Cronică: Twin Peaks, un serial controversat

Autor: Bogdan Angheluţă Postat la 24 iunie 2017 484 afişări

Atunci când vorbesc de Twin Peaks, reacţiile sunt de obicei împărţite: unii spun că a fost un serial ciudat şi lipsit de sens, iar alţii că l-au văzut şi revăzut de mai multe ori.

Cronică: Twin Peaks, un serial controversat deschide galeria

E firesc să fie aşa, pentru că Twin Peaks e considerat şi azi, la 27 de ani de la apariţie, una dintre cele mai tulburătoare producţii destinate micului ecran. Născut din imaginaţia lui David Lynch, Twin Peaks a deschis drumul pentru multe alte seriale similare - cel mai cunoscut exemplu fiind Dosarele X. Atât Lynch cât şi Frost au fost influenţaţi, la acea vreme, de cea mai dominantă formă de televiziune a anilor ’90: soap opera. Gândiţi-vă la seriale precum Dallas sau Dynasty, care dominau peisajul TV. Ce a transformat însă Twin Peaks într-un succes este modul în care povestea debutează ca o dramă normală şi se transformă, încet-încet, într-una presărată cu viziuni înspăimântătoare.

Lynch e cunoscut pentru stilul său neconvenţional, prin care îşi supune spectatorii la un exerciţiu de imaginaţie. Printre cele mai importante filme pe care şi-a lăsat amprenta trebuie să amintesc Mulholand Drive şi The Elephant Man, cel din urmă fiind nominalizat la nu mai puţin de nouă premii Oscar. Meritul lui Frost a fost acela de a structura investigaţia legată de moartea Laurei Palmer astfel încât serialul să aibă o ancoră; cel al lui Lynch a fost de a introduce toate elementele ce diferenţiază Twin Peaks de oricare alt serial produs.

Twin Peaks şi-a introdus fanii într-o atmosferă sumbră, întunecată, diferită de ceea ce obişnuiau reţelele de televiziune să prezinte. Povestea se schimbă de numeroase ori şi aproape toate personajele influenţează într-un fel sau altul desfăşurarea lucrurilor. Unii dintre voi îşi amintesc, probabil, că ultimele secvenţe ale serialului original o prezintă pe Laura Palmer spunându-i agentului Dale Cooper: ”Ne vedem peste 25 de ani„. Coincidenţă sau nu, este exact perioada care a trecut de când spectatorii şi-au luat rămas bun de la locuitorii din Twin Peaks.

Seria nouă începe cu o serie de evenimente care par să nu aibă legătură între ele şi continuă prezentându-l pe Dale Cooper (acelaşi Kyle McLachlan) alături de un grup de personaje noi; de-a lungul primelor două episoade ne reîntâlnim cu mai mulţi dintre cei prezenţi în povestea din ’91. Impresia pe care mi-a lăsat-o Lynch este că nu caută să cucerească alţi fani, ci mai degrabă să îi păstreze doar pe cei care au apreciat cu adevărat Twin Peaks.

E o învălmăşeală generalizată în prima parte a sezonului şi recunosc că şi eu am rămas de câteva ori întrebându-mă care este ideea urmărită de regizor. Începând cu al patrulea episod, Twin Peaks începe să semene cu Twin Peaks. Reapar scenele de umor negru şi se reduce numărul firelor narative, astfel încât spectatorul poate crea o anumită legătură cu cei prezenţi pe ecran.

Din punct de vedere tehnic, stilul lui Lynch este nealterat: cadre lungi, bine definite şi care sunt punctate ocazional cu elemente de culoare aprinsă. Acestea fiind spuse, Twin Peaks este un serial pe care îl recomand cu încredere, mai ales celor care au fost încântaţi de episoadele originale. Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu stilul lui David Lynch, poate ar fi bine să înceapă cu un lungmetraj şi să treacă, apoi, la povestea bizară din Twin Peaks.

NOTĂ: 8,5/10

SEZOANE: 3 (1990-1991, 2017)

NUMĂR EPISOADE: 18 (SEZONUL 3)

DURATĂ: 1 ORĂ

DATA LANSĂRII: 21 MAI

DISPONIBIL ÎN ROMÂNIA PE HBO, HBO 3, HBO GO

Ştiţi pe cineva care a câştigat vreun ban din criptomonede? Atunci va avea o surpriză MAJORĂ Ştiţi pe cineva care a câştigat vreun ban din criptomonede? Atunci va avea o surpriză MAJORĂ
Schimbări DRASTICE pentru companiile din România. DETALIUL la care nu se uită nimeni, dar care ar putea da peste cap total piaţa muncii
Dialog incredibil! "Eu sunt doctorul, îl operăm, dar îţi trebuie 200 de milioane. Ai bijuterii?" Dialog incredibil! "Eu sunt doctorul, îl operăm, dar îţi trebuie 200 de milioane. Ai bijuterii?"
”Medicii” l-au declarat decedat, însă un meseriaş l-a readus la viaţă - VIDEO
CUM DAU SAMSARII KILOMETRAJUL ÎNAPOI la maşini cu TELEFONUL. Doar un minut durează - VIDEO
O zonă din România va DISPĂREA sub ape. Cum va arăta harta lumii dacă nivelul mărilor va creşte cu 80 de metri O zonă din România va DISPĂREA sub ape. Cum va arăta harta lumii dacă nivelul mărilor va creşte cu 80 de metri
Cercetătorii au descoperit BĂUTURA care îi face pe BĂRBAŢI mai BUNI în dormitor
Stă ÎNCLINAT de aproape 1.000 de ani fără să cadă! A rezistat la sute de cutremure majore, iar MUSSOLINI a încercat să îl dărâme. Marele MISTER al Turnului din Pisa a fost ELUCIDAT. De ce nu stă vertical şi de ce nu se prăbuşeşte
Cum supravieţuieşti unui ACCIDENT de avion. O companie aeriană dezvăluie SECRETUL Cum supravieţuieşti unui ACCIDENT de avion. O companie aeriană dezvăluie SECRETUL
Detaliul BIZAR care apare într-un clip video cu Mike Tyson din 1995. Este aceasta dovada clară că este posibilă călătoria în timp? [VIDEO]
Hackerii pot modifică notele de la BAC şi alte examene. Cum reuşesc să spargă sistemele informatice