I love my job. Cine este omul din spatele lui Loki şi Captain America şi în ce măsură aduc efectele vizuale succesul unei producţii de Hollywood

Autor: Eduard Ivanovici Postat la 23 octombrie 2023 48 afişări

Poate una dintre slujbele trecute cel mai adesea cu vederea la Hollywood, fiind însă indispensabilă pentru succesul şi estetica unui film, este aceea de director al diviziei de efecte speciale. Dan DeLeeuw, nominalizat de trei ori la premiile Oscar şi de două ori la premiile BAFTA pentru munca pe care a depus-o în domeniu, ne-a povestit însă dedesubturile acestei meserii. Cel mai recent proiect la care a lucrat? Sezonul II al lui Loki, serial care îl are în prim-plan pe zeul nordic omonim, unul dintre principalele personaje din Universul Cinematografic Marvel (MCU).

Născut în California, Dan DeLeeuw şi-a început cariera la Dream Quest Images ca al doilea angajat al diviziei digitale a companiei. Învăţând de la zero domeniul CG (computer graphics), a devenit supervizor digital la filmele Disney „Crimson Tide”, „The Rock” şi „Reign of Fire”. A început apoi să animeze personaje la Rhythm and Hues Studios, unde a supervizat efectele speciale ale producţiei „Night at the Museum”, care a fost recunoscută la premiile Academy VFX Bake-Off, unde se remarcă cei care pot fi ulterior nominalizaţi la premiile Oscar pentru efecte vizuale.

Pasiunea sa pentru efecte speciale a început odată cu un episod recurent din copilăria lui, dar esenţial în parcursul său profesional, ce avea loc în perioada vacanţelor de vară. Atunci, îşi manifesta  pasiunea pentru cinematografie şi efecte construind miniaturi care urmau să fie spectaculos distruse în fiecare an cu ocazia unuia dintre cele mai importante evenimente pentru americani: 4 iulie, ziua independenţei Statele Unite.

Peste ani, cel mai recent proiect la care a participat este al doilea sezon al lui Loki, serial care continuă povestea din ultimul film din franciza Avengers, producţie care deţine şi acum locul doi în topul filmelor cu cele mai mari încasări din istorie la Box Office.

„Efectele speciale (VFX) pentru Loki sunt împământenite în realitate; lucrez îndeaproape cu designerul de producţie Kasra Farahani, care are unele dintre cele mai grozave seturi de producţie din câte am văzut, mult mai bune decât majoritatea filmelor de lungmetraj. Astfel, direcţia artistică a show-ului influenţează mult designul şi efectele speciale”, explică el.


„Aşadar, prin intermediul efectelor speciale, putem spune poveştile supereroilor. Apoi, de la un film la altul, secvenţele de design au devenit din ce în ce mai mari – la «Endgame», am putut vedea extratereştri care se luptă cu eroi zburători, deci te confrunţi cu tematici pe care nu le întâlneşti la alte producţii.“ - Dan DeLeeuw


Dan are trei nominalizări la premiile Oscar şi două la premiile britanice BAFTA pentru munca pe care a depus-o la efectele speciale ale unor filme din MCU precum „Captain America: The Winter Soldier”, „Avengers: Infinity War” şi „Avengers: Endgame”. Cu alte cuvinte, a participat la crearea aşa-zisului multivers Marvel, una dintre cele mai de succes francize cinematografice din istorie.

„Multiversul vine din benzile desenate şi le-a permis creatorilor să spună poveşti alternative ale eroilor, putând să aducă personajele într-un singur univers. Îţi permite să vezi, de exemplu, versiuni diferite ale lui Doctor Strange şi să vezi ceilalţi eroi în altă lumină. Cu Loki, multiversul ne-a ajutat să arătăm poveşti diferite ale personajului, precum Crocodile Loki şi Sylvie”, adaugă Dan, care a regizat inclusiv un episod din cel mai recent sezon al lui Loki, cel cu numărul 2.

Şeful departamentul de efecte speciale de la Loki lucrează pentru MCU de la Iron Man 3, film cu Robert Downey Jr., lansat în urmă cu un deceniu. Serialele Marvel păreau la început să umple anumite goluri lăsate intenţionat sau nu în  franciza Avengers, să le ofere fanilor poveştile care nu au putut apărea în filme. Cu Loki, lucrurile par să meargă însă în sens opus, de parcă filmele încearcă să se integreze în universul creat de serial.

„Şi cred că este grozav. Faptul că l-am avut pe Loki în lungmetrajele MCU ne-a permis să aducem greutate poveştilor din serial. Sezonul I a arătat că naşterea multiversului a avut sens, iar sezonul II dezvoltă şi mai mult lumea aceea.” În primul sezon, serialul cu Tom Hiddleston în rol principal s-a „jucat” cu ideea de birocraţie, conturând o lume kafkiană cu mii de camere şi o infinitate de faţete ale muncii la birou. Pe de altă parte, sentimentele „greoaie” pe care le oferă platourile de filmare au continuat şi în seria a doua, încercând să sublinieze povara de a lucra într-un loc atemporal, continuă reprezentantul Marvel.

Fişa postului directorilor de efecte speciale

Totuşi, în ce constă, mai exact, munca lui Dan? „O observaţie excelentă a avut loc în timpul filmării «Captain America: Winter Soldier», în ziua în care Stan Lee era pe platou. Producătorul ne-a făcut cunoştinţă, spunându-i că eu sunt supervizorul efectelor speciale, moment în care Stan mi-a spus: «Minunat, deci tu eşti cel care face ca totul să fie posibil»”, îşi aminteşte el.

