Cum au reuşit două cântăreţe celebre să ajute mai multe oraşe mari din America să îşi revină după pierderile uriaşe cauzate de pandemia de COVID

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 17 octombrie 2023 265 afişări

Swiftiştii care s-au adunat în oraşele de pe parcursul Eras Tour au umplut hoteluri până la refuz şi au aglomerat restaurantele. Fed a observat asta. Muzica şi prezenţa lui Taylor Swift au devenit un motor de creştere pentru economia locală. Mecanismul taylornomiei este simplu: când Taylor Swift vine în oraş, fanii ei cheltuie fără măsură.

Cele 20 de oraşe americane în care cântăreaţa de muzică pop şi-a adus anul acesta turneul nu ar putea fi mai mulţumite. Invazia de fani le-a ajutat să-şi revină de pe urma impactului economic al pandemiei, spectacolele atrăgând turişti şi deschizând portofele. Prima etapă a Eras Tour, care a început în martie şi s-a încheiat pe 9 august, este probabil cel mai mare turneu din istoria concertelor, cu încasări de 1 miliard de dolari.

Taylor Swift umple stadioane de fotbal cu mai mult de 70.000 de locuri, iar cântăreaţa stă adesea în oraş câteva zile, dând timp afacerilor locale să digere banii swiftiştilor. Pentru a atrage fani în magazinele lor, mici şi mari antreprenori vând gogoşi cu chipul lui Swift pe ele sau pregătesc cocktailuri numite după melodiile ei. Un muzeu din Nashville a sincronizat lansarea unei expoziţii cu costume purtate de Swift pentru a coincide cu spectacolele ei de acolo. Mara Klaunig, analist la firma de cercetare economică Camoin Associates, spune că după ce au stat în casă în timpul pandemiei, oamenii sunt gata să facă o escapadă de weekend pentru a-şi vedea idolul.

„Există o cerere defulatorie de a merge la distracţie şi socializare”, a explicat ea. Iar Eras Tour este cel mai potrivit pentru acest lucru. „Oamenii sunt dispuşi să călătorească departe pentru a o vedea pe Swift.” În Las Vegas parcă a revenit atmosfera din 2019 când cântăreaţa a dat spectacolul acolo în martie. Autoritatea de turism din oraş a creditat concertele superstarului cu creşterea numărului de vizitatori la niveluri apropiate de cele de dinainte de pandemie. Turul a primit, de asemenea, atenţie din partea Federal Reserve Bank of Philadelphia, care a declarat că luna mai a fost cea mai bună lună a oraşului pentru veniturile hoteliere de la debutul pandemiei încoace, în mare parte mulţumită Turului Eras.

Chicago şi Minneapolis au doborât recordurile istorice pentru numărul de camere de hotel ocupate în timp ce Swift a cântat în aceste metropole.

În Cincinnati, cheltuielile legate de turneul lui Swift au ajuns la aproximativ 48 de milioane de dolari, potrivit biroului de turism al oraşului, Visit Cincy. „Ea este o forţă”, spune Julie Calvert, CEO al Visit Cincy, despre Swift.

Chiar şi oamenii care n-au mai apucat sau nu şi-au mai permis bilete au călătorit pentru a fi aproape de ea. În cele două nopţi în care Swift a concertat în Cincinnati, mii de oameni s-au adunat în parcurile din jurul stadionului Paycor pentru a cânta în cor, în aer liber, ca la concert. Aproape 41.000 de persoane au mers la un eveniment din Cincinnati numit Taygate, unde peste 2.000 dintre acestea au primit aranjamente de păr gratuite şi machiaj cu sclipici pentru spectacol. Mulţimile au asaltat cofetăria de vafe Taste of Belgium din apropiere, unde fanii au putut savura cocktailuri Lavender Haze, numite după hitul lui Swift din 2022. Taste of Belgium a anunţat că a avut cele mai bune două zile de vânzări de la deschiderea locaţiei în urmă cu şapte ani. Calvert nu se aşteaptă ca un alt concert să aibă acelaşi impact.

