Cum poţi să vinzi cărţi de peste 3 milioane de euro în România

Autor: Eduard Ivanovici Postat la 17 iulie 2021 431 afişări

Absolventă de Drept, Florentina Ion a lucrat în învăţământ în anii ’90. S-a gândit mult atunci atât la subiectele abordate, dar şi la felul în care trebuie să arate o carte pentru ca aceasta să fie atrăgătoare pentru copii şi tineri. 17 ani mai târziu, pasiunea sa pentru educaţie s-a transformat în planul de afaceri pentru editura DPH, care, după o investiţie iniţială de 50.000 de euro, a ajuns la o cifră de afaceri anuală de 3 milioane de euro.

Ce aş putea spune, din activitatea noastră ca editură, dar şi din observaţiile proprii, este că cititorul din 2021 are nevoie de mai mult decât de câteva cuvinte între două coperţi. Are nevoie de conţinut atractiv şi care dezvoltă anumite abilităţi, care îl atrag într-o zonă de ficţiune şi de visare. Experienţa acestuia cu cartea porneşte de la copertă, de la calitatea tiparului, de la ilustraţie şi este completată de scriitură”, descrie Florentina Ion, fondator al Didactica Publishing House (DPH), perspectiva sa asupra lecturii.

Conform estimărilor Asociaţiei Editorilor din România, ţara noastră are doar 200-250 de librării, toate deschise în urbanul mare şi mediu, iar piaţa locală de carte este estimată la 80-100 de milioane de euro, de 20-30 de ori sub pieţele din Franţa şi Italia. „Stă şi în responsabilitatea noastră, a editurilor, să maximizăm impactul pe care cărţile îl au în viaţa fiecărui cititor, rămânând relevanţi şi ancoraţi în prezent şi oferind o experienţă, nu o simplă carte. De altfel, unul dintre obiectivele noastre este acela de a creşte numărul de cititori în România şi suntem convinşi că acest lucru se întâmplă în fiecare an. Credem cu tărie că micii cititori vor urma şi în viaţa de adult dorinţa de a citi şi de a se dezvolta permanent.”

Impactul pandemiei nu a ocolit nici editurile de carte din România, iar în cazul grupului DPH, axat mai ales pe publicarea de cărţi pentru copii, prima jumătate a anului a fost o cursă presărată cu obstacole, lunile mai şi iunie situându-se sub nivelul prognozat la începutul lui 2021. Anul trecut, compania a atins o cifră de afaceri de 3 milioane de euro, iar după ce vânzările din ianuarie şi februarie au raportat un plus de 35% faţă de aceeaşi perioadă din 2019, cifra de afaceri a societăţii a scăzut în martie cu circa 70% comparativ cu aceeaşi lună a anului precedent. Închiderea librăriilor şi a multor alte canale offline de vânzări a contribuit din plin la declin şi a fost unul dintre factorii care au determinat compania să se orienteze, evident, către zona de online şi în special către propriul său magazin. În plus, închiderea şcolilor a echivalat cu închiderea unui segment de activitate important, anume Gazeta Matematică junior, fenomen care a continuat în perioada ulterioară cu scăderi de minimum 30-40%. „Provocările sunt comune pentru mai multe pieţe: furnizori – în cazul nostru tipografii, transport de la furnizori, pentru că nu tipărim doar în România, cash flow, colaborarea cu librăriile şi recuperarea creanţelor de la acestea, dar şi provocarea de a rămâne relevanţi pentru cititorii noştri, de a aduce mereu titluri interesante pentru a menţine viu interesul pentru lectură.”

Vestea bună este că segmentul de carte educativă a crescut mult în ultimul an. În contextul cauzat de coronavirus, cu şcoala desfăşurată în mare parte în online, părinţii s-au orientat către cărţi şi jocuri educative, către materiale alternative care pot completa programa şcolară şi contribui la aprofundarea noţiunilor. La polul opus, rolul poveştilor a devenit poate mai important ca niciodată, de vreme ce copiii au avut nevoie de aliaţi pentru a înţelege perioada complicată prin care au trecut. Dar dacă lăsăm deoparte dinamica pozitivă pe zona de interes, faptul că a scăzut puterea de cumpărare devine destul de clar. Contextul pandemic a afectat multe bugete de familie, iar achiziţia de jocuri şi carte a scăzut, DPH fiind nevoită să vină cu o serie de campanii de reduceri. Astfel, a luat naştere o strategie nesustenabilă pe termen lung, dar necesară pentru asigurarea fluxului de cash necesar funcţionării businessului.

Totuşi, anul acesta, editura îşi propune să investească cel puţin 1 milion de euro în publicarea de titluri noi, intenţionând să încheie 2021 cu o creştere a cifrei de afaceri de cel puţin 10% prin comparaţie cu primul an al pandemiei. „Până la finalul anului estimăm peste 200 de titluri adăugate în portofoliu. Ne axăm pe seriile dedicate lecturii, pe jocuri educaţionale, pe cărţi care păstrează un format atipic şi ilustraţii spectaculoase. Pentru a-i atrage pe copii spre lectură şi învăţare prin joc este nevoie să le oferim o experienţă specială începând de la cum arată cartea şi până la informaţiile pe care le oferă aceasta. Am decis ca anul acesta să alocăm din acest buget peste 100.000 de euro în publicarea şi promovarea unor autori români, debutanţi, dar şi deja publicaţi”, spune Florentina Ion, fondator şi CEO Didactica Publishing House.

