Câţi şi de ce facem cumpărături online?

Autor: Dorin Oancea Postat la 22 ianuarie 2013 340 afişări

Aproape jumătate dintre români (44%) aleg să facă achiziţii online din străinătate deoarece preţurile pentru produsele pe care şi le doresc sunt mai mici. Criteriul preţului mai mic este unul comun pentru toti utilizatorii PayPal din CEE, precizează studiul “Brand Availability in CEE” realizat de PayPal.

Românii şi majoritatea locuitorilor din Europa Centrală şi de Est sunt interesaţi în principal de preţ şi de disponibilitatea produsului atunci când fac achiziţii online, atât pe plan local, cât şi pe plan internaţional. Atunci când este vorba de brandurile preferate, românii apelează la magazinele online din străinătate pentru a cumpăra Adidas şi Nike, Emporio/Giorgio Armani, Ralph Lauren, Hugo Boss, Chanel sau Dior, Diesel ori Tommy Hilfiger, Calvin Klein şi Casio, Apple şi Samsung, dar şi alte branduri care nu sunt disponibile pe piaţa din România.

Între motivele pentru care românii aleg să cumpere produse din magazine online din străinătate se numară şi dorinţa de a avea acces la anumite versiuni ale produsului dorit - care nu sunt disponibile pe piaţa din România - (17.5%) sau faptul că un anumit brand sau model nu este disponibil pe piaţa din România (17.1%). Din punct de vedere al disponibilităţii brandurilor, piaţa românească este similară cu cele din Ungaria, Polonia, Cehia şi Slovacia.

Studiul "Brand Availability in CEE" a fost realizat de PayPal cu ajutorul a 12.000 dintre utilizatorii săi din România, Ungaria, Cehia, Slovacia şi Polonia. Raportul evidentiază două lucruri importante: o creştere a numărului de tranzacţii cu valoare mică făcute în străinătate (tranzacţii sub 100 RON) şi o creştere a rolului Asiei ca destinaţie pentru achiziţii online. Tranzacţiile de valoare mică au caracterizat până acum tranzacţiile pe pieţele locale. Aceasta schimbare sugerează creşterea încrederii în shoppingul online indiferent de locul în care se află sediul vânzătorului. în acelaşi timp, cumpărăturile de valori mici indică şi un grad crescut de maturitate a pieţei, arătând că utilizatorii de internet se simt confortabil şi în siguranţă atunci când fac online cumpărături de zi cu zi, achiziţionând bunuri digitale cum ar fi muzica, ştiri online sau jocuri pentru computer.

Al doilea trend este reprezentat de creşterea importanţei pieţei asiatice în relaţie cu achiziţiile online. Diferenţele culturale şi distanţa dintre Europa Centrală şi de Est şi Asia nu mai reprezintă o problemă. în funcţie de categoria de produse achiziţionate, achiziţiile online sunt preferate de 25% dintre consumatorii din România şi din regiune.

Produsele din Asia par a fi alternativa mai ieftină. Cele mai populare branduri de îmbrăcăminte cumpărate online de către români sunt Levis, Adidas, Tommy Hilfiger sau Calvin Klein. Atunci când cumpără haine, românii preferă magazinele din Uniunea Europeana, apoi pe cele din SUA şi Asia.

În materie de electronice, branduri precum Apple şi Samsung, Asus, Benq, Canon, Dell, HP, HTC sau IBM fac parte dintre preferatele consumatorilor români. Majoritatea românilor care folosesc PayPal spun că au achiziţionat electronice în special pe plan local în ultimul an; pe de altă parte, cei care au făcut achiziţii din străinătate au preferat magazinele online din Uniunea Europeană, urmate de cele din Asia şi Statele Unite.

Pe de altă parte, atunci când caută să cumpere alternative mai ieftine, consumatorii români se orientează către piaţa asiatică. Românii cumpară în special pe plan local, însă apelează la piaţa internaţională atunci când nu găsesc produsele pe care le doresc. Din acest punct de vedere, românii, ungurii, slovacii şi cehii au obiceiuri de consum similare, în timp ce polonezii sunt loiali pieţei lor locale.

Care sunt produsele pe care românii le cumpără din străinătate?

În afară de produsele diverse (55%), românii cumpară cel mai mult electronice (37.54 %), produse digitale şi software (31%), îmbrăcăminte (17.67%), bijuterii şi ceasuri (13.27%), dar şi parfumuri şi produse cosmetice - sub 10 %.

Conform informaţiilor colectate în cadrul "Brand Availability Report", majoritatea românilor care folosesc PayPal au cheltuit în medie 900 RON pentru achiziţii online (39%), pe locurile următoare în top situându-se cei care au cheltuit 100-299 RON pentru cumpărături online în ultimele 12 luni şi cei care au alocat 700-899 RON pentru a face achiziţii via PayPal. Când este vorba de sume mari cheltuite online, România şi Slovacia sunt pe primele locuri în CEE (39%), urmate de Cehia (33%), Ungaria (26%) şi Polonia (22%).

Consumatorii cu studii superioare cumpără mai des din străinătate

Trei sferturi (75%) dintre utilizatorii români de PayPal care au participat la studiul "Brand Availability in CEE" au absolvit studii universitare sau post universitare, majoritatea locuind în mediul urban. O treime dintre utilizatorii români de PayPal (32%) fac cumpărături online o dată pe trimestru, aproape o treime (32%) cumpără online de câteva ori pe trimestru, o cincime (18.7%) - o dată la jumătate de an şi 17% - mai des decât o dată pe lună. Restul celor care au răspuns la studiu fac cumpărături online o dată pe lună, o dată pe an sau mai rar de atât.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
comert online,
internet,
vanzari,
consum,
obiceiuri
/business-hi-tech/it/cati-si-de-ce-facem-cumparaturi-online-10516388
10516388
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.