Stiti ce este un acros?

Postat la 26 august 2008 25 afişări

Desi Romania nu indeplineste inca toate conditiile pentru a se putea considera pe deplin intrata in ceea ce se numeste societatea informatiei si a comunicarii, pe unele segmente acest lucru se intampla totusi.

Piata media este in expansiune, toate nisele au fost ocupate, Relatiile Publice se dezvolta, publicul consuma fara a da semne de plictiseala tot ce ofera televiziunile, mai ales cele comerciale, si foarte multi tineri vor sa fie jurnalisti. Vor acest lucru fara a sti exact despre ce este vorba, iar publicul, pe de alta parte, nu prea stie ce ar trebui sa pretinda jurnalistilor in materie de profesionalism.

 

Dictionarul de comunicare, mass-media si stiinta informarii, de Sultana Craia, aparut la Editura Meronia, pune la indemana consumatorului de televiziune, radio, presa scrisa si publicitate cunostinte despre ceea ce acesta vede/aude/citeste fara a avea idee cum se numeste, cum se realizeaza si cu ce efecte. Ce este un acros, un sapou, un logo, un lead, un follow-up, ce inseamna feature, s.a. Ce inseamna bumper? Vedem asa ceva zilnic la televizor. Si b-roll vedem. Si cum se realizeaza un script? Cui ii este necesar un synopsis si de ce? Dar soap-opera ce este? Societatea informatiei si comunicarii, modelata de noi tehnologii, captivata de mass-media si dependenta de comunicare genereaza an de an realitati si termeni noi.

 

Acest Dictionar de comunicare, mass-media si stiinta informarii, pentru publicul general, intr-o formula concentrata, raspunde la intrebarile de mai sus si pune la indemana explicatii simple pentru circa o mie de termeni de televiziune, radio, presa scrisa, documentare, informare, comunicare publica, publicitate, comunicare in organizatii, comunicare artistica si administrativa. Tanarul atras de o cariera in mass-media poate afla cine ce atributii are intr-o redactie, cum arata o organigrama si, foarte important, ce competente ii sunt necesare pentru aceste activitati la anumite nivele ale carierei, de la acela de debutant la acela de manager. Evantaiul profesiilor informarii si comunicarii este acoperit in intregime cu terminologia specifica, inclusiv cea noua sau/si rara, ilustrata cu exemple.

 

Sultana Craia - Dictionar de comunicare, mass-media si stiinta informarii,

Editura Meronia, Bucuresti

 

 


Noutati

 

Un jurnal pentru acum

W. N. P. Barbellion este pseudonimul lui Bruce Frederick Cummings, un tanar englez pasionat de stiintele naturale, care, in 1915, fiind respins la examenul medical pentru recrutare, afla ca sufera de scleroza in placi. Visul de a face o cariera stiintifica i se spulbera si tanarul se concentreaza asupra jurnalului pe care-l tinea de la 13 ani: acesta devine singura lui arma impotriva distrugerii fizice, martorul lucid al ultimilor sai ani. Isi pregateste jurnalul pentru publicare, incheindu-l in octombrie 1917 si anuntand ca a murit la sfarsitul lui decembrie 1917. “The Journal of a Disappointed Man” apare in martie 1919, cand el este inca in viata. Barbellion are parte, asadar, de aproape doi ani de “existenta postuma”. Martin Edmond, un scriitor australian citat in prefata editiei romanesti a volumului, scria in 2004, ca “Jurnalul seamana cu un weblog, cu aproape o suta de ani inainte ca aceasta forma de comunicare sa fi fost inventata. Tocmai acest aspect al cartii o face sa para atat de contemporana.

 

W. N. P. Barbellion - Jurnalul unui om dezamagit,

Editura Humanitas, BucureSti, 2008

 

 

Literatura si revolutie

Dupa ce a fost silita sa demisioneze de la Universitatea din Teheran sub presiunea autoritatilor iraniene, doamna Azar Nafisi a organizat la ea acasa, vreme de doi ani, niste reuniuni clandestine ale unor foste studente ale sale (sapte la numar). Scopul lor initial? Descoperirea marilor opere ale literaturii occidentale. Cateva dintre aceste tinere proveneau din familii profund conservatoare, altele din medii progresiste si laice; in fine, unele dintre ele facusera chiar inchisoare. Experienta unica a lecturilor din casa Nafisi le-a permis tuturor sa ia contact cu “Marele Gatsby” al lui Scott Fitzgerald sau cu operele lui Henry James si Jane Austen. Lecturi firesti, clasicizate, dar care, acolo si atunci, aveau aroma fructului interzis. Descoperirea adevaratei literaturi este insa nu doar un prilej de consideratii de natura estetica, ci si o buna ocazie de regandire pe cont propriu a situatiei “revolutionare” islamice a tarii lor si de omagiere a rolului imaginatiei.

 

Azar Naafisi - Citind Lolita in Teheran,

Editura RAO, Bucuresti, 2008

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
carte,
noutati,
aparitii
/arta-si-societate/carte/stiti-ce-este-un-acros-2978788
2978788
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.