Dacă vă doriţi o plimbare de weekend cu trenul cu abur

Autor: Cristiana Sabau Postat la 30 iunie 2012 354 afişări

După aproape douăzeci de ani pe un tronson din linia ferată care leagă Lechinţa, localitate din judeţul Bistriţa-Năsăud, de Târgu-Mureş a circulat din nou trenul. Un tren cu abur a cărui locomotivă a fost fabricată în Polonia în 1949 şi care urmează să transporte în curând turişti pe ruta Teaca - Râciu.

Dacă vă doriţi o plimbare de weekend cu trenul cu abur

Un om de afaceri din judeţul Mureş, Mihail Răspopa, este cel care a preluat anul trecut, în concesiune, linia ferată care face legătura între Târgu-Mureş şi Lechinţa. Din luna mai a anului 2011 şi până în prezent Răspopa a reuşit să reabiliteze doar 35 de kilometri din această linie ferată, între localităţile Teaca (Bistriţa-Năsăud) şi Râciu (Mureş).

"A fost o investiţie mare, de peste cinci milioane de euro, fiindcă linia era extrem de degradată, s-a furat foarte mult şi a fost nevoie să refacem tot ce lipsea, dar de acum urmează greul. Sincer să fiu, nu ştiu ce m-a determinat să mă apuc de această afacere.

Nu-mi plăceau trenurile înainte. Au început să-mi placă pe parcurs, deja sunt obsedat de ele. Deocamdată facem călătorii de probă fiindcă vrem să testăm siguranţa liniei. Mai avem nevoie de un an-doi ca să poată circula trenul în siguranţă între Târgu-Mureş şi Lechinţa", spune Răspopa.

Munca este cu atât mai îngreunată cu cât, de fiecare dată când se înlocuiesc piese lipsă, acestea sunt furate din nou, motiv pentru care concesionarul liniei a decis să achiziţioneze un aparat de zbor fără pilot, dar cu camere de supraveghere, care îl va ajuta să găsească hoţii. "Aparatul costă 20.000 de euro. L-am cumpărat şi sper să vină cât mai repede ca să nu mai avem probleme", spune Răspopa.

Recent, din gara Teaca, închisă de CFR în 1996, trenul cu abur a pornit spre localitatea Milaş, însă nu înainte ca mecanicul locomotivei Iosif Şuteu (55 de ani) şi fochistul Ioan Ivan să pună multe lemne pe foc şi să umple rezervoarele cu apă. "Locomotiva este una fabricată în Polonia în 1949. A fost cumpărată de Căile Ferate Române şi de atunci funcţionează în România. Poate să ducă şi vagoane de marfă, şi de călători. E o locomotivă foarte bună. Cu întreţinerea e mai greu, fiindcă nu se prea găsesc piese de schimb. Nu se mai prea fac. Viteza maximă pe care o poate atinge e de 35-40 de kilometri la oră. Pe dealurile acestea, între Teaca şi Târgu-Mureş, viteza e mai mică", spune mecanicul.

Şeful trenului e Alexandru Veconi (66 de ani), fost şef al gării din Teaca, acum pensionar. "Mă bucur din toată inima că văd iar un tren pe linie. Lucrez şi eu la remedierea liniei, chiar dacă sunt şeful trenului. E mult de lucru pe linie fiindcă traversele sunt rele, s-a furat mult. Şi la prima cursă am avut nişte puncte slabe şi ne-am dus înainte şi le-am remediat. Se fură buloanele cu care se leagă şinele. Azi am înlocuit 20. Trenul are pentru moment un vagon, dar va mai avea unul deschis, fără geamuri. Toată lumea e foarte încântată şi mulţi se interesează şi abia aşteaptă să înceapă călătoriile", a spus el.

În ce priveşte traseul, Veconi crede că acesta este minunat. "Traseul este extraordinar, minunat. În pădure e foarte frumos, se văd animale sălbatice, fazani, căprioare. Şi mistreţi am văzut din tren, de toate, e o splendoare. Este o curbă la un moment dat care seamănă cu o potcoavă şi acolo e splendid. Trenul va merge cu 15-20 de kilometri/ oră maxim. Dacă turiştii vor vrea, vom opri ca să poată admira peisajul şi apoi vom merge mai departe", a declarat el.

"Trenul va circula în special la sfârşit de săptămână, cu două curse pe zi, dacă e nevoie. Ducem lipsă de vagoane şi acum le recondiţionăm. Cel de aici e un vagon recondiţionat. Voi aduce şi unul fără geamuri, albastru, şi cu prelată şi mai facem. Trei vagoane maxim vor fi aici", a spus proprietarul trenului Mihail Răspopa.

