Ce se petrece in capul nostru cand mergem la cumparaturi

Autor: Daniel Nicolescu Postat la 13 martie 2011 41 afişări

Multitudinea de forte subconstiente care ne motiveaza sa cumparam a devenit obiectul de studiu al unei stiinte, din sfera neuromarketingului, pe care Martin Lindstrom o numeste "buyology", sau stiinta cumparaturilor.

Ca sa ajunga la concluziile din aceasta carte, Martin Lindstrom a facut o excursie de trei ani (care a costat milioane de dolari) in lumi diferite ale consumatorilor, ale brandurilor si ale stiintei. Pornind de la satele de pescari din Japonia pana la salile de sedinta ale consiliilor de administratie corporatiste din Paris si apoi in laboratorul medical din Oxford, el a incercat sa stabileasca felul cum se intersecteaza cunoasterea medicala, tehnologia si marketingul.

Suntem cu totii consumatori, iar cumparaturile reprezinta o parte nu tocmai neglijabila din viata noastra de zi cu zi. Suntem bombardati, clipa de clipa, cu zeci de mesaje din partea celor lucreaza in marketing si publicitate si care vor sa ne determine sa cumparam produsele promovate de ei. Ce factori determina ca anumite informatii sa ajunga in campul constiintei, iar altele sa esueze in groapa de gunoi a mintilor noastre? Scanand creierele a nenumarati "cobai" (cumparatori), in momentul cand li se arata un produs, un ambalaj sau o reclama, iese in evidenta faptul ca anumite zone cerebrale consuma mai multa energie decat altele. Scannerul repereaza aceste zone, care au functii specifice, si deduce efectele stimulilor.

Desigur, Lindstrom nu vrea sa devina un Big Brother orwellian, ci sa inteleaga, pur si simplu, perceptiile clientilor si comunicarea care le este asociata, astfel incat, pe de-o parte, sa-i ajute pe producatori sa ofere produse care sa raspunda dorintelor clientilor si, pe de alta parte, sa ne ajute pe noi, eternii cumparatori, sa ne pricepem propriul comportament (fie ca este vorba despre ratiunea de a alege o anumita periuta de dinti sau despre modul cum evaluam un candidat pentru o slujba) si sa dobandim mai mult control asupra lui.

Martin Lindstrom, "Buyology", Editura Publica, Bucuresti, 2010

Urmărește Business Magazin

/arta-si-societate/carte/ce-se-petrece-in-capul-nostru-cand-mergem-la-cumparaturi-8055608
8055608
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.