Internet in constructie. Cum e sa fii antreprenor in online-ul romanesc?

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 15 decembrie 2010 175 afişări

Cum e sa fii antreprenor in online-ul romanesc? Cu mult in urma fata de Occident, in faza in care bazele afacerilor se pun caramida cu caramida. Cei mai multi aduc bani de-acasa ori de la prieteni, dar ocaziile de a obtine finantare de la investitori nu lipsesc, pentru cei care stiu sa faca un plan de business viabil si au o idee capabila sa aduca bani.

"Lipseste in continuare un Silicon Valley romanesc", spune Dan Lupu, directorul de investitii strategice al Intel Capital pentru zona Europei Centrale si de Est, despre industria online din Romania. Nu de o aglomerare de antreprenori intr-un singur loc este insa vorba, ci mai degraba de un soi de infrastructura a internetului, din care sa faca parte deopotriva antreprenorii si investitorii si de unde sa fie pornite start-up-uri pe banda rulanta, exact cum se intampla in Silicon Valley-ul american, care a generat afaceri uriase in domeniu. "Fata de anii trecuti, sunt totusi mai multe oportunitati de investitii pe internet", observa Lupu.

Un asemenea mediu ar avea un impact urias asupra online-ului, aflat deocamdata in stadiu incipient, pe masura unei tari in care antreprenoriatul in sine oricum nu are o traditie prea lunga. "Vorbim de numai 20 de ani de antreprenoriat, pe cand Europa Occidentala are un avans de aproape doua secole", reflecteaza Marius Ghenea, omul de afaceri din spatele companiei de retail online Fit Distribution, care a devenit in ultimii ani si business angel, fiind dispus sa investeasca in afaceri aflate la inceput. Una din trei idei care ii sunt propuse are legatura cu internetul, dar proiecte valoroase sunt putine.

Pe de-o parte pentru ca exista asteptari foarte mari din partea fondatorilor, iar pe de alta parte pentru ca atata vreme cat nu se va schimba situatia actuala, in care informatiile consistente si corecte despre online sunt rare, cei care pornesc un business in domeniu nu vor avea la indemana toate datele pentru a materializa ideea si a structura un plan de afaceri coerent. "Planul de afaceri corect poate face o diferenta foarte mare cand vine vorba de succesul proiectului", spunea saptamana trecuta Bogdan Secara, internet development directorul Apropo Media, in timpul unei prezentari sustinute la NetCamp, unul dintre cele mai importante evenimente dedicate mediului online.

Multe idei ajung astfel sa nu mai fie finalizate niciodata, altele sunt finantate modest chiar de antreprenori si doar cateva reusesc sa se transforme intr-un business in toata regula, sa castige interesul consumatorilor si finantare din partea unui investitor. "Daca nu poti pleca singur la drum, mai bine nu mai pleci deloc", apreciaza insa Ghenea, cu argumentul ca afacerile cele mai bune au pornit atunci cand fondatorii s-au bazat pe fortele proprii si nu au asteptat finantare din partea altora.Aproximativ o treime dintre proiectele pornite in ultimii doi ani pe internet au presupus strict investitia de resurse din partea antreprenorului, in primul rand timpul si munca propriu-zisa de dezvoltare, potrivit Web Start-Up Survey, un sondaj realizat in prima parte a lunii noiembrie in randul a 120 de proprietari de afaceri online.

Jumatate dintre ei au pus pe masa bani din surse proprii pentru a putea porni afacerea, o parte s-au imprumutat de la prieteni sau familie si cativa au recurs la imprumuturi bancare pentru a acoperi investitia initiala. Doar 6% au convins un investitor de tip "business angel" sa finanteze proiectul, iar cei care au atras fonduri de investitii sunt si mai putini, insemnand cam 2% din total. Si nu pentru ca n-ar avea sanse sa atraga o finantare, pentru ca dupa cum spune Marius Ghenea, diferentele intre afacerile online si cele offline nu sunt foarte mari cand vine vorba de implicarea unui investitor, ci probabil doar pentru ca nu se pricep la acest aspect.

"Internetul este totusi un domeniu unde investitiile initiale necesare sunt inca mici. Barierele de intrare sunt practic cunostintele, dar inclinatia catre aceasta zona impinge in ultima vreme tot mai multi tineri catre online", spune Vlad Stan, fondatorul companiei SeedMoney, care finanteaza proiecte aflate la inceput, si al Bucharest Hubb, un centru unde mai multi antreprenori sa poata lucra si face schimb de resurse si cunostinte. Numarul proiectelor ce solicita o finantare de la SeedMoney, de cel mult 50.000 de euro, este insa in continuare destul de redus.

Din perspectiva antreprenorilor, criza conteaza si nu prea. Doar 17% dintre respondentii Web Start-Up Survey au recunoscut ca au fost foarte afectati de criza, in timp ce unul din 100 s-a vazut nevoit sa-si inchida afacerea. De partea cealalta, 65% s-au incadrat in categoria celor care au resimtit in mica masura problemele economice, iar pentru 18 procente dintre ei, situatia a fost mai degraba o oportunitate de unde au avut de castigat. Poate si pentru ca nu foarte multi se bazeaza in totalitate pe afacerea online ca sursa de venituri. Internetul nu este o industrie capabila sa sustina multe afaceri - veniturile din publicitatea online au fost anul trecut mai mici de 16 milioane de euro, potrivit studiului Romanian Online Advertising Study (ROADS) realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers, iar pe de alta parte, consumatorii n-au scapat de reticentele cu privire la serviciile oferite pe internet.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/it/internet-in-constructie-cum-e-sa-fii-antreprenor-in-online-ul-romanesc-7800906
7800906
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.