Pentru context, Stan Lee este creatorul Timely Comics,  care avea să devină ulterior Marvel Comics, benzile desantate care stau la baza MCU. Pe jumătate român, este considerat de mulţi cel mai influent om din industria benzilor cu supereroi. A murit în 2018 la 95 de ani.

„Aşadar, prin intermediul efectelor speciale, putem spune poveştile super-eroilor. Apoi, de la un film la altul, secvenţele de design au devenit din ce în ce mai mari – la «Endgame», am putut vedea extratereştri care se luptă cu eroi zburători, deci te confrunţi cu tematici pe care nu le întâlneşti la alte producţii.”

AI-ul, echipă bună cu efectele speciale

Un aspect esenţial în viitorul efectelor speciale va consta în inteligenţa artificială, unul dintre domeniile preferate ale investitorilor de pe Wall Street de anul acesta, care a alimentat în mare parte creşterile înregistrate în 2023 de piaţa americană de capital. Dan este însă de părere că AI-ul nu va înlocui niciodată un scenarist sau pe cei de la departamentele artistice/„proiectare” a personajelor, însă va fi în mod clar o unealtă care ar urma să vină în extensia artei cinematografice.

„Când am lucrat la Thanos, foloseam deja o versiune de AI care ne-a ajutat să «mapăm» prestaţia lui Josh Brolin (actorul din spatele personajului – n.r.). Nu l-a înlocuit pe actorul Josh Brolin, ci ne-a ajutat să îi păstrăm complexitatea şi mişcările feţei.” Unelte de acest gen vor începe să fie integrate mai mult în pipeline-ul producţiilor de la Hollywood, consideră el. De exemplu, dacă un director FX vrea să creeze o explozie, îi poate arăta programului în care lucrează cum arată o astfel de reacţie chimică, iar AI-ul va începe să simuleze şi apoi să creeze o explozie cât mai realistă, bazată pe punctul de referinţă pe care i l-a oferit şi accelerând astfel producţia.

„Probabil că în patru-cinci ani o să vedem asta în mod recurent”, spune el, adăugând că, până atunci, munca propriu-zisă cu actorii rămâne – alături de regie şi scenariu – poate principalul atu pentru o producţie de succes.

„Am fost foarte norocoşi că, înainte să începem filmările la Loki, am adunat actorii într-o încăpere ca să lucrăm la scenariu. A fost o experienţă de nepreţuit, în primul rând pentru că am avut o cameră plină de scriitori şi mari actori şi am găsit astfel «vocea» fiecărui personaj. Am înţeles cum ar reacţiona personajele şi ce ar trebui să spună. A fost, de fapt, cel mai mare avantaj pe care l-am avut, filmările decurgând apoi fără probleme.”

Prezent pe Disney+, platformă de streaming disponibilă din vara anului trecut şi în România, sezonul II al lui Loki a fost lansat oficial la începutul lui octombrie, urmând să se încheie luna viitoare după şase episoade. Cu şase nominalizări la premiile Emmy şi un scor mediu de 90% pe Rotten Tomatoes, show-ul cu fratele zeului nordic Thor a fost până acum bine primit de critici. 

„Există o dinamică de-a lungul sezonului, în care relaţiile continuă să evolueze – asta este cea mai bună parte a muncii mele. Dincolo de camaraderia de pe platou, este vorba de un proces organic de storytelling, în care poţi lua toate aceste personaje pe care le cunoşti şi să le arunci în diverse situaţii, văzându-le apoi cum reacţionează într-o poveste poliţistă sau Si-Fi”, a declarat Dan DeLeeuw pentru BUSINESS Magazin.    ■

Carte de vizită:

1. Cariera lui Dan DeLeeuw a început în 1993 la Dream Quest Images, unde a lucrat ca director tehnic CGI, înainte să devină supervizor pentru efecte speciale în cadrul unor firme precum The Mask, Armageddon şi Bicentennial Man. Dream Quest a fost cumpărat în 1996 de The Walt Disney Company, numit câţiva ani mai târziu „The Secret Lab”;

2. Din 2002 până în 2011 a lucrat pentru Rhythm and Hues, studiourile VFX din spatele filmului „Life of Pi”;

3. Debutul în MCU a avut loc în 2012, în timpul filmărilor pentru Iron Man 3;

4. Din 2021, şi-a dus colaborarea cu Marvel la un nou nivel, când a preluat rolul de supervizor efecte speciale pentru serialul Loki. Aici a primit oportunitatea de a deveni primul regizor de la Marvel care să avanseze din rândurile departamentului VFX, urmând să regizeze episodul secund al celui de al doilea sezon al show-ului.



„I love my job” este o nouă rubrică lansată de Business MAGAZIN în care scoatem îi scoatem în faţă pe oamenii ce nu sunt neapărat parte din top managementul unei companii, dar sunt pasionaţi de ceea ce fac. Sunt mulţi, iar poveştile lor sunt fabuloase: nu de puţine ori, în interviurile Business MAGAZIN, am auzit „Sunt îndrăgostit de... ” un lucru de care nu ne-ar fi trecut prin cap că cineva poate fi îndrăgostit (paleţi, tractoare, tehnologie ş.a.m.d..) poveştile oamenilor pasionaţi de joburile lor sunt savuroase, de aceea le vom acorda o rubrică specială în revista noastră.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.