Orient Expres de mare viteza

Postat la 19 august 2008 127 afişări

Pareau ca si-au trait perioada de glorie in urma cu un secol, insa trenurile reintra cu viteza in vietile calatorilor afectati de cresterea pretului petrolului si de degradarea starii planetei.

Spre deosebire de alti designeri haute couture, francezul Christian Lacroix prefera sa calatoreasca cu trenul, mai ales de la Paris la Arles, locul unde a crescut.

“Cand eram tanar, in apropierea casei noastre trecea Le Mistral, trenul care ducea lumea mondena a vremii de la Paris la Cannes.” Designerul povesteste ca ii place adesea sa faca escapade si chiar daca alege de obicei masina, francezul crede ca trenurile au ceva magic. “Am luat trenul de la Paris la Napoli in urma cu o luna. Calatoria a durat o zi intreaga si am trecut prin peisajul de tara al Frantei si Italiei, prin tunelurile minunate din lemn din munti. Cand ajungi la Napoli, chiar simti ca te afli in Napoli. Daca as fi zburat, as fi ajuns intr-o ora, ar fi fost mult prea usor.” Pe fondul muzicii constante a rotilor de tren designerul face schite, citeste, scrie sau viseaza privind pe geam. “Este foarte romantic. Esti prins intre doua povesti, intre doua persoane diferite.”

 

Lacroix este doar unul dintre clientii de lux ai trenurilor care isi fac din nou loc in viata calatorilor prin lume. A fost un moment in care trenurile pareau a fi asezate pe acelasi raft cu scrisorile, telegramele sau timbrele, dupa ce in urma cu un secol dadeau ora exacta, iar timpul parea sa se scurga in functie de programul lor. Insa in contextul cresterii pretului petrolului, care afecteaza puternic costurile liniilor aeriene, al controalelor exagerate de securitate de pe aeroporturi, dar si al preocuparii pentru salvarea planetei, calatorii par sa se intoarca in gari.

Cel putin asa arata cifrele de vanzari ale marilor companii feroviare. Compania britanica Eurostar (cel mai important client al Eurotunelului), care leaga Paris de Londra, a anuntat ca vanzarile pentru clasa intai au crescut cu 22,6% in primele luni ale anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Per total, operatorul de trenuri de mare viteza a raportat o crestere a numarului de bilete vandute cu 25% si a numarului de pasageri cu 18%. Operatorul a anuntat ca majorarea numarului de pasageri s-a resimtit in orasele din nordul Londrei, precum Derby (crestere de 190%) si Nottingham (cu 131%). “Impactul cresterii pretului petrolului asupra biletelor de avion, combinat cu cresterea constiintei impactului pe care il are zborul asupra mediului, face ca tot mai multi pasageri sa renunte la avion in favoarea trenului”, spune Richard Brown, directorul executiv al Eurostar. 

 

Piata feroviara a devenit atat de atractiva, incat chiar si companiile aeriene au inceput sa ia in calcul alternativa. Astfel, grupul Air France-KLM a anuntat ca ia in considerare inlocuirea unora dintre zborurile din Europa cu servicii de tren de mare viteza in parteneriat cu un operator francez. Analistii estimeaza ca decizia ar putea duce la reduceri semnificative de costuri. Operatorul aerian a anuntat ca este in discutii cu Veolia, compania franceza de utilitati care opereaza deja pe cateva destinatii si care planuieste sa intre pe segmentul de mare viteza, dominat in prezent de operatorii detinuti de stat, precum SNCF, Deutsche Bahn, Thalys si Eurostar. Data cea mai recenta pentru introducerea serviciului ar putea fi ianuarie 2010, cand Uniunea Europeana va liberaliza piata feroviara.

 

“Evaluam fezabilitatea unui astfel de proiect, dar este mult prea devreme pentru a discuta termenii in care va fi implementat”, a declarat un purtator de cuvant al companiei. Miscarea ar putea insemna declinul zborurilor pe rute precum Paris-Frankfurt. Air France evalueaza de patru ani posibilitatea folosirii legaturilor feroviare pentru a completa serviciile aeriene.

 

Piata feroviara a ajuns sa devina o alternativa, la zborurile pe distanta scurta datorita eforturilor companiilor de a oferi servicii care sa compenseze dezavantajul timpului de calatorie, care chiar si in cazul trenurilor de mare viteza este de cel putin patru ori mai mare fata de zbor. In primul rand s-a pus accent pe viteza trenurilor, iar in prezent trenurile au ajuns la viteze de pana la 320 de kilometri pe ora. De exemplu, o calatorie de la Paris la Strasbourg dureaza doua ore si 20 de minute. Eurostar-ul face legatura Londra-Paris in doua ore si 15 minute sau Londra-Bruxelles intr-o ora si 51 de minute si a castigat 70% din piata datorita calatorilor care obisnuiau sa foloseasca liniile aeriene. Pe de alta parte, pentru a atrage clientii de business, care asigura mare parte din venituri, companiile feroviare au conceput pachete speciale in functie de clasa. De exemplu Eurostar a impartit clasa intai in doua pachete: Business Premier pentru turistii de business si Leisure Select pentru cei care se afla in vacanta. Fiecare are un vagon dedicat, iar printre serviciile oferite sunt ghisee speciale de check-in, prize pentru laptop, fotolii cu spatiu extins pentru picioare, mese gratuite si ziare sau reviste la discretie. Mai mult, calatorii de business au acces in terminalele de plecari si de sosiri la lounge-uri speciale, dupa modelul celor existente in aeroporturi.

 

Companiile feroviare au acordat o atentie speciala si interiorului. Designerul Christian Lacroix a fost ales de Caile Ferate Franceze sa refaca interiorul trenurilor de mare viteza (TGV). Designerul a imaginat compartimente care amintesc de hotelurile boutique, decorate cu elemente ultra moderne sic. Trenurile circula in Franta si pe rutele internationale din sudul Europei cu viteze de pana la 320 de kilometri pe ora, cu 20 de kilometri pe ora mai rapid decat celelalte linii TGV din Franta. Clasele sunt deosebite cu ajutorul culorilor: verde si gri pentru clasa intai, rosu si mov pentru clasa a doua.

 

Mai mult, fanii povestilor in care trenurile erau personaje principale si pentru care timpul de calatorie nu este o problema pot trai experientele personajelor datorita agentiilor care au reinviat trenurile clasice de lux. Trenul de lux Orient Express, care a fost pus in circulatie pentru prima data in 1883 este reinviat o data pe an pentru cei indragostiti de luxul inceputului de secol. Calatoria incepe la Paris, iar trenul trece prin Budapesta si Bucuresti, dupa care pleaca spre Varna si se opreste la Istanbul.

 

Aproximativ 80 de calatori platesc fiecare 6.000 de euro pentru calatoria visurilor. Trenul a apartinut si regelui Carol I intre 1933 si 1939, iar in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial a ramas imobilizat in Bucuresti. Trenul a fost mentionat frecvent in carti sau filme, precum “Crima in Orient Express” de Agatha Christie sau ecranizarea din 2004 a romanului lui Jules Verne, “In jurul lumii in 80 de zile”.

 

Exista si companii specializate in calatoriile cu trenuri de lux. De exemplu The Luxury Trains vinde pachete pentru sejururi in compartimente de lux care calatoresc in China si India. Trenurile au nume care duc cu gandul la povestile cu regi si maharajahi – Palace on Wheels, Great Indian Royale Express, iar interioarele sunt decorate cu mobilier din lemn masiv, matase si covoare persane.

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/lifestyle/orient-expres-de-mare-viteza-2939519
2939519
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.