O dimensiune in plus

Postat la 20 iunie 2006 1 afişăre

Mai multi producatori de display-uri cerceteaza posibilitatea de a fabrica televizoare care sa afiseze imagini tridimensionale. Doi dintre acestia s-au convins deja ca o pot face.

Mai multi producatori de display-uri cerceteaza posibilitatea de a fabrica televizoare care sa afiseze imagini tridimensionale. Doi dintre acestia s-au convins deja ca o pot face.

O persoana se uita la un scurt film pe televizor. La un moment dat, personajul din film arunca un pahar cu apa, iar telespectatorul se da brusc inapoi, ca nu cumva sa fie stropit. N-ati ghicit, nu este o reclama la un nou televizor, e chiar o scena devenita banala pentru cercetatorii de la Philips care testeaza reactia publicului la un monitor pe care sunt rulate imagini tridimensionale. Dupa mai multe astfel de teste, cercetatorii olandezi au remarcat ca subiectii care au privit imaginile 3D au avut reactii mai intense decat la vizionarea unui film obisnuit, bidimensional.

"Este clar o experienta mult mai reala", a spus Jos Swillens, manager al diviziei 3D a Philips, citat de portalul Cnet. "In momentul acesta nu mai exista nici o piedica in a lansa comercial televizoare si monitoare 3D." Pana atunci insa, compania a inceput discutiile cu cateva posturi de televiziune si producatori de filme pentru a lansa continut adaptat la noile ecrane. In paralel, Philips a inceput negocieri cu cateva companii rivale pentru a vinde drepturile de productie a noii tehnologii, incercand astfel sa popularizeze noul tip de monitoare care se vor gasi in magazine in cel mult doi ani.

Cum functioneaza tehnologia, mai exact? La un televizor normal, toti pixelii (punctele din care este compusa imaginea) sunt setati sa afiseze o singura imagine, la un moment dat. In schimb, la un televizor tridimensional, jumatate din pixeli afiseaza o imagine, iar cealalta jumatate afiseaza aceeasi imagine, dar putin modificata. Daca privitorul sta prea aproape sau prea departe de televizor, imaginea va parea neclara. Din unghiul potrivit insa, telespectatorul va avea senzatia ca imaginea are "adancime".

Produsele ce urmeaza sa fie lansate de Philips si Sanyo vor pastra totusi si varianta vizonarii filmelor in sistem clasic 2D. "La 3D, efectul este mai intens daca ecranul este mai mare", spune reprezentantul Philips, care mai adauga ca tehnologia poate fi folosita atat la monitoare LCD, cat si la plasme. Chiar daca Philips e cel mai aproape de lansarea comerciala, exista si alti producatori de electronice care si-au dezvoltat tehnologii similare. De exemplu, Sanyo are un televizor prototip care afiseaza doua canale TV simultan pe acelasi ecran, unul pentru telespectatorul din dreapta ecranului si celalalt pentru cel din stanga. Cu aceasta tehnologie, de pilda, pasagerul din fata al unei masini poate viziona un film, in timp ce soferul urmareste traseul pe harta digitala.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
O dimensiune in plus
/business-hi-tech/o-dimensiune-in-plus-1006226
1006226
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.