“Slumdog Millionaire” are in lista de premii opt Oscaruri (din zece nominalizari), patru Globuri de Aur, sapte premii BAFTA si mai toate trofeele acordate de breslele de la Hollywood.
Cu un pantofior de clestar (a se citi buget) in valoare de doar 15 milioane de dolari, aventura indiana a britanicului Danny Boyle lasa in urma “Strania poveste a lui Benjamin Button” (3 Oscaruri din 13 nominalizari, la un buget de 150 de milioane). Si cand te gandesti ca a fost cat pe ce sa fie lansat direct pe DVD, n-ai cum sa nu-ti spui ca ceva e putred la Hollywood.
Nu mai conteaza acum cat de bun e “Slumdog Millionare” (in romaneste “Vagabondul milionar”) si cat de (ne)meritate sunt trofeele primite. Cine incearca sa-l puna laolalta cu megaproductii de la Hollywood va vedea ca aceasta poveste a unui vagabond indian care ajunge sa soarba din megacocteilul dragostei si-al bunastarii nu reuseste cu niciun chip sa se potriveasca in forma atat de repetitiva a filmului hollywoodian. Dar povestea “Vagabondului” si a atat de comunului sau protagonist, Jamal (Dev Patel), este dublata de periplul prin nimic mai putin aventuros al acestei productii, venite ca de nicaieri, care mai are putin si ajunge la incasari de zece ori cat bugetul.
A fost destinul sau a trisat? Intrebarea-cheie din film are un raspuns si in lumea reala. Nu mai devreme de inceputul lui 2007, lui Danny Boyle (oare de-acum va fi cunoscut drept “regizorul lui Slumdog Millionaire” si nu “al lui Trainspotting”?
) i se propunea un scenariu bazat pe cartea “Q & A”, despre versiunea indiana a celebrului concurs de cultura generala “Who Wants to Be A Millionaire?”. Regizorul a respins din start conceptul, care i s-a parut extrem de limitativ, asa ca nici macar n-a citit scenariul pana cand n-a aflat ca autorul acestuia era Simon Beaufoy, cel care a scris si “The Full Monty”.
Acum intra in scena ingredientul principal de la Hollywood: banii. Celador, detinatorul drepturilor pentru scenariu, cauta un distribuitor in stare sa acopere o parte din cheltuielile de productie. Fox Searchlight participa cu doua din cele 15 milioane, asa ca filmarile puteau incepe. Dar imediat, Warner Independent Pictures a oferit cinci milioane, iar in echipa filmului a intrat si Loveleen Tandan, care s-a ocupat de casting si a propus ca, pentru atmosfera, o parte din replici sa fie rostite in hindi. Impresionat de Tandan, Boyle o convinge sa co-regizeze “Vagabondul”, ceea ce a dus la un mic scandal cand pe lista nominalizatilor la Oscar a figurat doar numele britanicului.
Dar calvarul filmului incepe exact cand acesta e gata sa intre in cinematografe. Warner Independent Pictures da faliment, iar “Vagabondul” se trezeste blocat in lungi sedinte ale specialistilor in marketing care habar n-aveau cum sa “vanda” americanilor aceasta poveste din mahalalele Mumbaiului.
La un moment dat, studiourile Warner, pe masa carora a ajuns proiectul, au pus extrem de serios problema daca nu cumva aceasta Cenusareasa n-ar trebui trimisa sa spele pe jos: lansarea direct pe DVD le parea o idee buna celor pierduti in impasul “ambalarii”. Din fericire, au ales o alta solutie, nu mai putin lasa, si anume sa scape de film! In august 2008 au decis sa-l vanda exact distribuitorului interesat initial, Fox Searchlight, care stia foarte bine cum sa marketeze filme mici cu sanse la Oscar (vezi “Juno”, “Little Miss Sunshine” si altele). Marea aventura a inceput cateva zile mai tarziu, cand “Vagabondul” a primit nenumarate laude la doua festivaluri de film, din Telluride si Toronto.
Premiul publicului primit la cel din urma si cronicile elogioase ale criticilor i-au facut pe cei de la Searchlight sa se mire: oare nu venise vremea ca un concurent teoretic fara nicio sansa sa faca niste valuri la mult asteptata gala de decernare a premiilor Oscar? Ba venise, si iata ca “Slumdog Millionaire” a reusit un lucru nesperat: sa-l transforme pe Brad Pitt in sora cea urata, vitrega, al carei pantof de 150 de milioane de dolari nici macar n-o cuprinde.
Cu o treime din dialoguri in hindi, intorsaturi de intriga cel putin curajoase si un subplot socant care implica abuzuri suferite de copiii indieni, “Vagabondul milionar” era din start ultimul film cu sanse la Oscar. Chiar si asa, un producator citat de Jonathan Helm de la The Playlist constata uimit ca aprecierea pentru aceasta poveste “rags to riches” este atat de mare, incat celelalte filme “parca nici n-ar mai exista”. Invinse din interior, caci Oscarurile sunt pana la urma barometrul industriei de la Hollywood si nu doar premiile primite de cateva zeci de oameni, marile productii ale lui 2008 au fost nevoite sa se plece in fata unui pusti lipsit de educatie, dar care a reusit sa manipuleze resorturi fara nicio legatura cu banii, dar direct conectate la inima, un organ uneori uitat de “uzina de filme”.
Ce se va intampla de acum inainte? E clar, Bollywood-ul este la moda. Si nu numai Bollywood-ul, ci si India. Sa fie vreo legatura intre succesul lui “Slumdog Millionaire” si anuntul ca Ang Lee va ecraniza “Viata lui Pi”, celebrul roman premiat cu Booker Prize al canadianului Yann Martel? Faptul ca aventura pustiului indian care petrece luni de zile in mijlocul oceanului, intr-o barca de salvare impartita cu o zebra, o hiena, un urangutan si un tigru de Bengal, a devenit brusc ecranizabila (desi a speriat nume mari precum Alfonso Cuaron, M. Night Shyamalan sau Jean-Pierre Jeunet) dovedeste, in orice caz, o sincronizare surprinzatoare. Un alt proiect de mult uitat prin sertarele producatorilor (sau ale lui Johnny Depp, detinatorul drepturilor) este “Shantaram”, ecranizarea romanului omonim al lui Gregory David Robert, un puscarias evadat care devine medicul unei mahalale din Mumbai. Punem pariu ca va intra urgent in productie?
“SLUMDOG MILLIONAIRE” / “VAGABONDUL MILIONAR”
R: DANNY BOYLE. D: DEV PATEL, FREIDA PINTO, MADHUR MITTAL, AZHARUDDIN MOHAMMED ISMAIL, AYUSH MAHESH KHEDEKAR, RUBIANA ALI, TANAY CHHEDA.
DIN 13 MARTIE