Waze la nivelul următor

Autor: Ioana Niţă Postat la 02 mai 2022 303 afişări

Să pui pe hartă din câteva apăsări cu degetul unde se află un obstacol pe şosea presupune o tehnologie inovatoare, dar de acum peste 15 ani. Un român crede că aplicaţia de navigaţie auto a acestui deceniu ar trebui să facă singură, în mod automatizat, toate aceste activităţi repetitive, respectiv să semnaleze gropi, accidente, lucrări, maşini de poliţie ş.a.m.d. Aceasta este aplicaţia Atlas Navi, un Waze la următorul nivel am putea spune, care vrea să cucerească piaţa soluţiilor de navigaţie auto la nivel global.

Acum circa 3-4 ani ani am investit destul de mulţi bani în două maşini care sunt echipate să se conducă singure cu scopul de a intra în lumea asta de vehicule autonome, însă suntem o companie foarte mică în comparaţie cu cei de la Google sau alte start-up-uri de genul acesta şi, deşi am învăţat multe în cadrul proiectului, nu am putut să îl ducem foarte departe.

Însă, văzând ce pot face acele camere video pe maşinile autonome, mi-am dat seama că este foarte multă putere de procesare în aceste maşini şi în captarea acelor videouri şi pot să detecteze foarte multe lucruri. Asta a fost sămânţă pentru ideea de la Atlas Navi”, a povestit în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Pitch, George Grama, antreprenor în serie şi fondator al Atlas Navi. Ideea de a dezvolta aplicaţia Atlas Navi i-a venit în urma experienţei avute în SUA, la câţiva ani distanţă după exitul din Star Taxi – cel mai cunoscut business al său.

„Ne-am gândit ce am putea face dacă toate maşinile ar avea astfel de camere, inclusiv cele mai vechi de zece ani, de cinci ani, nu contează. Şi de acolo am venit cu ideea de a folosi camerele de pe smartphone-uri pentru a interpreta drumul, a detecta gropi şi locuri libere de parcare, traficul de pe fiecare bandă şi maşini de poliţie în viitor.  Cam tot ce face Waze manual, dar la noi este automat şi practic toţi utilizatorii dau date constant în reţea, de care beneficiază toţi ceilalţi şoferi, reuşind astfel să ajungem în punctul în care suntem azi, după doi ani de muncă, în care putem să lansăm aplicaţia. Este testată deja şi este în proporţie de circa 90% gata”, a completat el, adăugând că aplicaţia funcţionează asemenea unui copilot. „Este ca şi cum ai avea un copilot care se uită constant la drum şi orice poate fi o problemă pentru alţi şoferi, el raportează de fiecare dată constant; asta se reflectă în rute de navigare mai rapide, în mult mai multe date care pot fi folosite inclusiv de oraşe, de smart city-uri în viitor.” Aplicaţia foloseşte tehnologia inteligenţei artificiale şi camera smartphone-ului, detectând condiţiile de drum, accidente, traficul pe fiecare bandă în parte, maşini de poliţie şi multe altele, astfel încât utilizatorii să evite aglomeraţia în trafic. Funcţionalitatea de bază a aplicaţiei Atlas Navi este partea de AI, computer vision, care interpretează imaginile primite fie de pe camerele smartphone-urilor, fie de la o cameră video auto instalată pe maşină. Totodată, Atlas Navi are şi o serie de alte funcţionalităţi care nu se întâlnesc în cadrul aplicaţiilor de navigaţie actuale.

„Dacă vrei, poţi să înregistrezi drumul pe care mergi şi poţi să distribui acele videouri. Poţi să faci live streaming ‒ te duci pe un drum, pe Transfăgărăşan de exemplu, sau vezi ceva frumos, poate a trecut o căprioară prin faţa ta şi dacă aveai înregistrarea pornită, poţi să distribui acele  videouri. În plus, o altă funcţionalitate este «group trips» -  să zicem că mergem cu cinci maşini la schi în Austria, formăm un grup şi ne vedem toţi pe grup, ştim unde suntem, nu ne mai pierdem, iar dacă unul intră la o benzinărie poate da follow oricui din grup şi îl duce automat navigaţia oriunde s-ar duce acel membru din grup. Partea aceasta vine şi cu o funcţionalitate de walkie-talkie, un fel de staţie radio, prin care cei din grup pot discuta foarte uşor, fără să dea telefoane”, a explicat fondatorul Atlas Navi. Totodată, start-up-ul lucrează şi la o variantă a soluţiei care să poată fi integrată de constructorii auto direct pe sistemele din maşini.

„Noi nu folosim hărţile noastre, ci avem un parteneriat cu cei de la HERE Maps. Deja avem date legate de trafic, nu începem de la zero, putem vedea cât trafic este pe fiecare arteră, inclusiv în Bucureşti. Noi venim cu datele noastre suplimentar peste acestea şi sugerăm alte rute alternative, algoritmii sunt antrenaţi deja. Am făcut un parteneriat cu divizia de maşini autonome de la Google ‒ Google Waymo ‒ prin care am avut acces la 100 de TB de videouri şi imagini din trafic, obiectele fiind deja clasificate şi noi doar a trebuit să antrenăm asta, ceea ce ne-a ajutat foarte mult. Pe lângă asta, am investit foarte mult în hardware, am cumpărat de la NVIDIA de aproape jumătate de milion de euro şi fiind şi într-un accelerator de la NVIDIA, am reuşit să avem acces la resurse software care să ne grăbească procesul asta ‒ deci nu ne-a luat şase luni să antrenăm 100 de TB, ci două săptămâni”, a punctat George Grama.

