Cei zece care ar putea îmbrăca românii în straie noi

Autor: Cristina Roşca Postat la 20 septembrie 2012 604 afişări

H&M a reuşit să adune mii de oameni la deschiderile primelor magazine din România, cozile formate amintind de perioada dinaintea căderii Cortinei de Fier, când românii se adunau cu mic, cu mare pentru o sticlă de lapte sau pentru una de ulei. La Zara, criză-necriză, niciodată magazinele nu sunt goale, hainele dispar de pe umeraşe în câteva zile şi sunt înlocuite rapid de altele noi, cu altă croială şi alte culori. Doar este vorba de fast-fashion. Ce alte nume cunoscute peste hotare ar putea să vină şi să revoluţioneze piaţa sau măcar să iasă din tiparele brandurilor deja existente?

Sute de branduri de modă mass-market populează piaţa locală, iar cele mai multe sunt străine. Doar în ultimii ani unii dintre cei mai mari jucători de la nivel mondial şi-au încercat norocul în România, reuşind într-o perioadă de doar trei-patru ani să ajungă la vânzări de zeci de milioane de euro.

România nu a reuşit să aibă careul de aşi, însă are totuşi o "mână norocoasă", atrăgând trei dintre cele mai mari nume de modă la nivel internaţional, respectiv H&M, Inditex şi Gap. I-a scăpat doar grupul japonez Fast Retailing, sub umbrela căruia se află brandurile Uniqlo sau Comptoir des Cotonniers.

Dintre cei trei prezenţi, primul care şi-a încercat norocul pe piaţa locală a fost grupul spaniol Inditex, care în decurs de mai puţin de un deceniu a deschis peste 80 de magazine sub şapte din cele opt branduri ale sale.Iniţial, în 2004 au fost aduse în franciză brandurile Zara şi Pull & Bear. Trei ani mai târziu gigantul a decis să intre direct şi în timp şi-a adus aproape toate brandurile - Zara, Zara Home, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, mai puţin Uterque. Acesta din urmă este un brand lansat în 2008 de compania lui Amancio Ortega, unul dintre cei mai bogaţi oameni ai lumii, care este specializat în vânzarea de accesorii (genţi, pantofi, bijuterii) pentru persoanele cu venituri peste medie. Spaniolii nu au adus încă marca în România pentru că, potrivit surselor apropiate companiei, piaţa locală nu este suficient de matură, însă planurile de viitor includ şi deschiderea unor magazine sub acest brand.

Grupul spaniol este singurul care a reuşit până acum să aducă pe piaţă mai multe branduri din propria "ogradă". După modelul creat de Inditex a încercat şi Kenvelo să se dezvolte, însă a adus pe piaţă, în parteneriat sau franciză, mărci care nu fac parte din niciun grup, respectiv Lee Cooper, Tom Tailor şi Time Out, care s-au alăturat grupului cu acelaşi nume.

Suedezii de la H&M, unul dintre cele mai populare şi cunoscute grupuri de la nivel mondial, au în total şase mărci, iar al şaptelea "&Other Stories" a fost anunţat în acest an. Suedezii s-au lansat şi pe piaţa locală în 2011, după mai bine de cinci ani de tatonări, iar sub umbrela Hennes & Mauritz se găsesc şi Cos, Monki, Weekday, Cheap Monday şi H&M Home.

În Barcelona, vizavi de hotelul de lux Mandarin Oriental, Cos s-a aşezat în apropiere de Bershka şi Blanco - un mass market spaniol. Nu departe a fost poziţionat şi magazinul surorii mai mari, H&M. Totuşi, hainele Cos, cu croieli drepte şi simple, de cele mai multe ori monocrome, nu aduc aminte prin nimic de cele din colecţiile H&M. De altfel, puţini sunt cei care ştiu că H&M are "branduri surori", mai puţin cunoscute. Dar Cos are un public propriu, stabil şi fidel. Mai mult, brandul suedez ar aduce o gură de aer proaspăt, cu hainele şi accesoriile aparent prea simple şi ieşind din tiparele impuse de ultimele trenduri ale modei. "Pentru moment nu avem planuri să intrăm pe piaţa din România, însă analizăm în permanenţă noi pieţe potrivite pentru noi", spune Olivia Kirsch, reprezentantul departamentului de comunicare al Cos, care are 40 de magazine în 14 ţări de la nivel mondial.

Printre cei mai importanţi absenţi de pe scena locală sunt însă japonezii de la Uniqlo, care la rândul lor preferă să nu calce pe urmele competiţiei, imprimând hainelor ceva din spiritul asiatic şi din stilul unic al acestui continent. Compania deţine peste 1.000 de magazine, dintre care cele mai multe în Asia, însă în ultimii ani a început să se extindă şi pe bătrânul continent, în special pe pieţele vestice. Îşi păstrează însă propria amprentă asupra modei. Are România ce îi trebuie să atragă noi jucători de talie mare?

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
H&M,
magazine,
Zara
/arta-si-societate/lifestyle/cei-zece-care-ar-putea-imbraca-romanii-in-straie-noi-10099267
10099267
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.