Cum se face trecerea de la cultul digitalizării la cultura transformării digitale?

Autor: Ioana Matei Postat la 21 martie 2022 135 afişări

Cum se face trecerea de la cultul digitalizării la cultura transformării digitale?

„Am trecut de la ceea ce era un trend, la o adevărată cultură a digitalizării, cu accente de cult pe alocuri pentru că, deşi nu generează neapărat exuberanţă, are adepţi, are promotori, are curente, are evoluţii şi rafinări. Iar partea frumoasă este că un sistem binar, de 0 şi 1, câteva linii de cod, pot revoluţiona un proces din perspectiva vitezei şi eficienţei”, descrie Ioana Birta, CFO al producătorului de materiale de construcţii TeraPlast, perspectiva sa asupra digitalizării, chiar în paginile acestui catalog. Este o idee cu care am rezonat din momentul în care am început să schiţăm proiectul anuarului „Top Digital Transformers”, în urmă cu câteva luni, împreună cu partenerii de la DocProcess.

Digitalizarea este unul dintre cele mai influente megatrenduri ale prezentului: de câţiva ani, aceasta este una dintre principalele direcţii în care companiile spun că investesc, iar în pandemie, „transformarea digitală”, „digitalizarea forţată”, „revoluţia digitală” au fost nelipsite din discursurile majorităţii reprezentanţilor de companii.

Prin intermediul „Top Digital Transformers”, ne-am propus să mergem dincolo de conceptul menţionat deseori în interviurile noastre şi, poate, în PowerPoint-urile pentru investitori şi să vedem ce personaje, investiţii, rezultate concrete sunt generate de acest buzzword. Am aflat şi în acest caz că, dincolo de resursele financiare şi de timp, transformarea digitală necesită oameni buni şi pasionaţi de ceea ce fac, ale căror poveşti merită să fie spuse. Fie că au o funcţie specifică domeniului (CIO, CTO etc.), fie că sunt oamenii din companii care şi-au asumat rolul de a conduce avangarda digitală (CEO, CFO etc.), fără a avea neapărat „în fişa postului” această responsabilitate, în răspunsurile lor veţi găsi nu doar o definiţie clară asupra termenului, ci şi exemple concrete ale beneficiilor aduse de aceasta. Pentru unii dintre ei, transformarea digitală înseamnă  economie de timp, mai mult spaţiu pentru creativitate, reducerea riscului de apariţie a erorilor, apropierea de consumatori, uneltele care îţi permit „să faci mai mult”. Iar proiectele care aduc aceste rezultate sunt din ce în ce mai diverse: de la proiecte de telemedicină şi soluţii de muncă în regim remote pentru zona corporate, până la fabrici inteligente din industria românească, unde sute de roboţi lucrează deja alături de angajaţii umani. Liderii digitali din România au stabilite direcţii concrete de investiţii şi au înţeles că, deşi avansul tehnologic este important în îmbunătăţirea sau construirea de noi procese şi soluţii de business, tehnologia este un mijloc, şi nu un scop.

Transformarea digitală de succes are nevoie de oameni eficienţi, care nu trebuie neapărat să aibă experienţa de a scrie linii de cod, cât abilitatea de a-i implica pe toţi cei din organizaţie în schimbarea unei întregi culturi.

Metodologie: Catalogul „Top Digital Transformers” reprezintă un proiect realizat de Business MAGAZIN şi susţinut de compania DocProcess, care are menirea recunoaşterii meritelor acelor persoane ce au înregistrat reuşite în domeniul transformării digitale. Business MAGAZIN a trimis, între lunile octombrie 2021 şi februarie 2022, un formular cu întrebări destinat persoanelor recunoscute pentru proiectele de transformare digitală din cadrul companiilor pe care le reprezintă, din varii industrii. Ne-am axat pe companii considerate a fi în avangarda transformării digitale de către reprezentanţii acestora şi de către piaţă. Am primit 58 de răspunsuri, pe care le veţi putea citi în acest anuar. Acest proiect nu reprezintă un clasament, iar numele incluse în cadrul catalogului nu sunt, cu siguranţă, numele tuturor liderilor digitali din companii: lista este deschisă şi aşteptăm în continuare propunerile dvs. de lideri digitali, atât pentru articolele din Business MAGAZIN, cât şi pentru ediţiile viitoare ale acestui proiect. 

Ioana Matei este Editor Business MAGAZIN

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
digitalizare,
catalog

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.