Pe lângă investiţiile în titluri, editura a dezvoltat în a doua parte a lui 2020 o platformă digitală cu jocuri şi activităţi dedicate copiilor din clasa pregătitoare până la finalul ciclului gimnazial, care conţine materiale inspirate din pedagogia finlandeză ce urmăresc în aceleaşi timp programa naţională şi sunt aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

Investiţia iniţială în acest proiect a atins 50.000 de euro, firma alocând şi anul acesta un buget similar pentru a-l susţine şi finanţa. De altfel, Florentina Ion consideră că digitalizarea sistemului educaţional este esenţială pentru viitorul educaţiei şi, în consecinţă, resursele de acest gen devin extrem de importante pentru menţinerea unui trend aflat în linie cu abilităţile şi nevoile copiilor. Compania investeşte constant şi în relaţia sa directă cu cititorii, dezvoltând programe care să-i apropie de cărţi încă din primii ani de viaţă. În acest sens, DPH organizează şi o serie de activităţi dedicate celor mici, oferindu-le titluri care să le satisfacă nivelul de curiozitate, să le menţină interesul pentru lectură şi – nu în ultimul rând – să le faciliteze procesele de dezvoltare personală pentru a deveni adulţi de succes.

„De exemplu, anul trecut i-am invitat să ne arate bibliotecile lor, să scrie propriile poveşti – parte din ele fiind reunite într-un e-book publicat şi disponibil gratuit –, să scrie scrisori personajelor preferate, iar anul acesta în luna iunie am publicat Cartea Noilor Supereroi, care reuneşte 20 de supereroi imaginaţi de copii. Doar la această acţiune am avut peste 400 de mesaje, povestioare şi desene venite de la copii din toată ţara, care ne arată cât de multă nevoie au copiii să viseze. Prin demersurile noastre ne dorim să-i încurajăm să viseze, dar şi să acţioneze, să le arătăm că este în puterea lor să salveze lumea şi acum, şi peste ani, când vor fi adulţi. Iar aceasta este o direcţie în care ne dorim să investim constant”, adaugă Florentina Ion.

În aceeaşi idee, firma are deja în lucru o serie de proiecte prin care şi-a propus să susţină bibliotecile şcolare şi judeţene astfel încât fondul de carte să nu mai aibă de suferit, urmând să lanseze un program de dotare a bibliotecilor, cu precădere a celor care fac demersuri active de sprijinire a lecturii.

Ce au citit românii în pandemie?

În ultimul an, categoriile cu cele mai mari creşteri de vânzări au fost cărţile şi jocurile dedicate gestionării emoţiilor, atât pe segmentul de copii, cât şi pe cel de adulţi, schimbare relativ normală în caruselul de evenimente pe care l-a provocat criza sanitară. De altfel, a înregistrat rezultate bune şi segmentul de non-ficţiune pentru copii, cum ar fi enciclopediile şi cărţile despre experimente, cele de geografie sau care prezintă personaje istorice într-o manieră atipică. „În categoria cărţilor best-seller au intrat şi cărţile cu format atipic - supradimensionat, seria Sunt Imbatabil – jocuri de tip trivia pe categorii de vârstă, o licenţă internaţională care s-a vândut în milioane de exemplare. De asemenea, cărţile de autori români sunt foarte apreciate, fiecare dintre titlurile semnate de Ioana Chicet-Macoveiciuc fiind best-seller săptămâni întregi de la lansare”, continuă fondatoarea DPH.

De regulă, un coş mediu de cumpărături conţine 4-6 produse la o valoare totală de 120 de lei, cu vârfuri în anumite perioade, cum ar fi sărbătorile de iarnă, creşterile fiind marcate de noile apariţii editoriale. De exemplu, un titlu recent apărut, Vraja ecranelor: Ema şi Eric regăsesc placul de joc, semnat de Ioana Chicet-Macoveiciuc, a fost vândut în primele cinci zile de la lansare în peste 1.000 de exemplare. Printre autorii români care mai reuşesc performanţe odată cu fiecare lansare nouă se numără Ion-Ovidiu Pânişoară, Georgeta Pânişoară şi Simona Epure. La fel se întâmplă şi în cazul altor titluri de tip best-seller internaţional, cum ar fi seriile „Walko”, „Sunt...” şi cărţile semnate de Eve Tharlet.