El a declarat că are planuri mari cu linia îngustă. "Comunităţile prin care trece trenul sunt interesate. Oamenii vor să ne sprijine. Nu ştiu cât vom reuşi anul acesta, dar anul viitor sigur vom face. Colaborez cu străinii care sunt îndrăgostiţi de aşa ceva şi m-au făcut şi pe mine să mă îndrăgostesc", a spus el. Pentru început, pentru o călătorie între Teaca şi Râciu, un bilet în trenul cu aburi va costa cel mult 65 de lei pentru adulţi. Copiii vor beneficia de o reducere de 40 la sută, iar pensionarii, elevii şi alte categorii speciale vor plăti şi ei mai puţin.

Linia îngustă Târgu-Mureş - Lechinţa are 90 de kilometri lungime şi traversează nouă localităţi - şapte din judeţul Mureş şi două din Bistriţa-Năsăud. Linia a fost dată în exploatare în anul 1914 pentru transport mixt, de persoane şi de marfă.

Pe traseul trenului, turiştii pot admira podul de fier de peste râul Mureş denumit "podul celor trei poduri" pentru că este alcătuit din trei asemenea lucrări, lacurile Cenan, populate cu specii autohtone de crap şi caras, amplasate în mijlocul unei naturi sălbatice cu floră şi faună specifice bălţilor din Câmpia Transilvaniei, un veritabil "paradis al pescarilor", dar şi rezervaţia de pin negru de la Săuşa.

Tot pe traseul trenului se află situl arheologic de la Moreşti, care adăposteşte un castru roman construit prin 122 d.H., rezervaţia cinegetică de la Sântioana, bogată în vânat mic, livezile de cireş de la Păunet, terenul de vânătoare din Dealul Oroiului, Dealul Bandului şi multe altele.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
reportaj,
turism,
tren cu abur,
mures
/analize/turism/daca-va-doriti-o-plimbare-de-weekend-cu-trenul-cu-abur-9796870
9796870
comments powered by Disqus
Ambiţia mea este să conduc banca nr. 1 din România Ambiţia mea este să conduc banca nr. 1 din România

Cu o experienţă de peste 15 ani în industria bancară, Bogdan Neacşu, în prezent preşedinte - director general al CEC Bank, a povestit în cadrul celui mai recent eveniment Meet the CEO organizat de Business MAGAZIN cu ce provocări vine meseria de bancher, ce a învăţat din fiecare experienţă avută în cadrul altor instituţii bancare şi cum şi-a propus să îmbine modelul de banking tradiţional al celei mai vechi bănci din România cu transformările venite prin prisma digitalizării.

vezi continuarea
CUM VEDEȚI ZIARUL FINANCIAR PESTE 21 DE ANI?

TOTUL PENTRU BUSINESS. TOTUL ESTE BUSINESS

ZF.ro
RĂSTURNARE uriaşă de teatru de la unul dintre cei mai mari producători auto. ADIO motoare pe benzină şi diesel. A renunţat complet RĂSTURNARE uriaşă de teatru de la unul dintre cei mai mari producători auto. ADIO motoare pe benzină şi diesel. A renunţat complet
BREAKING NEWS: Metoda LEGALĂ prin care puteţi câştiga mai mulţi bani
ProMotor.ro
Este atât de UȘOR să aduci o mașină din Germania! Procedura care a convins mulți ROMÂNI Este atât de UȘOR să aduci o mașină din Germania! Procedura care a convins mulți ROMÂNI
Primele imagini cu viitorul Logan arată o mașină RADICAL schimbată. Românii sunt mândri de cum a ieșit
Senzațional: Dacia electrică există deja! Când a fost produsă, Elon Musk purta scutece
Descopera.ro
Noul Xiaomi Mi 10 Pro este mai bun decât Iphone 11 Pro la aproape toate capitolele Noul Xiaomi Mi 10 Pro este mai bun decât Iphone 11 Pro la aproape toate capitolele
Documentul PERVERS prin care Churchill şi Stalin şi-au împărţit Europa, iar ROMÂNIA a căzut pe mâna ruşilor a ieşit la iveală după 75 de ani. Ce scrie în el este pe puţin ŞOCANT
Tinerele ce SEDUCEAU soldaţii nazişti: „Era TRAGIC plângeam mereu după ACT” Ce se întâmpla după ce bărbaţii finalizau
Go4it.ro
Cum arată adidaşii de 400 de dolari în care Nike a investit multă tehnologie Cum arată adidaşii de 400 de dolari în care Nike a investit multă tehnologie
Agenţii Hamas au „spart” telefoanele soldaţilor israelieni folosind conturi false de fete pe Facebook şi Instagram
Unde găseşti cel mai ieftin iPhone 11 la ora actuală. Pe eMAG, evoMAG, Altex sau Flanco?
Csid.ro
Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime Portretul psihologic al unui violator: cum îl recunoaştem şi cum evităm să devenim victime
Cum poţi ajuta o femeie care este abuzată
HOROSCOP AUGUST 2019: se anunţă noi câştiguri financiare şi multe relaţii pasagere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.