„Numai ea”, a spus executivul despre Swift. „Ea are acea magie.”

Site-ul Ticketmaster s-a prăbuşit în noiembrie anul trecut când biletele pentru turneul Eras din SUA au fost puse în vânzare, o dezamăgire care a dus la o audiere în Congres.

Fanii norocoşi care au apucat bilete au cheltuit sute de dolari pe ţinute pentru spectacol, angajând designeri pentru a recrea costumele purtate de Swift pe covorul roşu sau în videoclipurile muzicale. La concerte, ei au făcut schimb de brăţări de prietenie cu mărgele pe care erau inscripţionate titlurile cântecelor. Oraşele au încercat să-i întâmpine pe swiftişti. Glendale, din Arizona, s-a redenumit temporar Swift City; Swift a fost numită primar onorific al Santa Clara, California; iar Turnul Willis din Chicago a fost luminat violet şi auriu într-o noapte şi verde şi albastru în alta ca omagiu adus unor albume ale lui Swift.


Taylor Swift nu este singurul fenomen din sfera divertismentului care a căpătat dimensiuni economice. Beyoncé are şi ea puterea de a impulsiona creşterea economică cu armatele de fani care o urmăresc. Bloomberg Economics a calculat că Swift, Beyoncé cu turneul ei Renaissance World Tour şi filmele Barbie şi Oppenheimer ar putea contribui cu 8,5 miliarde de dolari la avansul economiei americane în trimestrul III.


În Nashville, Tennessee, Country Music Hall of Fame and Museum a lucrat rapid pentru a organiza o expoziţie pop-up Taylor Swift care să coincidă cu oprirea ei din mai.

Expoziţiile necesită de obicei patru ani de planificare, a povestit CEO-ul Kyle Young. Dar muzeul a avut doar cinci luni pentru a crea evenimentul temporar. Muzeul a afişat câteva dintre lookurile lui Swift din ultimii ani, inclusiv un costum de baie roz şi o jachetă din blană artificială pe care Swift a îmbrăcat-o în videoclipul „You Need to Calm Down” din 2019. De asemenea, au fost expuse şapca şi rochia pe care vedeta le-a îmbrăcat când Universitatea din New York i-a acordat anul trecut un doctorat onorific în arte plastice.

Efortul a dat roade: luna mai a fost cea mai bună lună a muzeului din istoria sa de 65 de ani, cu 114.000 de persoane cumpărând bilete, a spus Young. „Pentru prima dată, am vândut tot”, a exclamat el. În Minneapolis, postarea pe Instagram a Glam Doll Donuts cu gogoşi cu tema Taylor Swift a dezlanţuit infernul. „Oamenii făceau coadă la magazin şi sunau toată ziua, crizându-se pentru că doreau o gogoaşă Taylor şi nu apucă să cumpere”, a spus coproprietarul Teresa Fox. „Nu ne aşteptam la aşa ceva.” Gogoşile au venit într-o cutie de 12: zece aveau numele fiecărui album al lui Swift, una avea semnătura ei şi alta avea faţa imprimată cu ciocolată. Toate cele 12 aveau sclipici comestibil. O cutie a costat 63 de dolari.

Morgan Narkiewicz din Syracuse, N.Y., a fost la Minneapolis pentru turneul Eras când prietena ei a văzut postarea. „Ne-am spus: <<Absolut, avem nevoie de ele>>”, şi-a amintit Narkiewicz, care a spus că prietena ei a cumpărat o cutie, în timp ce ea a cumpărat o cafea şi alte două gogoşi pentru 6 dolari fiecare. „Am plecat cu mult prea multe gogoşi.”

Glam Doll Donuts a vândut sute de cutii, a spus Fox, şi la un moment dat magazinul a trebuit să respingă comenzile pentru că nu a mai putut produce în cantităţi suficiente.