Anul trecut, DPH a lansat o platformă digitală care conţine pachete de jocuri şi activităţi, adaptate curriculumului naţional şi avizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Pachetele cuprind materiale educaţionale dedicate clasei pregătitoare şi elevilor din clasele I – III, realizate în parteneriat cu ONG-ul finlandez Edustudio Helsinki. Ambele pachete sunt operate şi utilizate prin intermediul platformei Cloubi, o aplicaţie finlandeză de tip e-learning, folosită cu succes în şcoli din Finlanda, Germania, Austria, Suedia şi Statele Unite.

Mai mult, programul educaţional dedicat clasei pregătitoare „Ghiozdanul din pădure” se adresează învăţătorilor şi părinţilor care doresc să sprijine învăţarea la clasă sau acasă. Pachetul cuprinde opt module de învăţare alternativă (limba română, matematică, explorarea mediului, dezvoltare personală, muzică, mişcare, arte vizuale şi abilităţi practice), module care se bazează pe o poveste cu cinci personaje care ghidează procesul propriu-zis de educare, părinţii şi învăţătorii putând urmări progresul fiecărui elev.

Profesorul devenit editor

„Ce este foarte important în opinia noastră este şi faptul că adultul – cadru didactic sau părinte – poate urmări cu uşurinţă evoluţia copilului şi interveni acolo unde este nevoie de aprofundare, astfel încât dezvoltarea acestuia să fie armonioasă, iar primul său contact cu procesul educaţional să fie unul plăcut şi de succes”, crede Florentina Ion. Absolventă de Drept, ea a lucrat în învăţământ între 1990 şi 1998, după care s-a dedicat carierei juridice, de care s-a ocupat în paralel cu activitatea de antreprenor până în 2012. În perioada petrecută în interiorul sistemului român de educaţie, unde a predat istorie şi filosofie, spune că nu se aştepta ca situaţia să devină atât de dramatică, constatând în fiecare zi, tot mai acut, lipsa unui suport didactic adecvat. Materialele educaţionale erau ancorate într-un trecut pe care nu îl înţelegeau nici elevii şi nici foarte mulţi dintre profesori. Din această cauză, elevii erau atraşi cu greu spre studiu şi aprofundare, mai ales când suportul educaţional venea la pachet cu o metodă clasică de predare din „Epoca de aur”. „A fost o perioadă dificilă, dar am încercat să introduc metode noi de predare, să fac tot ce-mi stă în putinţă ca elevii să dobândească acele cunoştinţe de care au nevoie nu doar pentru a absolvi, ci şi pentru a deveni adulţi de succes în viaţa de zi cu zi. Am căutat să găsesc metode alternative pentru a-i apropia de lectură şi de a privi cartea ca pe un mijloc de a se dezvolta continuu. Mai târziu şi prin ochii copiilor mei, am observat că se menţineau aceleaşi goluri în materiale şi cărţi. Nu găseam titluri atractive pentru ei, nu găseam cărţi frumos ilustrate, lectura era promovată doar prin acele liste de lectură obligatorii. Eu îmi doream însă ca ei să citească de drag, nu doar pentru că trebuie.”

Luate la un loc, toate aceste aspecte au determinat-o pe Florentina Ion să investească într-un proiect la care se gândise de mult timp – o editură unde accentul să fie pus şi pe felul în care arată cartea, pe mesajul şi atingerea unor subiecte atractive pentru copii. Investiţia iniţială, realizată în urmă cu 17 ani, s-a ridicat la 50.000 de euro, iar editura a început cu primele titluri aparţinând unor autori români, prima licenţă internaţională fiind seria „Sunt imbatabil”, a cărei popularitate se păstrează până în ziua de astăzi. „Dacă intră în obişnuinţa unui copil să citească, pentru că părinţii au citit alături de el din primii ani de viaţă, dacă intră în obişnuinţa unui copil să îşi plimbe degetele printre paginile ilustrate imaginându-şi noi finaluri pentru povestea preferată pentru că profesorul de la şcoală i-a inspirat acest lucru, dacă intră în obişnuinţa lui să se piardă printre rafturile bibliotecilor căutând noi aventuri pentru că a avut la dispoziţie un portofoliu actual şi atractiv, atunci cu siguranţă acesta va fi un adult care va continua să citească, va fi un părinte care, la rândul lui, îşi va îndruma copiii către lumea aceasta fascinantă a cărţilor. Stă în puterea fiecăruia să promovăm lectura, prin gesturi mici, simple”, crede antreprenoarea.

În România, părinţii caută de obicei cărţi care să abordeze probleme actuale şi subiecte dificile de conversaţie: emoţiile şi gestionarea acestora, diferite dizabilităţi, bullyingul, boli incurabile sau moartea. Între timp, copiii de azi au acces la informaţia oferită prin intermediul ecranelor într-un mod direct şi rapid. Aşadar, cărţile trebuie să ofere altceva, să iasă mai mult în evidenţă. Aceeaşi idee se aplică şi în cazul jocurilor şi materialelor educaţionale alternative, care sprijină ideea de învăţare prin joc.

Urmărește Business Magazin

ALEPH STORY: Florin Cîţu promite salarii mai mari. O discuţie cu Cristian Hostiuc, Ziarul Financiar şi Bogdan Nicolae, Aleph News

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.