Antreprenorul şi-a propus să revoluţioneze acum piaţa aplicaţiilor de navigaţie de la nivel mondial cu soluţia Atlas Navi, ţinta pentru primii trei ani fiind să ajungă la 10 milioane de utilizatori la nivel global. Până acum, investiţiile totale în proiectul Atlas Navi se ridică la 1,7 milioane euro, aplicaţia fiind gata de lansare pentru luna iunie, atât în România, cât şi în SUA.

„Pe compania din România ‒ Atlas Apps ‒ am accesat o linie de finanţare de la Uniunea Europeană în valoare de 1 milion de euro, grant de la ei, la care a trebuit să contribuim şi noi cu aproape 400.000 de euro. Practic, această finanţare ne-a ajutat foarte mult pentru că ne-a permis să dezvoltăm tehnologia şi să ajungem la un punct în care să nu avem nevoie de investiţii externe pentru partea hardware, de echipamente, şi nici pentru echipa de dezvoltatori. Avem de asemenea şi o componentă cripto fiindcă avem nişte NFT-uri ‒ maşinile 3D pe care le vezi în aplicaţie şi pe care poţi să le configurezi şi pe care le pot vedea şi alţii sunt reprezentate de nişte NFT-uri pe blockchain şi am reuşit să luăm finanţare şi pe partea aceasta de la comunităţi cripto din România şi de la nişte investitori.”



Start-up Pitch

1. Invitat: George Grama, fondator, Atlas Navi

Ce face? Dezvoltă o aplicaţie care foloseşte tehnologia inteligenţei artificiale şi camera smartphone-ului pentru a detecta condiţiile de drum, accidente, traficul pe fiecare bandă în parte, maşini de poliţie şi multe altele, astfel încât utilizatorii să evite aglomeraţia în trafic. Aplicaţia este gata de lansare pentru luna iunie, atât în România, cât şi în SUA.

„Pe compania din România - Atlas Apps - am accesat o linie de finanţare de la Uniunea Europeană în valoare de 1 milion de euro, grant de la ei, la care a trebuit să contribuim şi noi cu aproape 400.000 de euro.”


2. Invitat: Robert Olariu, CEO, Blume Technologies

Ce face? Start-up-ul din Timişoara a creat un prototip şi are în plan să demareze teste pentru o soluţie care, cu ajutorul tehnologiei, are ca ţintă reducerea accidentelor de pe trecerile de pietoni. Soluţia se bazează pe camere video montate de ambele părţi ale drumului şi un cip care să analizeze fluxul video cu ajutorul unor algoritmi de inteligenţă artificială. În funcţie de ceea ce fac pietonii, algoritmul transmite comenzi diferite unui set de lumini led, care luminează în mod diferit pentru a-i avertiza pe şoferi.

„În funcţie de ceea ce vede camera şi algoritmul, şoferul este alertat prin intermediul unor leduri puse pe stâlpi, în faţa trecerilor de pietoni, deci ledurile sunt orientate către şofer.”


Start-up Update

1. Invitat: Teodor Blidăruş, cofondator şi CEO, FintechOS - soluţii digitale pentru industria financiară

Ce e nou? Start-up-ul local se aşteaptă ca o nouă rundă de investiţii - probabil de 150-200 mil. dolari - să fie închisă mai degrabă în 2023.

„2022 e un an în care vrem să capitalizăm investiţiile pe care le-am făcut, echipa pe care am reuşit să o formăm - şi nu a fost un lucru simplu. Deci mă aştept ca o nouă rundă de investiţii - probabil de 150-200 de milioane de dolari - să fie închisă în 2023 mai degrabă decât în anul acesta.”


2. Invitat: Mihai Bran, medic psihiatru şi cofondator ATLAS.app – platformă de telemedicină

Ce e nou? Start-up-ul local a ajuns în prezent la o evaluare de circa 4 milioane euro, după ce a reuşit să obţină o primă finanţare, în valoare de 500.000 euro, de la eMAG Ventures. Cu investiţia primită, start-up-ul şi-a propus să îşi crească businessul local, dar să îşi extindă totodată prezenţa în Bulgaria, iar apoi să intre şi pe piaţa din Ungaria. Platforma ATLAS.app a fost lansată încă din 2016, axându-se pe zona serviciilor de terapie psihoemoţională, însă în ultimii doi ani start-up-ul a introdus şi servicii de telemedicină pentru care cererea a explodat în timpul pandemiei. 

„Împreună cu eMAG Ventures încercăm să creştem businessul la nivel local, dar şi să ne extindem pe pieţele din jurul României într-o primă etapă. În momentul de faţă, noi suntem deja prezenţi în Republica Moldova, dar şi în Bulgaria. Probabil ne vom concentra mai mult pe piaţa din Bulgaria, pentru că lucrurile sunt destul de instabile acum în Republica Moldova şi vom încerca să mergem atât cu modelul B2B, cât şi cu cel B2C în Bulgaria. Vrem să ne creştem prezenţa şi să investim mai mult în zona de promovare a serviciilor pe care deja le oferim împreună cu nişte parteneri din Bulgaria. În momentul când am lansat produsul de telemedicină în Bulgaria eram singuri pe piaţă, însă între timp au mai apărut competitori. Dar, din punctul nostru de vedere, pe piaţa bulgară nu este o rată de adopţie atât de mare precum în România şi va fi puţin mai greu să promovăm aceste servicii de telemedicină.”


Dacă aveţi un proiect de start-up tech scrieţi-ne pe adresa de e-mail zfitgeneration@zf.ro.

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovix, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.