„Nu am mai muncit atât de mult de când am deschis magazinul” acum un deceniu, a spus Fox. „Am avut zile de lucru de 18 ore în care nu am făcut altceva decât gogoşi Taylor Swift.”

Restaurantul şi barul Redd’s din Carlstadt, N.J., situat vizavi de stadionul MetLife, este obişnuit să-i servească pe cei care merg la spectacole. Dar swiftiştii au fost diferiţi: nu au vrut băutură scumpă. „Ne place mulţimea care merge la Metallica sau la Guns N’ Roses – oameni care vin să bea câteva pahare”, a spus coproprietarul Douglas Palsi. „Fanii lui Swift poftesc mai degrabă la meniuri fast-food.” Au compensat cu afacerea secundară. Redd’s percepe aproximativ 15 dolari pentru a transporta oamenii la stadion, perfect pentru părinţii care nu merg la spectacol, dar care doresc să evite necazurile şi traficul din parcarea stadionului.

Redd’s a transportat aproximativ 2.000 de persoane pe noapte pentru fiecare dintre cele trei concerte ale lui Swift din oraş, cu aproximativ 500 de oameni mai mult decât pentru un concert obişnuit, a spus Palsi. Afacerile din acele zile, care s-a întâmplat să fie în weekendul de Memorial Day, au fost de 50 de ori mai bune decât în weekendul obişnuit de vacanţă.

„Chiar nu o urmăresc”, a spus Palsi despre Swift. „Dar cu siguranţă că am fost un fan în weekendul de Memorial Day.” Taylornomia se globalizează acum. Swift a anunţat că Turneul Eras se îndreaptă către Asia, Australia, Europa şi America de Sud. La începutul lunii iulie, Ticketmaster a amânat vânzarea biletelor pentru spectacole din Franţa din cauza unei erori. Peste 900.000 de persoane aşteptau să cumpere bilete în acea zi. Swift nu are spectacole în Noua Zeelandă, dar Air New Zealand a spus că a fost prinsă într-o „avalanşă rapidă” – oameni s-au grăbit să rezerve zboruri către Australia, unde Swift va concerta în februarie. Compania aeriană a trebuit să adauge încă 14 zboruri pentru a transporta încă 3.000 de persoane. Unele dintre zboruri primesc un număr special de transport Swiftie: NZ1989, după cel de-al cincilea album al lui Swift. Cântăreaţa nu a avut spectacol nici la meciul de fotbal american de pe 1 octombrie dintre Kansas City Chiefs şi New York Jets, dar a fost pe stadion ca spectator, ceea ce a fost suficient ca taylormania să cuprindă şi National Football League. Doar la zvonul că vedeta ar putea veni să-şi vadă jucând presupusul iubit Travis Kelce (de la Chiefs) fanii au dat iama în bilete. Taylor Swift nu este singurul fenomen din sfera divertismentului care a căpătat dimensiuni economice. Beyoncé are şi ea puterea de a impulsiona creşterea economică cu armatele de fani care o urmăresc. Bloomberg Economics a calculat că Swift, Beyoncé cu turneul ei Renaissance World Tour şi filmele Barbie şi Oppenheimer ar putea contribui cu

8,5 miliarde de dolari la avansul economiei americane în trimestrul III. Astfel, nu trebuie să fie de mirare că USA Today, unul dintre cele mai citite ziare din SUA, după ce a publicat un anunţ că vrea să angajeze un jurnalist care să acopere tot ce reprezintă Swift şi Eras Tour, a creat un nou post în pas cu vremurile, cel de jurnalist care să scrie despe “influenţa lui Beyoncé în muzica, moda, cultura şi economia” Americii.   

Aproape 41.000 de persoane au mers la un eveniment din Cincinnati numit Taygate, unde peste 2.000 dintre acestea au primit aranjamente de păr gratuite şi machiaj cu sclipici pentru spectacol.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.