"Filmul surd în România mută. Politică şi propagandă în filmul românesc de ficţiune (1912-1989)"

Postat la 29 noiembrie 2011 88 afişări

„Filmul surd în România mută. Politică şi propagandă în filmul românesc de ficţiune (1912-1989)" Cristian Tudor Popescu, unul dintre cei mai prestigioşi jurnalişti din România şi senior editor gandul.info, poate fi descoperit de cititori şi într-o altfel de ipostază: aceea de autor al unui studiu despre filmul autohton, „Filmul surd în România mută. Politică şi propagandă în filmul românesc de ficţiune (1912-1989)", care a apărut în colecţia „Cinema„ a editurii Polirom.

Pornind de la filme ale unor monştri sacri ca Griffith, filmele sovietice de propagandă ale deceniului trei (inclusiv Eisenstein) sau cele propagandistice naziste (Leni Riefenstahl), volumul lui Cristian Tudor Popescu prezintă filmul românesc de ficţiune - de la peliculele interbelice, începând cu Războiul de independenţă, până la cele ale epocii comuniste. Acestea din urmă sunt diferenţiate în funcţie de perioadele în care au fost produse şi de evoluţiile politice specifice perioadelor respective şi sunt urmate de numeroase studii de caz, între care "Directorul nostru" (1955), "Puterea şi Adevărul" (1972), dar şi filme antisistem precum "Reconstituirea" (1970).

"Filmul românesc de ficţiune s-a născut cu propaganda politică în el, ca un copil infectat cu HIV încă din pântecele mamei. Istoria lui a fost dublată de istoricul bolii. Pe lângă semnele specifice creşterii, în fiecare etapă de viaţă, tumorile, erupţiile, plăgile s-au dezvoltat şi ele. Coşurile pubertăţii filmului românesc au apărut lângă bubele sindromului imunodeficienţei politice. Din cele 550 de pelicule ale perioadei comuniste, aproximativ 222 (adică 40%) pot fi considerate ca având caracter politic, propagandistic, restul fiind divertisment, comedie muzicală, filme pentru copii - proporţia lui Lenin (60% propagandă, 40% divertisment) fiind totuşi inversată. Cu prea puţine excepţii, propaganda din cinema a urmat cu fidelitate liniile politice de evoluţie ale PCR. A fost mai întâi prosovietică, internaţionalistă, antiromânească, apoi naţional-comunistă, anticitadină, antiintelectuală, antioccidentală, vehicul al cultului lui Ceauşescu", spune Cristian Tudor Popescu.

de Mădălina Cerban

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/carte/filmul-surd-in-romania-muta-politica-si-propaganda-in-filmul-romanesc-de-fictiune-1912-1989-9012007
9012007
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.