Recesiunea copiata la imprimanta

Autor: Razvan Muresan Postat la 21 iunie 2011 27 afişări

Criza economica mondiala din ultimii trei ani si dezastrul de la Fukushima au fost printre cele mai grele lectii pe care le-a invatat japonezul Hiromi Taba, presedintele Epson Europe, in cei aproape 30 de ani de cand se afla in companie.

Lucreaza de aproape 30 de ani in companie si le-a vazut pe toate de cand a intrat in afacerea cu scannere, proiectoare si imprimante. Hiromi Taba este astazi presedintele si directorul de operatiuni al Epson Europe, centrul european al Seiko Epson Corporation din Japonia. Era 1983 cand ajungea in departamentul de cercetari si planificare de marketing, ulterior avansand in ierarhie in mai multe functii de conducere. Criza economica si dezastrul de la Fukushima au fost probleme mai putin obisnuite pentru managerul japonez. Brusc, clientii cu afaceri mari au decis sa nu mai investeasca in aparatura noua si, dorindu-si cat mai multi bani lichizi, au incetat comenzile. Cata vreme mai bine de jumatate dintre clientii Epson sunt companii, efectele nu au intarziat sa apara. Este, deci, un motiv de expunere in plus pentru ca sectorul afacerilor a fost primul lovit de vicisitudinile recesiunii. Scaderea a fost insa de putin peste 10%, iar in 2011 s-a oprit.

S-a schimbat insa comportamentul clientilor. "Iremediabil", spune Taba: "Decat sa aiba stocuri pentru trei saptamani, acum acestea se intind pe cel mult o saptamana, iar noi credem ca, desi va urma iesirea din criza, ei nu vor reveni la vechile obiceiuri". Interesant e ca atat clientii obisnuiti, dar si companiile au inteles ce inseamna reducerea costurilor. Iar cresterea din ultimele luni se bazeaza tocmai pe noile lansari de produse mai eficiente. Practic, cele menite sa sprijine clientul in taierea cheltuielilor, care chiar sa se simta in buzunar prin cheltuieli mai mici cu 20-40%, nu au avut probleme la vanzare.

Cea mai mare parte a pietelor mature, SUA, Japonia si Europa de Vest au fost puternic afectate de recesiune. Daca ne referim la dimensiunea afacerilor, Romania nu este o piata mare pentru zona europeana, dar la nivel de regiune potentialul de crestere este "urias". In cealalta tabara, China si statele Asiei de Sud-Est au crescut in ciuda valului de cadere economica globala, in timp

ce Orientul Mijlociu si Africa au rezistat cu bine crizei.

In parte, in statele unde vanzarile Epson au ramas constante sau au crescut, spune Taba, nu exista lanturi internationale de banci, iar impactul global nu e atat de mare: "Cererea puternica din China este un alt motiv pentru care statele invecinate au reusit sa exporte mai mult si sa-si atraga beneficii enorme de pe seama acestei tendinte".

Tarile vecine Chinei au fost salvarea si in perioada de dupa cutremurul devastator urmat de valul tsunami din primavara. Epson detine chiar la Fukushima, zona puternic afectata de dezastrul nuclear care a urmat valului tsunami din martie 2011, o fabrica de quartz pentru dispozitive electronice, segment unde compania are peste 30% cota de piata la nivel global. Au fost raportate distrugeri in acea zona in ce priveste aria de fabricare, dar si in celelalte trei fabrici din arhipelag - "mult mai afectate".

Imprimantele au insa mii de subcomponente in constructie, iar aici solutiile s-au gasit cu dificultate: "Ne-a luat ceva timp si inca nu suntem complet refacuti dupa Fukushima, dar produsele ies la aceleasi standarde de calitate, iar vestea mai buna a fost aceea ca avem mari fabrici in Malaiezia, Thailanda, Singapore si China, care au putut sa faca fata cererii". Ce a fost mai greu a trecut, iar optimismul este acum cel in care se increde seful Epson Europe. In viziunea sa, semnele redresarii pietei au aparut si vor continua sa apara si in 2011 si 2012, desi sunt si incertitudini in tarile din sudul Europei. Per total, piata insa va creste, iar cartile norocoase pentru Europa vor fi Germania, tarile scandinave si Europa de Est.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
analiza,
epson europe,
Hiroma Taba,
imprimante
/business-hi-tech/it/recesiunea-copiata-la-imprimanta-8352989
8352989
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.