul american, iar fondatorul Vector va deveni VP engineering al Fitbit şi va conduce echipa de la Bucureşti. „Nu discutăm despre un număr specific de angajaţi, majoritatea echipei Vector Watch fiind aşteptată să se alăture Fitbit”, explică Pitiş. El nu a oferit detalii suplimentare referitoare la etapele integrării tehnologiei şi echipei Vector Watch în cadrul Fitbit. În 2015 însă, aceasta număra 35 de oameni în departamentele de dezvoltare, design şi vânzări şi am putea să ne gândim la pionii principali din cadrul acesteia: designerul Irina Alexandru (cofondator şi hardware manager), profesorul specialist în hardware Dan Tudose (cofondator şi hardware engineer), împreună cu care Andrei Pitiş a lucrat încă de la construirea prototipului; Joe Santana, fostul CEO al Timex şi CEO-ul Vector Watch; Steve Jarvis, fost design director pentru Timex şi Nike FuelBand, şi Ron Spencer, fost COO al Bulova Watches.

Echipa Vector i-a atras şi pe români cu o puternică experienţă în IT precum Bogdan Rîpă, unul dintre fondatorii Interakt Online – compania achiziţionată în 2006 de gigantul american Adobe, Bogdan Dumitru, care a lucrat anterior pentru Huawei, Capgemini şi IBM, pe Bogdan Preduşcă, unul dintre românii care au lansat pe piaţa din SUA getFitter, o platformă online care le oferă angajaţilor din companii acces la programe personalizate de fitness şi nutriţie, şi pe Rareş Florea, recrutat de la procesatorul de plăţi online PayU.

Fondatorul Vector Watch nu a negat nici că ar fi primit şi alte oferte de achiziţie din partea altor companii, însă nu a oferit comentarii în acest sens. Valoarea tranzacţiei nu a fost divulgată de reprezentanţii companiilor, însă în cadrul celei mai recente runde de finanţare anunţate de Vector Watch primiseră 5 milioane de euro – principalul investitor este Gecad Venture, fondul de investiţii creat de Radu Georgescu. Radu Georgescu, partener fondator al grupului, declara într-un interviu acordat ZF că start-up-ul Vector Watch va fi prima sa investiţie care va ajunge un „unicorn“ – adică va obţine o evaluare de un miliard de dolari – şi că infuzia recentă de capital va susţine dezvoltarea produsului şi extinderea biroului companiei din zona Bay Area, Statele Unite ale Americii. Pe de altă parte, Fitbit a oferit anul trecut aproximativ 40 de milioane de dolari pentru achiziţia Pebble.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Adevăratul indicator al crizei: numărul de angajaţi din companii a coborât pentru prima dată sub 4 milioane de oameni. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Ioana Răduca, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.