Gadget Review: alternativă viabilă la iPhone X şi Samsung S9 - VIDEOREVIEW

Autor: Florin Casota Postat la 15 aprilie 2018 2345 afişări

Anul trecut, ironizam Sony spunând că a reuşit să lanseze în 2017 un smartphone vechi de trei ani. Mă refeream la designul învechit al lui Sony Xperia XZ. Gigantul japonez s-a ambiţionat şi prin noul vârf de gamă (XZ2) revine în lupta celor mai bune smartphone-uri de pe piaţă.

+ DESIGN MODERN

+ PERFORMANT

+ SINGURUL TELEFON CARE FILMEAZĂ 4K HDR

+ SLOW MOTION 960 FPS LA 1.080 P

-CAM GREU

- AMPLASAREA SENZORULUI DE AMPRENTĂ NU ESTE IDEALĂ

Xperia XZ2 a trecut printr-un proces de împrospătare şi noul telefon a intrat în standardele moderne cu o combinaţie de sticlă şi aluminiu. Marginile de jos şi de sus s-au micşorat şi ecranul s-a întins până în lateral la cadrul de aluminiu. Telefonul este destul de mare, are o diagonală de 5,7 inchi, o grosime de 11,1 mm şi spatele este rotunjit.

XZ2 este un telefon destul de greu (198 g), iar raportul de aspect 18:9 îl face destul de îngust pentru a putea fi ţinut confortabil în mână. n lateral se se află butoanele pentru pornire şi cel de volum, dar şi un buton pentru camera foto (Sony păstrează tradiţia). Pe spate se află şi un senzor de amprentă, care la o primă vedere pare amplasat prea jos pentru ca telefonul să fie deblocat uşor. n perioada de testare, am început să mă obişnuiesc să ţin telefonul mai jos astfel încât să ajung cu uşurinţă cu degetul pe senzor. Totuşi, nu pot să spun că prefer acest sistem faţă de celelalte.

Ecranul este unul IPS LCD, ocupă 76% din suprafaţa telefonului, are o rezoluţie de 1.080 x 2.160 pixeli şi este HDR (High Dynamic Range). La fel ca şi în cazul XA2, XZ2 vine cu un mod contrastant de afişare a culorilor, ce face ca filmele şi fotografiile să pară mai vii. Faptul că ecranul este HDR înseamnă că este ilustrată o gamă mai largă de culori, iar în termeni simpli se traduce într-o imagine bună, excelentă pentru consum media.

Sony a creat acest smartphone cu gândul la entertainement şi la consumul de media (jocuri video, filme sau muzică) şi de aceea a echipat telefonul cu două difuzoare stereo ce vin cu un nou sistem numit Dynamic Vibration System, care fac ca telefonul să vibreze. Intenţia companiei este să replice cumva experienţa de la cinema atunci când basul puternic îţi zguduie scaunul, la o scară mai mică, bineînţeles. Astfel, atunci când cineva loveşte o uşă, simţi o vibraţie puternică în telefon.

E bine că poţi seta intensitatea acestui efect, deoarece la nivel maxim telefonul se zguduie destul de tare şi nu oferă o experienţă plăcută, ci mai degrabă una deranjantă. Pe nivelul normal este o experienţă interesantă, dar eu am preferat nivelul de vibrare redus.

Difuzoarele au un volum bun şi sunetul are o calitate bună. Aşadar, japonezii oferă o experienţă completă pentru cei care obişnuiesc să vadă multe filme pe telefoane. Sony Xperia XZ2 este un telefon dotat cu componente de top: cel mai nou procesor Snapdragon 845, procesor grafic Adreno 630, 4 GB RAM (există variantă şi cu 6 GB RAM) şi cu un spaţiu de stocare intern de 64 GB, extensibil până la 400 GB printr-un card microSD. Asta face din XZ2 unul dintre cele mai performante telefoane de pe piaţă (în testele realizate de mine, pe platforma AnTuTu, XZ2 a obţinut scoruri de peste 250.000 de puncte, devenind lider). Alte teste (de exemplu: Basemark OS, Geekbench) îl pun pe locurile doi, trei sau patru, dar, oricum ar fi, XZ2 este un smartphone care nu ar trebui să se împiedice cu nicio aplicaţie, joc sau cu multitasking.

Pentru partea de fotografie, compania japoneză a ales o cameră foto cu un senzor de 19 MP cu o deschidere a diafragmei de f/2.0 dotată cu tehnologia Motion Eye. Calitatea fotografiilor făcute cu această cameră este consistentă, telefonul realizând fotografii contrastante, cu detalii bune în condiţii de iluminare potrivite. Totuşi, din cauza faptului că senzorul este unul larg, imaginea pierde din claritate la colţuri.

Modul auto este destul de priceput în a recunoaşte diferite scenarii de fotografiere (peisaj, portret etc.) şi ajustează setările conform acestor setări. Totuşi, la fel ca la Xperia XA2, modul de fotografiere este destul de lent.

Surprinzător, camera Sony nu are stabilizare optică şi sistemul se bazează doar pe stabilizare electronică (realizată din software) pentru ca imaginile să arate bine. n aceste condiţii, imaginile realizate pe timp de noapte arată destul de bine. Sistemul de reducere a zgomotului lui XZ2 este destul de agresiv; drept urmare claritatea este îmbunătăţită, dar în acelaşi timp zgomotul din imagine este mult mai pronunţat.

Camera frontală a suferit şi ea modificări faţă de modelul anterior, fiind una de doar 5 MP (f/2.2); este una competentă, dar fără nimic impresionant. Selfie-urile realizate pe timpul zilei arată satisfăcător, nu duc lipsă de detalii, dar atunci când luminozitatea scade, zgomotul din imagine devine evident.

Pe partea de video, Sony vine cu o premieră: XZ2 este primul smartphone din lume ce poate filma 4K HDR, ceea ce înseamnă imagini cu o dinamică a culorii mai largă. Pe scurt, detaliile din zonele întunecate şi luminoase sunt mai clare decât cele regăsite într-o filmare clasică. Am filmat 4K HDR pe înserat şi am fost mulţumit de rezultat.

2018 este anul slow-motionului: mai toţi producătorii introduc pe smartphone-urile de top filmarea la 960 de cadre pe secundă, dar Xperia XZ2 este unul dintre singurele telefoane care pot filma la 960 fps la o calitate full HD (1.080 p). nsă există şi aici un mic compromis, durata filmării fiind înjumătăţită faţă de 720 p. Din păcate, încă nu există stabilizare a imaginii pe video la rezoluţie 4K sau 1.080 p la 60 de cadre pe secundă.

Telefonul este echipat cu o baterie de 3.180 mAh (nici foarte mare, nici foarte mică pentru un telefon de aceste dimensiuni); acest lucru înseamnă, în cazul meu, o autonomie de o zi şi jumătate. Pentru unii utilizatori este suficientă şi pentru utilizare timp de două zile, cu siguranţă. De remarcat este că Samsung S9 Plus, cu o baterie de 3.500 mAh, are o autonomie similară.

Luând în considerare toate aceste elemente, pot să spun că Sony, prin intermediul Xperia XZ2, intră în lupta pentru cel mai bun smartphone al anului.

CASETĂ TEHNICĂ

PROCESOR OCTA-CORE SNAPDRAGON 845